مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بسیاری از مشاغل خصوصا مشاغل حوزه خدماتی مانند گردشگری در اثر ویروس کرونا آسیب می‌بینند، زیرا محصولات آنها قابل ذخیره نیست، به همین دلیل باید نظام گردشگری خود را تغییر دهیم.

کرونا فرصتی برای شفاف‌تر و آسان‌تر کردن محیط کسب و کار ایجاد کرد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جواد سخدری، در خصوص وضعیت کسب و کار در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: یک صاحب‌نام در حوزه کارآفرینی بحث مهمی را طرح کرده و بیان می‌کند آنچه در دنیای امروز غیر قابل تغییر بوده، خود تغییر است، یعنی تغییرات جزو لاینفک محیط زندگی امروزی است.

وی با بیان اینکه در فضاهای محیط کلان کسب و کار چهار تغییر بسیار مهم و مدنظر بوده است، عنوان کرد: این تغییرات اقتصادی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی و تغییرات سیاسی و قانونی بوده است. تغییرات سیاسی در جامعه ما مشاهده می‌شود، تحریم‌ها یک نوع تغییر سیاسی است که بر جامعه تحمیل و سبب شده بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر شدید قرار بگیرند و حتی باعث تغییر بسیاری از مدل‌های کسب و کارها شده است.

سخدری افزود: اوایل تغییرات به طور مثال تحریم‌ها باعث شده بود بسیاری از کسب و کارهای ما که در صنعت فولاد، آهن و معدن صادرکننده بودند، دچار مشکل شوند، اما مسیرهایی را پیدا کردند که اکنون ظاهرا مشکل چندانی در فروش ندارند، این نشان می‌دهد همگام با تغییرات، باید کسب و کارها، انسان‌ها و نظام برنامه‌ریزی تغییر کند.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: تغییرات فناوری نیز این تاثیر را روی ما داشته است، به طور مثال تلفن هوشمند روی کسب و کارها تاثیر گذاشته و فضای مجازی کسب و کارهای جدیدی را شکل داده است. تغییرات اقتصادی نیز در سطح کلان شامل تورم، نرخ بیکاری، نرخ ارز و نرخ بهره است.

ویروس کرونا هاب تولید را از چین و شرق آسیا تغییر خواهد داد

وی ادامه داد: در سطح کلان ظاهرا بحث تغییرات اجتماعی بسیار مهم شده و ویروس کرونا این را نشان داده است. تغییراتی که در حوزه محیط اجتماعی و محیط زیست اتفاق می‌افتد، بحث بسیار مهمی شده که شاید جزو متغیرهایی نبود که تاکنون مدنظر قرار می‌گرفته، حتی ممکن است با توجه به ویرس کرونا، هاب تولید تغییر کند و از چین و شرق آسیا به مکزیک و آمریکای لاتین منتقل شود.

سخدری اضافه کرد: این تجربه تازه‌ای است که در سطح کلان می‌تواند تاثیرات وسیعی بگذارد. ترس انسان‌ها از سلامت خودشان سبب شده عکس‌العمل‌هایی نشان دهند که در کوتاه‌مدت غیر منطقی و غیر عقلایی است، اما در بلندمدت برنامه‌ریزی کرده و عکس‌العمل‌های منطقی‌تری نشان می‌دهند. این ویروس روی هاب‌های تولید در دنیا تاثیر می‌گذارد که بعد از این خود را نشان خواهد داد و تغییرات شگرفی نیز در سطح تعاملات در حوزه کسب و کار در سطح دنیا خواهد داشت.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آنچه در تغییرات بسیار مهم بوده، سرعت تغییرات است، تصریح کرد: تمام افرادی که متغیرهای اقتصادی را مورد مطالعه قرار می‌دهند و بعد بر اساس آن شاخص‌های اقتصادی در دنیا را سیاست‌گذاری و پیش‌بینی می‌کنند، ویروس کرونا را در نظر گرفته بودند. پیش‌بینی کردند که این ویروس کل GDP دنیا را حدود ۰.۶ تا ۰.۸  تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما جزو معادلات نبوده، به همین دلیل این تغییرات سریع، شدید و عمیق است.

وی خاطرنشان کرد: این تغییرات نظام تدبیر و برنامه‌ریزی خاص خود را می‌خواهد، ما نمی‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت حکمرانی خوبی داشته باشیم، باید در حالی که دورنمای بزرگی داریم، نوع برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت باشد و در عین حال بتواند همراه با اقتضائات محیط به صورت چابک و انعطاف‌پذیر حرکت کند. اهداف نباید بر ما مسلط شوند، باید انعطاف‌پذیر باشند، خصوصا در نظام برنامه‌ریزی و بودجه باید به بخشی که ناشی از تغییرات غیر مترقبه بوده، توجه جدی شود.

سخدری گفت: از منظر کارآفرینان این تغییرات هم تهدید و هم فرصت است. به همین دلیل وقتی از منظر کارآفرینی به ویروس کرونا نگاه می‌کنید می‌توانید در آن هم تهدید و هم فرصت ببینید. یکی از تهدیدات در کوتاه‌مدت تورمی بود که در کالاهای غذایی ایجاد شد، اما بعد این مشکل را با نظام تدبیر در بلندمدت تعدیل می‌کنند. سیستم‌های تولیدکننده مواد بهداشتی و همچنین نظام توزیع ما آمادگی چنین وضعیتی را نداشتند، بنابراین دلیل نابسامانی‌ها در فضای محصولات بهداشتی تنها نتیجه کمبود نیست.

ویروس کرونا نظام ناکارآمد توزیع را به ما نشان داد

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: ویروس کرونا نظام ناکارآمد توزیع را به ما نشان داد، نظام ناکارآمد توزیع ما از گذشته هم معلوم بود، اما در این وضعیت به دلیل حساسیت بالاتر، شدت خود را بهتر نشان داد. اکنون فرصت‌های بزرگی ایجاد شده تا افرادی روی نظام توزیع کار کنند تا زمانی که محصولات تولید و خدماتی ارائه می‌شود، هزینه سر بار آن به دلیل ناکارآمدی نظام توزیع بالا نرود که مصرف‌کننده نتواند هزینه را پرداخت کند، به همین دلیل اگر نظام توزیع خود را کارآمد کنیم، محصولات و خدمات تولیدی به ارزان‌ترین شکل ممکن به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و قیمت‌ها کاهش و تقاضا افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: نکته دیگر در سازماندهی است که نشان می‌دهد نظام تدبیر و سیاست‌گذاری ما باید حتما به فکر سازمان‌دهی مناسب برای مواجهه با چنین مسائلی باشد، قبل از آن فکر کند و نقشه راه مناسبی برای این مسائل داشته باشد، این فرصتی برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی است که روی این مسائل کار کنند تا نقشه راه مناسبی برای مدیریت چنین مباحثی داشته باشیم.

مشاغل خدماتی بیشترین آسیب را از کرونا می‌بینند

سخدری بیان کرد: از نظر متغیرهای کلان اقتصادی، نرخ بیکاری نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، زیرا بسیاری از مشاغل خصوصا مشاغل حوزه خدماتی مانند گردشگری آسیب می‌بینند، زیرا محصولات آنها قابل ذخیره نیست، به همین دلیل باید نظام گردشگری خود را تغییر دهیم. مشاغل متوسط و خرد نیز آسیب می‌بینند، اما مشاغل خدماتی در کوتاه‌مدت آسیب بیشتری می‌بینند، زیرا درآمد خود را از دست می‌دهند. جبران آسیب‌های آنها تنها وظیفه دولت نیست، وظیفه جامعه نیز هست.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با وجود وضعیت پیش آمده نرخ بیکاری ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد که باید فکری برای آن بکنیم، با فرصت‌های جدیدی که ایجاد می‌شود و با تاثیری که روی محیط کسب و کار می‌گذارد، باید چابک‌تر و سریع‌تر حرکت کنیم تا بتوانیم در سال‌های آینده این مسائل را جبران نماییم. سرعت ترخیص در گمرک بسیار افزایش یافته و سرعت تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر شده، آیا این وضعیت نمی‌توانست از قبل از کرونا باشد؟

وی با بیان اینکه در این فضا پویش‌هایی راه افتاده که در حال شکل دادن تغییر اجتماعی بوده و این نتیجه ایجاد تغییر در سطح فکر مردم است، عنوان کرد: اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن بوده، در ذهن ما این را تداعی می‌کند که برای من مهم است حال همسایه، خانواده، شهر و استانم خوب باشد. این فضای همدلی را ویروس کرونا به ما گوشزد کرد، ما به چیزهایی عادت کرده و زندگی کردن را فراموش کرده بودیم. تغییرات فناوری نیز مورد بحث است. بحث آموزش از راه دور مطرح شده، اما آمادگی و زیرساخت لازم وجود ندارد تا چند ماه در بستر دیگر آموزش ببینیم.

سخدری گفت: ما همراه با این تغییرات شگرف نیاز به انعطاف‌پذیری، خلاقیت و چابکی داریم. خلاقیت و نوآوری غیر قابل اجتناب است، بنابراین باید به مسیرها، منابع، روش‌ها، بازارها، محصولات وخدمات جدید فکر کنیم که این موارد در این فضا خود را به صورت جدی نشان می‌دهد.

ویروس کرونا فرصتی برای شفاف‌تر و آسان‌تر کردن محیط کسب و کار ایجاد کرد

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در این وضعیت فرصت‌هایی هم ایجاد شد تا محیط کسب و کار را شفاف‌تر، روان‌تر و آسان‌تر کنیم، تصریح کرد: علاوه بر حوزه کسب و کار مسائل زیست‌محیطی نیز ایجاد می‌شود، مصرف آب افزایش یافته، آب آغشته به مواد ضد عفونی است، ضد عفونی شهر آسیب‌های جدی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند و باعث مشکلاتی می‌شود که باید به آن فکر کنیم. رها کردن وسایل بهداشتی مانند ماسک و دستکش در سطح شهر نیز موجب آسیب‌هایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییرات جزو لاینفک زندگی ما است، عنوان کرد: ما باید با تغییر زندگی کنیم و یاد بگیریم تغییرات سریع، عمیق و وسیع جزو لاینفک زندگی ما در دهه‌های آینده است. آنچه در دهه‌های آینده تغییر نمی‌کند، خود آینده است، بنابراین جامعه ما باید یاد بگیرد که با تغییر زندگی کند و برای این کار باید دورنماهای بزرگی داشته باشیم که در سطح اقتصادی از جمله تولید ثروت و درآمد و نرخ بیکاری و تورم مناسب است.

سخدری اضافه کرد: برای این کار باید برنامه‌ریزی‌های ما کوتاه‌مدت باشد و سریع به روز شود و باید نظام برنامه‌ریزی پویا و آگاهی و اضطراب داشته باشیم، یعنی در عین اینکه اطلاعات داریم، فکر کنیم ممکن است این اطلاعات کافی نباشد، بنابراین باید دائم دنبال اطلاعات تازه‌تر بوده و عمل‌گرایی همراه با خلاقیت و ریسک‌پذیری خردمندانه داشته باشیم که جزو لاینفک زندگی در دهه آینده است.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیستم‌هایی دچار غافلگیری می‌شوند که از قبل برنامه‌ریزی و فکر نکرده باشند، تصریح کرد: جامعه‌ای که آمادگی دارد برای یک مساله فکر کرده، سناریوهای مختلف دارد و برای هر سناریویی یک برنامه طراحی کرده، این رقص در میدان آینده است، در غیر این صورت دچار بحران می‌شوند و از یک بحران به بحران دیگر می‌غلتد، البته بحران‌ها نیز پیچیده‌تر شده‌اند و برخی بحران‌ها و تغییرات غیر قبال پیش‌بینی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از منابع ما باید برای بحران‌هایی ذخیره شود که به آن فکر نمی‌کنیم، شاید در بازه کوتاه‌مدت چند ماهه اخیر به ویروس کرونا فکر می‌کردیم، اما در گذشته کسی به آن فکر نمی‌کرد، این به ما نشان داد که بیماری‌های همه‌گیر جزو لایفنک زندگی شده و باید از این به بعد به آنها فکر کنیم. برای اینکه دوباره چنین اتفاقی رخ ندهد، باید برخی منابع را برای بحران‌ها و مسائل غیر مترقبه‌ای که به آنها فکر نمی‌کنیم و در واقع ابر بحران هستند، کنار بگذاریم.

نرخ مرگ و میر کسب و کارها در دنیای جدید در حال افزایش است

سخدری گفت: نرخ مرگ و میر کسب و کارها در دنیای جدید و زمانی که در فضای تغییر قرار می‌گیرد، در حال افزایش است. خود محیط کسب و کار باید بتواند به سرعت از یک محیط به محیط دیگر تغییر کند، این چابکی محیط کسب و کار بوده که بحث کلان اقتصادی است. مدیران کسب و کار باید آمادگی داشته باشند و این تنها در سطح کلان نیست، بلکه در سطح کسب و کارها نیز وجود دارد، آنها باید یاد بگیرند در این شرایط کار کنند و هوشیار و عاقل باشند.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه عوامل بی‌نظمی بسیار زیاد، شدید و سریع شدند، عنوان کرد: نظام تدبیر اقتصادی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد یعنی کسب و کار، تعادل پویا بین بی‌نظمی و نظم است و آنها در این وسط قرار می‌گیرند، موفق خواهند بود و این نیازمند انعطاف‌پذیری، آگاهی و اضطراب، عمل‌گرایی و مخاطره‌پذیری خردمندانه دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.