دولت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد طالبان قصدی برای اجرای تعهدات خود در توافقنامه میان این گروه و واشنگتن ندارد و تنها هدف آنها خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است.

مقامات آمریکایی: طالبان قصدی برای اجرای تعهدات خود در توافقنامه صلح ندارد

قدس آنلاین: شبکه ان بی سی آمریکا گزارش داد دولت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد طالبان قصدی برای اجرای تعهدات خود در توافقنامه میان این گروه و واشنگتن را ندارد و تنها هدف آنها خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است.

این رسانه آمریکایی به نقل از 3 مقام آمریکایی نوشت: طالبان نیتی برای اجرای تعهدات خود ندارد و تنها هدف آنها خروج نظامیان آمریکایی و تسلط دوباره بر قدرت است.

این در حالی است که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی قابل تامل روز گذشته گفته بود احتمال دارد بعد از خروج آمریکا طالبان قدرت در افغانستان را به دست بگیرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم ۲۰ سال دیگر آنجا باشیم. ۲۰ سال اینجا بوده‌ایم و از این کشور محافظت کرده‌ایم ولی نمی‌توانیم ۲۰ سال بعد را آنجا باشیم. آنها در نهایت باید بتوانند از خودشان محافظت کنند.»

به گزارش این شبکه آمریکایی،‌ منابع طالبان به مقامات پاکستانی اعلام کردند قصدی برای اجرای این تعهدات ندارند و این توافق تنها برای خروج نظامیان خارجی امضا شده است.

در همین راستا، یک عضو طالبان به رسانه‌ها گفته است که زمان آن فرا رسیده تا رهبران افغانستان این کشور را به صورت مسالمت‌آمیز تحویل این گروه دهند.

براساس توافق آمریکا و طالبان،‌ این گروه متعهد شده که همزمان با خروج آمریکا از افغانستان از تبدیل شدن این کشور به مکانی برای تروریسم اجتناب کند و همچنین با سایر افغان‌ها وارد مذاکره شود.

یک مقام دولت آمریکا در این باره گفت: امیدواریم که آنها (طالبان) به تعهدات خود عمل کنند،‌ اما ما از نیت واقعی آنها آگاه هستیم.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه نیز در این باره و به رغم حملات گسترده طالبان علیه نیروهای دولت افغانستان، گفت: ما مطمئن هستیم که رهبران طالبان به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

وی از طالبان خواست به کاهش خشونت در افغانستان متعهد باشد و تاکید کرد که اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکند توافق با آنها متوقف خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که راه پیشرو در افغانستان بسیار دشوار است.

از سوی دیگر، دو مقام وزارت دفاع آمریکا تاکید کردند که حملات طالبان به نیروهای دولتی برای فشار به دولت افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان صورت گرفته است.

بسیاری از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارند که ترامپ بدون در نظر گرفتن اینکه طالبان به دنبال چه هدفی است، نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.