کارشناس تحولات عربستان با بیان اینکه جنگ قدرت در خاندان سلطنتی هرروز شعله‌ورتر می‌شود، گفت: بیشتر اعضای این خاندان با محمد بن سلمان مخالفند و به همین دلیل سعی دارد که با دستگیری و زندانی کردن مخالفانْ صحنه را برای به قدرت رسیدن خود فراهم کند.

صباح زنگنه: شعله‌ورتر شدن جنگ قدرت در خاندان سعودی / بن‌سلمان صحنه را برای خود آماده می‌کند

قدس آنلاین؛ صباح زنگنه با اشاره به ادعای ولیعهد عربستان مبنی بر باز کردن فضای اجتماعی در این کشور گفت: ادعاهای محمد بن سلمان درباره آزادی در حقیقت آزادی‌های خاص اجتماعی است که شامل انواع انحرافات و فعالیت‌هایی است که با فرهنگ جامعه عربستان سازگار نیستند. ولیعهد عربستان به چنین آزادی‌هایی معتقد است اما هرگز به آزادی بیان، آزادی فکری و آزادی سیاسی اجازه داده نشده است و اجازه داده نخواهد شد که در عربستان  شکل بگیرند لذا کمترین انتقاد و بیانی که مخالف نظر و گفتمان حاکم عربستان باشد، اجازه داده نمی‌شود که منتشر یا بیان شوند، چه در سطوح جامعه مدنی، مردم عادی، نخبگان و مقامات عالی‌رتبه و حتی اعضای خاندان سلطنتی، چراکه مبنا و محور حاکمیت در این خاندان، بنی‌سعود است، آن‌هم نه تمام خاندان بنی‌سعود بلکه خانواده ملک سلمان و فرزندانش.

این کارشناس تحولات عربستان با بیان اینکه انتقاد از عملکرد و سیاست‎های محمد بن سلمان میان نخبگان و شاهزادگان روز به روز افزایش پیدا کرده‌ است، اظهار داشت: علاوه بر افزایش این انتقادات شما ملاحظه می‌کنید شرایط برای عربستان در یمن بسیار وخیم شده است و هزینه‌های انسانی ــ مالی ــ اقتصادی و اعتباری برای ریاض روز به روز سنگین‌تر می‌شود، در مقابل، مقاومت یمنی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و اقتدارشان افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که کاهش بهای نفت و صادرات آن سبب شده تا کسری بودجه به‌شدت در عربستان بالا برود و بدهی این کشور روز به روز فاجعه‌آمیزتر ‌شود.

وی با اشاره به مشاهده بیماری کرونا در عربستان گفت: این بیماری عملاً حج عمره و زیارت مدینه منوره را تعطیل کرده و می‌کند. شما می‌دانید اوج حج عمره در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان است و میلیونها مسلمان از سراسر جهان برای حج عمره به عربستان می‌روند اما با وجود کرونا در این کشور عملاً حج عمره در این ماه‎ها تعطیل خواهد شد و بخش مهمی از اقتصاد عربستان دچار تزلزل می‌شود لذا کاهش بهای نفت از یک طرف و فقدان حج عمره در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان از سوی دیگر یک فاجعه اقتصادی برای عربستان محسوب می‌شود و بخش بزرگی از مؤسسات، شرکت‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های این کشور دچار مشکل جدی خواهند شد، بنابراین، در چنین شرایطی بیماری ملک سلمان مشکل بزرگ‎تری را فراهم می‌کند چراکه محمد بن سلمان به‌خوبی می‌داند که با فوت پدرش خاندان سعودی به او اجازه فرمانروایی بر عربستان، سیاست‌های داخلی ــ خارجی، نظامی و اقتصادی این کشور را نخواهد داد، به همین دلیل، محمد بن سلمان سعی کرده و سعی خواهد کرد تمام افرادی را که ممکن است بتوانند از اعتباری در داخل و خارج برخوردار باشند و جانشین ملک سلمان بشوند، همه را دستگیر کند و به زندان بیندازد و صحنه را برای {به قدرت رسیدن} خودش  آماده کند. ناگفته نماند، همین وضعیت هم باعث افزایش اعتراضات خواهد شد.

بیشتر بخوانید

زنگنه درباره جایگاه  ولیعهد عربستان در خاندان سلطنتی این کشور گفت: بیشتر اعضای این خاندان با محمد بن سلمان مخالفند ولی به‌احترام ملک سلمان فعلاً ساکت هستند. اعتراضات آنان بسیار محرمانه است یا پنهانی صورت می‌گیرد. با فوت ملک سلمان ولیعهد کنونی عربستان دیگر جایگاهی نخواهد داشت. در اینجا باید گفت جنگ قدرت در خاندان سلطنتی از همان روزی که ملک سلمان به تخت پادشاهی نشست و اختیاراتی به فرزندش محمد داد، شروع شده‌ است  و روز به روز شعله‌ورتر می‌شود. اکنون اعتمادی بین کادرهای حکومتی یا داخل خاندان سلطنتی  وجود ندارد، بنابراین، جنگ قدرت در عربستان همچون دیگی است که در حال جوشش است و یک زمانی سرریز خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.