همزمان با سالروز ولادت با سعادت و فرخنده امیرالمومنین(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آثار منتشر شده خود با محوریت سیره این امام همام را معرفی کرد.

گذری بر آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس با محوریت امام علی(ع)

به گزارش قدس آنلاین، یکی از ماموریت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انتشار آثار علمی و اسلامی و معرفی سیره معصومین(ع) و سرگذشت‌نامه‌ها با هدف ترویج و نشر فرهنگ اسلامی است.
«علی(ع) و قریش»، «راه علی(ع)»، «از علی آموز اخلاص عمل»، «حکومت امام علی(ع)»، «حکومت اسلامی و رفتار کارگزاران با مردم از دیدگاه امام علی(ع)»، «امام علی(ع) و خلفا»، «امام علی(ع) نماد حکومت حق» از جمله عناوین آثاری است که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با موضوع سیره و زندگی امام علی(ع) منتشر و روانه بازار نشر شده است.
«شمائل علی فی القرآن و السنة»،«النص الجلی فی اثبات ولایة علی(ع)»، «الحکم من کلام الإمام امیرالمؤمنین علی(ع)» و.. نیز از دیگر عناوین آثار منتشر شده این مرکز علمی- پژوهشی با موضوع امام علی(ع) است که به زبان عربی به چاپ رسیده است.
«اسماء و القاب امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)» یکی از آثاری است که القاب و اوصاف امام علی(ع) که حکایت‌گر آفاقی از وجود ایشان است را به عنوان الگوهایی برای رهپویان کمال و فضیلت تقدیم می‌کند. این اثر به همت علی اصغر شکوهی قوچانی تهیه و تنظیم شده است.
«امیرالمومنین(ع) اسوه وحدت»، عنوان دیگر اثری است که خلافت اسلامی و ریشه‌یابی بی‌طرفانه اختلافات در عین حفظ وحدت و اخوت اسلامی را تحلیل می‌کند. این اثر حضرت علی(ع) را انسانی برجسته و در عین حال با روحی به عظمت آفرینش معرفی می‌کند. این کتاب به قلم محمد جواد شری نگاشته شده و محمدرضا عطایی این اثر را ترجمه کرده است.
کتاب «امام علی(ع) نماد حکومت حق»، نیز تحقیقی مستند و تحلیلی درباره ویژگی‌های حکومت علوی و آزادی در حکومت امام علی(ع) است. عزیز سید جاسم مولف این اثر، کوشیده، با توجه به عرصه‌های گوناگون زندگی سراسر اخلاص و جهاد امام، موضع‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی حضرتش را بررسی کند.
«علی و قریش» نوشته حسام شحاده، گذری بر تاریخ اسلام از آغاز تا خلافت حضرت علی(ع) و نقش برجسته ایشان در جای جای تاریخ اسلام دارد. در این اثر، سیاست قریش در برابر رسول ‌الله(ص)، ستیزه‌جویی و درشت‌گویی نسبت به خاتم پیامبران، موضع سازش‌ناپذیر حضرت علی(ع) در برابر دشمنان بیرونی و درونی، جان‌فشانی علی(ع) در میدان‌های مختلف جنگ، موضع‌گیری علی(ع) پس از به خلافت رسیدن عثمان و... به صورت موشکافانه بررسی شده و در هر یک از این حوادث تاریخی، نقش علی(ع) و تأثیر ایشان بر رویدادها بررسی شده است.
کتاب «علی و قریش» دربردارنده ۵ باب است که پیرامون تاریخ اسلام از ابتدا تا زمان تولد، خلافت و امامت حضرت علی(ع) و برکناری ایشان از خلافت و... بحث می‌کند. این کتاب، اثری تحقیقی است که نویسنده سعی کرده نکته‌هایی را که در کتب تاریخی گفته نشده، بازگو کند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.