مجموعه آستان قدس رضوی توجه ویژه‌ای به موضوع سلامت دارد و با تشکیل بنیاد سلامت با جدیت در راستای حفظ سلامت و بهداشت زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی تلاش کرده است.

گذری بر اقدامات مهم بنیاد سلامت آستان قدس رضوی در سال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین،مجموعه آستان قدس رضوی نیز از دیرباز توجه ویژه‌ای به این امر داشته و با جدیت در راستای حفظ سلامت و بهداشت زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی می‌کوشد. تشکیل بنیاد سلامت آستان قدس رضوی با هدف هم‌سویی و هم‌افزایی بین تمامی بخش‌های بهداشتی درمانی و دارویی این آستان مقدس همچون مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، بیمارستان فوق تخصصی رضوی و مؤسسه خدمات دارویی رضوی در تیرماه ۹۶ نیز مبین توجه ویژه به امر سلامت محبان امام هشتم(ع) و ارائه خدمات منسجم‌تر به آنان است. در آستانه سال ۹۹، به مرور اقدامات مهم بنیاد سلامت آستان قدس رضوی در سال ۹۸ می‌پردازیم.

بهره‌برداری از بیمارستان سیار رضوی

سامانه درمانی سیار رضوی در قالب چهار دستگاه اتوبوس بیمارستانی با به‌روزترین تجهیزات پزشکی اواخر شهریور سال جاری آماده بهره‌برداری شد. این سامانه دارای امکانات اتاق عمل برای انجام جراحی‌های اورژانسی، اتاق معاینه با تخت‌های بستری ویژه خدمات سرپایی، یونیت‌های دندان‌پزشکی و آزمایشگاه و رادیولوژی است. ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و دارویی به زائران در برخی مناسبت‌ها مانند اربعین و دهه آخر صفر و خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم و همچنین آسیب‌دیده حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله کشور با همکاری برخی نهادها در دستور کار این بیمارستان سیار قرار دارد. برای نخستین بار سامانه درمانی سیار رضوی به منظور ارائه خدمات پزشکی به زائران ایام اربعین حسینی امسال در مسیر نجف و کربلا مورد استفاده قرار گرفت و از ۲۰ تا ۲۶ مهرماه در عمود ۳۲۰ مستقر بود. حدود ۱۲۰ نفر اعم از نیروهای پزشکی و پشتیبانی که شامل خادمیاران سلامت رضوی، کارکنان بیمارستان رضوی و دارالشفاء امام رضا(ع) می‌شوند در این بیمارستان سیار به بیماران خدمات‌رسانی کردند. تعداد داوطلبان خدمت در این بیمارستان به حدی زیاد بود که این نیروها با انجام قرعه‌کشی انتخاب شدند. در مجموع بیمارستان سیار رضوی به حدود ۱۳۰ هزار مراجعه‌کننده در مدت فعالیت خود در مسیر کربلا و نجف خدمات پزشکی و دارویی ارائه کرد. آستان قدس رضوی هزینه دارو و تجهیزات این بیمارستان را با کمک شورای خیرین سلامت رضوی تأمین کرد. شورایی که با مشارکت گسترده خیرین و خادمان آستان قدس رضوی در حوزه سلامت در سال جاری راه‌اندازی شده و تاکنون جلسات متعدد و تصویب‌های مهمی داشته است. همچنین این سامانه هم‌زمان با مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی در ۱۵ دی ماه در مشهدمقدس در قالب دو اتوبوس‌ بیمارستانی اتاق عمل و بستری در راستای ارائه خدمات پزشکی اورژانسی به زائران و مجاوران در حدفاصل باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی مستقر شد. این سامانه تا شامگاه ۱۷ دی ماه در این مکان مستقر بود و در روزهای دوم و سوم استقرار خود به مراجعان خدمات پایش سلامت مانند سنجش فشار خون ارائه کرد.

خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر صفر

با توجه به حضور پرشور زائران پیاده حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر سال‌های اخیر در مسیرهای منتهی به مشهدمقدس، امسال ستاد هماهنگی بهداشت و درمان زائران پیاده حضرت رضا(ع) در قالب شورایی تشکیل شد. به عبارتی تمامی نهادها و واحدهای فعال در حوزه سلامت خراسان رضوی مانند دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیج جامعه پزشکی، ادارات مختلف و آستان قدس رضوی در این ستاد در دهه آخر صفر امسال برای نخستین بار در کنار هم قرار گرفتند. با شکل‌گیری این ستاد در مجموعه آستان قدس رضوی به زائران خدمات هماهنگ‌تری در حوزه سلامت ارائه شد و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم. در این ایام بیش از هزار نفر در قالب گروه‌های پزشکی در ۲۵ مرکز درمانی داخل شهر مشهد و ۲۵ پایگاه در چهار محور اصلی این شهر مقدس به انجام خدمات درمانی مشغول بودند. نیروهای دارالشفاء امام رضا(ع)، بیمارستان رضوی و خادمیاران سلامت رضوی نیز در این مسیرها حضور داشتند. همچنین ۱۶۰ نفر از جامعه پزشکی سایر استان‌ها و شهرها به یاری جامعه پزشکی مشهد آمدند. درمان تاول پا و سرماخوردگی از مهم‌ترین دلایل مراجعه زائران به پایگاه‌های پزشکی دهه آخر صفر مشهد و مسیرهای منتهی به آن بود. البته در ارائه خدمات به زائران دهه آخر صفر برنامه‌ریزی به صورتی بود که خادمیاران سلامت رضوی سایر استان‌ها مانند خراسان جنوبی، خراسان شمالی و حتی سیستان و بلوچستان و کرمانشاه نیز به زائران پیاده در مسیرهای این استان‌ها خدمات‌رسانی کردند. همچنین سامانه درمانی سیار رضوی در قالب سه دستگاه اتوبوس بیمارستانی با تجهیزات کامل درمانی اتاق عمل، رادیولوژی و آزمایشگاه و همچنین تخت‌های بستری از چهارم تا ششم آبان سال جاری در جاده قوچان- مشهد محدوده ناظریه به زائران پیاده ایام پایانی صفر خدمات پزشکی ارائه کرد.

اردوهای جهادی سرخس و مهرستان

این بنیاد ارائه خدمات پزشکی و دارویی به محرومان را با مشارکت سایر فعالان حوزه بهداشت و درمان کشور هر ساله در دستور کار دارد. امسال نیز اردوی جهادی به مناسبت گرامی‌داشت دهه فجر و با هدف ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و آموزشی رایگان به بیماران محروم روستاهای شهرستان سرخس با حضور نزدیک به ۹۰ نفر از جمله حدود ۲۰ پزشک متخصص در رشته‌های گوناگون در روزهای ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه برگزار شد. افزون بر چهار هزار و ۴۰۰ بیمار محروم در چهار روستای بزنگان، گنبدلی، پس‌کمر و سنگر این شهرستان از خدمات این اردوی جهادی بهره‌مند شدند. اردوی جهادی «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی»، یکی دیگر از اردوهای بنیاد سلامت آستان قدس رضوی در سال جاری بود. سامانه سیار بیمارستان رضوی در نخستین مأموریت داخل کشور خود با هر چهار دستگاه اتوبوس بیمارستانی‌اش با هدف انجام این اردوی جهادی از مشهد به شهرستان مهرستان استان سیستان و بلوچستان اعزام شد. هشت هزار و ۲۶۱ خدمت متنوع و رایگان پزشکی و دارویی با مشارکت جمعی از نیروهای افتخاری و خادمیاران سلامت رضوی مشهد و زاهدان از ششم تا نهم اسفند سال جاری به چهار هزار و ۸۶۷  بیمار محروم مهرستان در این بیمارستان سیار ارائه شد. همچنین اعزام تیم‌های‌ پزشکی و اقلام دارویی به مناطق سیل‌زده گلستان و سیستان و بلوچستان در سال جاری صورت گرفت.

برگزاری سومین کنگره جهانی قلب رضوی

بنیاد سلامت آستان قدس رضوی در راستای فعالیت به‌عنوان یک مرجع در حوزه علم و سلامت تشکیل شده، از این رو تلاش کرده است در کنار ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین مراکز و مؤسسات حوزه سلامت این آستان مقدس همکاری بیشتری نیز با مراکز فعال در حوزه سلامت خارج از آستان قدس رضوی مانند دانشگاه‌ها داشته باشد. همچنین این بنیاد سعی کرده است فعالیت‌های علمی خود را با کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای منطقه گسترش دهد. به نظر می‌رسد این حرکت‌ها و ارتباطات در داخل و خارج کشور در این مقطع زمانی به خوبی انجام شده و آثار بسیار مفیدی داشته است، به طور مثال بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و بیمارستان فوق تخصصی رضوی با برگزاری کنگره جهانی قلب رضوی به ‌عنوان یک مرکز انتشار علم و تولید دانش در حوزه قلب در کشور مطرح است. چنانکه سومین کنگره جهانی قلب رضوی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علم پزشکی در حوزه قلب و عروق با حضور ۱۹ کشور جهان از ۱۷ تا ۱۹ مهرماه در بیمارستان رضوی برگزار شد. بدین ترتیب این بنیاد به وظایف خود در حوزه سلامت و علم عمل کرده و امید است این جریان در آینده تقویت شود.

پیگیری ساخت ۸ دارالشفا

بنیاد سلامت آستان قدس رضوی برنامه‌های دیگری را نیز در سال جاری پیگیری کرد که بی‌شک در آینده ثمرات آن را در حوزه سلامت این آستان ملکوتی خواهیم دید. ساخت ۸ دارالشفای جدید امام رضا(ع)، از جمله این برنامه‌ها بود. آستان قدس رضوی برای ساخت این دارالشفاها در حال آماده‌سازی نقشه‌ها است. ساخت چهار مورد از این دارالشفاها در تربت‌جام، قائن، جاده توس قدیم و شهرک شهید رجایی مشهد؛ در مناطقی کاملاً محروم با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرحله اول این طرح شروع می‌شود و ساخت چهار دارالشفای دیگر در مرحله دوم طرح اجرا خواهد شد.

همچنین در سالی که گذشت، راه‌اندازی سامانه خدمات‌رسانی گردشگری سلامت رضوی «RHN» پیگیری شد. مراحل ابتدایی این سامانه انجام شده و شاید بیش از نیمی از مراحل آماده‌سازی آن مانده است تا در قالب سامانه جامع سلامت رضوی بتواند فعالیت کند. فعالیت‌های این سامانه جامع فراتر از خدماتی است که بیمارستان رضوی در حال حاضر به گردشگران حوزه سلامت ارائه می‌دهد. با تحقق این شبکه جامع سلامت، تمامی نیازهای زائران به‌ویژه زائران غیرایرانی در حوزه سلامت در بالاترین سطح بدون دغدغه آنان در طول سفرشان به مشهد قابل دسترسی است. راه‌اندازی این سامانه جامع نیاز به فعال کردن عوامل متعدد چه در داخل و چه در خارج آستان قدس رضوی دارد که امید است در آینده تحقق یابد.

پایش سلامت زائر و مجاور

بنیاد سلامت آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت و ضرورت سنجش میزان فشار و قند خون به منظور پیش‌گیری از بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه قلبی و عروقی، پایش سلامت زائران و مجاوران و همچنین خدام و کارکنان حرم مطهر رضوی را با بهره‌گیری از ظرفیت خادمیاران سلامت خود در ادوار و مناسبت‌های مختلف سال جاری پیگیری کرد. به ‌طور نمونه می‌توان به اجرای طرح سنجش فشارخون ویژه کارکنان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و ارائه خدمات پایش سلامت به اصحاب رسانه و خادمان بخش انتظامات حرم مطهر رضوی اشاره کرد. همچنین بیش از ۸۷۰ نفر از خدمات چهار پایگاه پایش سلامت زائر به مناسبت روز پزشک در دو روز نخست شهریورماه در ورودی‌های حرم مطهر رضوی بهره‌مند شدند. در این میان، اقدامات پیشگیرانه بنیاد سلامت آستان قدس رضوی را برای مقابله با بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا و کرونا در زمستان امسال در حرم مطهر رضوی نباید فراموش کرد.

منبع:آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.