۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
کد خبر: 695883

در حالی که فردا مراسم تحلیف اشرف غنی به عنوان رییس‌جمهور افغانستان است، دفتر ریاست اجراییه این کشور از برگزاری مراسم تحلیف عبدالله عبدالله خبر داد.

افغانستان؛ دو مراسم تحلیف در یک روز!

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس اعلام ریاست اجراییه، فردا همزمان با مراسم تحلیف غنی، عبدالله نیز سوگند می‌خورد و حکومت موازی را تشکیل خواهد داد.

با نزدیک شدن به مراسم تحلیف، خلیلزاد که اواخر هفته گذشته به کابل آمده بود، در جلسه‌ای چند ساعته با عبدالله به‌دنبال ایجاد توافقی دیگر این بار میان سران ارشد دولت افغانستان بود.

تلویزیون دولتی کابل نیوز، در گزارشی اعلام کرد که عبدالله 3 پیشنهاد ایالات متحده آمریکا را رد کرده است. بر اساس این گزارش، این 3 پیشنهاد در قالب صلح، حکومت و امنیت مطرح شده است.

به گزارش کابل نیوز، این پیشنهادات شامل رهبری شورای صلح، رهبری ارشد نیروهای امنیتی و رییش شورای امنیت این کشور و داشتن سهم 40 درصدی در کابینه آینده است.

پس از اعلام نتایج چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله در بیانیه‌ای این نتایج را باطل اعلام کرد و از تشکیل حکومت فراگیر خبر داد.

به‌دنبال اعلام این موضوع از سوی عبدالله، برخی از شخصیت‌های سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزی و عبدالرشید دوستم از تشکیل حکومت فراگیر به رهبری عبدالله حمایت کردند.

در ابتدا قرار بود مراسم تحلیف غنی در 8 حوت برگزار شود اما به درخواست دولت آمریکا به‌تعویق افتاد و ارگ دلیل آن را جلوگیری از شیوع کرونا در افغانستان اعلام کرد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها از تلاش مقامات آمریکایی برای رایزنی و گفت‌وگو با عبدلله و برخی چهره‌های سیاسی افغانستان خبر می‌دهند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا که به‌تازگی توافق نامه صلح را با طالبان امضاء کرده، به کابل سفر کرد و با عبدالله به گفت‌وگو کرد.

پس از آنکه عبدالله در مراسم قرائت بیانیه مشترک میان آمریکا و دولت افغانستان در خصوص توافق صلح ظاهر شد، برخی گمانه‌زنی‌ها از ایجاد یک توافق میان غنی و عبدالله حکایت داشت اما عبدالله در جمع خبرنگاران گفت که تنها به‌دلیل اهمیت موضوع صلح به مراسم آمده و همچنان بر موضع خود استوار است.

وی همچنین گفت که دولت غنی مانع از اجرای توافق صلح با طالبان است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.