در آستانه رقابت درون حزبی نامزدهای حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا در ۶ ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن، نظرسنجی‌ها از پیشتازی «جو بایدن» حکایت دارد.

انتخابات آمریکا|رقابت دموکرات‌ها در ۶ ایالت/ نظرسنجی‌ها از پیشتازی «جو بایدن» حکایت دارد

قدس آنلاین؛ یک هفته بعد از پیروزی بزرگ «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت سابق این کشور در انتخابات ۱۰ ایالت از مجموع ۱۴ ایالت این کشور و ناکامی «برنی سندرز»، فردا سه شنبه قرار است انتخابات درون حزبی نامزدهای ریاست جمهوری در شش ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن برگزار شود.

نتیجه این انتخابات از آن جهت که نامزد پیروز به تعداد قابل توجهی از آرای موکلان انتخاباتی (delegates) دست می‌یابد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

هم اکنون جو بایدن به لطف پیروزی در انتخابات «سه شنبه بزرگ» و حمایت چندین نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از وی، درصدد تحکیم موقعیت خود در رقابت با برنی سندرز است.

سناتور ایالت ورمونت هم درصدد جبران شکست در انتخابات سه شنبه بزرگ است و با اتکای به پیروزی مهمش در ایالت کالیفرنیا (که ۴۱۵ موکل انتخاباتی داشت) به جمع آوری آرای موکلان در شش ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن می‌اندیشد.

انتخابات فردا سه‌شنبه درون حزبی دموکرات‌ها در حالی برگزار می‌شود که با کناره‌گیری نامزدها اکنون تنها سه نامزد حضور دارند: جو بایدن، برنی سندرز و «تولسی گابارد».


تولسی گابارد، سندرز و بایدن

از منظر آرای موکلان انتخاباتی، بایدن از مجموع ۳۹۷۹ موکل توانسته با ۶۶۴ موکل در صدر قرار بگیرد و سندرز با ۵۷۳ موکل انتخاباتی در تعقیب اوست. گابارد، تنها زن باقی مانده در رقابت نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) رای ۲ موکل انتخاباتی را کسب کرده است.

هر نامزد دموکراتی که بتواند تعداد ۱۹۹۱ موکل انتخاباتی را کسب کند، نامزد نهایی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

میزان موکلان انتخاباتی شش ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن اهمیت این انتخابات را برای بایدن و سندرز دو چندان می‌کند.

ایالت میشیگان در مجموع ۱۴۷ موکل انتخاباتی دارد و سهم موکلان انتخاباتی متعهد ۱۲۵ موکل است.

موکل انتخاباتی متعهد کسی است که پس از برگزاری انتخابات درون حزبی در هر ایالت رای خود را به یکی از نامزدها اعلام می‌کند و موکل غیر متعهد اعطای رای خود را به جلسه نهایی کمیته ملی حزب دموکرات (پس از پایان برگزاری انتخابات درون حزبی در تمام ایالت‌ها) موکول می‌کند.

ایالت واشنگتن دارای ۱۰۷ موکل انتخاباتی و میزان موکلان انتخاباتی متعهد آن ۸۹ موکل است.

ایالت میزوری با داشتن ۷۸ موکل انتخاباتی و ۶۸ موکل انتخاباتی متعهد، می‌تواند نقش مهمی در بالا رفتن قابل توجه تعداد موکلان انتخاباتی نامزدهای دموکرات ایفا کند.

سهم ایالت می‌سی‌سی‌پی از موکلان انتخاباتی ۴۱ موکل است و ۳۶ موکل انتخاباتی متعهد سهم نامزد برنده در این ایالت خواهد شد.

ایالت آیداهو در مجموع ۲۵ موکل انتخاباتی در حزب دموکرات دارد که ۲۰ نفر از آنان موکل انتخاباتی متعهد هستند.

نتایج نظرسنجی‌های اخیر در سه ایالت میشیگان، واشنگتن و میزوری که بیشترین موکلان انتخاباتی کارزار درون حزبی فردا سه شنبه را در اختیار دارند، از پیشتازی بایدن حکایت دارند.

نظرسنجی موسسه «میشل ریسرچ» از ایالت میشیگان که امروز دوشنبه منتشر شده، به شرح ذیل است: جو بایدن ۵۴ درصد، برنی سندرز ۳۳ درصد، الیزابت وارن ۳ درصد، مایکل بلومبرگ ۱ درصد، پیت بوته‌جج ۱ درصد و ایمی کلوباچار ۱ درصد.

بلومبرگ، بوته‌جج و کلوباچار از مبارزات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انصراف دادند و رسما از بایدن حمایت کردند اما وارن ضمن کناره‌گیری، از هیچ نامزدی حمایت نکرده است.

نتیجه نظرسنجی روز یکشنبه (دیروز) «دیتا فُر پراگرس» (Data for Progress ) در ایالت واشنگتن هم حاکی از پیشتازی معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دوره باراک اوباما» است.

طبق این نظرسنجی، بایدن با ۴۷ درصد از سندرز که ۴۵ درصد کسب کرده، پیشی گرفته و ۵ درصد آرا هم به وارن رسیده است.

نتیجه نظرسنجی روز شنبه «میزوری اسکاوت» درباره میزان حمایت ساکنان ایالت میزوری از نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد، بایدن با اختلاف ۲۲ درصدی از سندرز پیش است.

طبق این نظرسنجی، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۵۳ درصد آرا را کسب کرده و سهم سناتور سوسیالیست ایالت ورمونت در این ایالت ۳۱ درصد بوده است.

در صورت تحقق نتایج این نظرسنجی‌ها، راه  جو بایدن برای پیروزی در مبارزات درون حزبی دموکرات‌ها هموارتر و راه سخت برنی سندرز برای تعیین شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب سخت‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.