این روزها فضای مجازی پر شده است از انواع و اقسام شایعات مربوط به کرونا. از انتشار فایل‌های صوتی که تهیه‌کنندگان آن ادعا می‌کنند از پزشکان بیمارستان «مسیح دانشوری» تهران، مرکز اصلی مقابله با کرونا در کشورمان هستند بگیر تا پست‌های اینستاگرامی بیمارانی که ادعا می‌کنند در بیمارستان مسیح دانشوری با برخورد بد کادر درمانی روبه‌رو شده‌اند.

خط مقدم زیر آتش

کیان راد

این روزها فضای مجازی پر شده است از انواع و اقسام شایعات مربوط به کرونا. از انتشار فایل‌های صوتی که تهیه‌کنندگان آن ادعا می‌کنند از پزشکان بیمارستان «مسیح دانشوری» تهران، مرکز اصلی مقابله با کرونا در کشورمان هستند بگیر تا پست‌های اینستاگرامی بیمارانی که ادعا می‌کنند در بیمارستان مسیح دانشوری با برخورد بد کادر درمانی روبه‌رو شده‌اند.

هرچند در این مدت مسئولان بارها اعلام کردند هیچ کدام از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری فایل صوتی‌ را در فضای مجازی منتشر نکرده‌اند و کسانی که در فضای مجازی از شرایط بیمارستان مسیح دانشوری پست گذاشته‌اند، هیچ وقت در این بیمارستان بستری نبوده‌اند، اما شایعه‌های مجازی علیه کادر درمانی و مدافعان سلامت کشورمان انگار تمامی ندارند و روز به روز بیشتر از پیش به نگرانی هموطنانمان از شیوع کرونا در کشور دامن می‌زنند.

۹۰۰ هزار تومان برای تست کرونا!

جدیدترین شایعه‌ای که این روزها جامعه پزشکی کشورمان را وارد حاشیه کرده است، ادعای دریافت مبالغ نجومی از متقاضیان آزمایش کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران است.

به‌تازگی یکی از کاربران فضای مجازی که ادعا می‌کند برای انجام تست کرونا به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کرده است، با انتشار پستی در فضای مجازی مدعی شده بیمارستان برای انجام تست، ۹۰۰ هزار تومان از او دریافت کرده است! ادعایی که حالا پایش به شبکه‌های آن‌طرف آبی و رسانه‌های بیگانه هم باز شده و حتی چندین کاربر دیگر هم پس از مطرح شدن این ادعا، اعلام کرده‌اند  بیمارستان از آن‌ها هم چندین میلیون برای انجام تست، هزینه دریافت کرده است. هرچند همین الان اگر با علائمی شبیه به علائم کرونا به مراکز درمانی کشورمان مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که بدون دریافت هزینه از شما تست به عمل می‌آید، اما بد نیست واکنش مسئولان به این شایعه عجیب و غریب که بازخورد زیادی هم در فضای مجازی داشته است را مرور کنیم.

موظف به رعایت اصول هستیم

نسرین امینیان، مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری درباره این شایعه‌ها می‌گوید: «هم شما و هم من می‌دانیم در تمام مراکز درمانی تمام خدمات برای مراجعه‌کنندگان مشکوک و مبتلا رایگان است. این انصاف نیست که با مطرح کردن این شایعه‌های بی اساس اذهان عمومی را بیش از این نگران تبعات این بیماری کنیم. از ابتدای شیوع این بیماری بیمارستان مسیح دانشوری در خط مقدم رسیدگی به بیماران بدحال و همچنین مواردی که مشکوک به کرونا هستند قرار گرفته است. بارها درباره اینکه تمام مراحل رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا رایگان است از رسانه ملی و رسانه‌های وزارت بهداشت اطلاعاتی در اختیار شهروندان قرار گرفته است و ما هم مثل هر بیمارستان دیگری موظف به رعایت این اصول هستیم».

هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود

علاوه بر این، سخنگوی وزارت بهداشت دریافت هزینه از بیماران مبتلا به کرونا در بیماستان‌ها را تکذیب می‌کند و می‌گوید حساب مراجعه‌کنندگانی که نشانه و دلالتی از بیماری کرونا نداشته باشند و تنها به دلیل نگرانی اصرار به آزمایش داشته باشند از بیمارانی که پزشک علائم آن‌ها را مشکوک به کرونا تشخیص می‌دهد جداست: «برخی از افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند علائمی مانند بیماری آنفلوانزا دارند. پزشک این را تشخیص می‌دهد اما ممکن است بیمار همچنان نگران باشد و اصرار به آزمایش داشته باشد، یا حتی ممکن است پزشک برای یقین حاصل کردن دستور سی تی اسکن یا سی وی سی بدهد. اگر در این مراحل اثبات شود مراجعه‌کننده مبتلا به کروناست از آن بیمار هیچ گونه هزینه‌ای برای مراحل مختلف آزمایش و درمان دریافت نخواهد شد». کیانوش جهانپور با اشاره به اینکه بیماران مبتلا کد رهگیری دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد: «صفر تا ۱۰۰ هزینه‌های بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند را دولت تقبل کرده و از این عزیزان در بیمارستان‌ها هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود».

این البته تنها شایعه‌ این روزها علیه مدافعان سلامت کشورمان نیست. چند وقت پیش هم رسانه‌های مجازی اعلام کرده بودند متهم ردیف اول احتکار کالاهای بهداشتی، یکی از پزشکان کشورمان است! سازمان نظام پزشکی کشور هم پس از داغ شدن این شایعه در فضای مجازی با انتشار بیانیه‌ای آن را تکذیب کرد.

رپورتاژ تبلیغاتی

اما اگر برایتان سؤال شده که این حمله‌های مجازی به جامعه پزشکی کشورمان از کجا آب می‌خورد، باید به کمی عقب‌تر برگردید و نگاهی بیندازید به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» درباره کم کاری مسئولان و کادر درمانی کشورمان در جریان شیوع کرونا.

این گزارش جنجالی که چند روز پیش در نیویورک تایمز به چاپ رسیده، حالا حسابی در فضای مجازی کشورمان سروصدا به راه انداخته و بسیاری از کاربران با استناد به همین گزارش، عملکرد جامعه پزشکی را زیرسؤال می‌برند.

این گزارش نیویورک تایمز اما نه توسط خبرنگاران و کارشناسان این روزنامه، بلکه توسط دو برادر ایرانی با نام‌های «آرش علایی» و «کامیار علایی» تنظیم شده و در اصل یک رپورتاژ تبلیغاتی است، نه یک گزارش تحلیلی.

پروژه براندازی نرم

بر اساس گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان درباره برادران علایی منتشر کرده، ۳۰ دی ۱۳۸۷، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در یک نشست خبری از «طراحی پروژه براندازی نرم در ایران» خبر داد. چند روز قبل‌تر از آن، روابط عمومی دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، خبر داد چند نفر به اتهام تلاش برای براندازی نرم با حمایت آمریکا به حبس محکوم شدند. مدیرکل ضدجاسوسی وزارت در نشست خبری خود گفت چند نفر در زمینه این پرونده دستگیر شدند که «آرش علایی» و «کامیار علایی» دو نفر از آنان بودند.

بر اساس اظهارات این مقام امنیتی، این افراد با تشکیل گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره از برخی گروه‌های اجتماعی از جمله نخبگان علمی، روحانیون، پزشکان، استادان دانشگاه و هنرمندان و ورزشکاران، برای آنان سفرهای علمی به ایالت‌های مختلف آمریکا ترتیب می‌دادند و در این سفرها آمریکایی‌ها با تأثیر فکری بر این گروه‌ها آمریکا را تنها ناجی ایران معرفی می‌کردند.

سری توی سرها درآوردند

در نهایت در ۲ بهمن ۸۷، حکم دادگاه این دو برادر صادر شد و آرش علایی به ۶ و کامیار به سه سال زندان محکوم شدند. در ۲۱ بهمن همان سال، کامران باقری لنکرانی، وزیر وقت بهداشت و درمان، این دو برادر را به «تبلیغ علیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در پوشش مقابله با ایدز» متهم کرد. لنکرانی همان زمان دراین‌باره گفته بود: «ما در وزارت بهداشت جاسوس نداریم، اما خارج از وزارت بهداشت افرادی در پوشش درمان ایدز فعال بودند که وزارت اطلاعات به موقع آنان را شناسایی و با آنان برخورد کرد».

همزمان با این ماجرا، روند چهره‌سازی از این دو برادر در رسانه‌های ماهواره‌ای آغاز شد. به طوری که وقتی برادران علایی از زندان آزاد شدند، بلافاصله به آمریکا رفتند و انواع و اقسام جوایز حقوق بشری به آن‌ها تعلق گرفت.

پس از آن هم تبدیل به کارشناس‌های سیاسی و اجتماعی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان شدند و برای خودشان سری توی سرها درآوردند!

قوی‌ترین نظام سلامت منطقه

برادران علایی که مدت زیادی در بایکوت رسانه‌های آن‌طرفی بودند، حالا با یک مقاله جنجالی به صحنه برگشته‌اند. روزنامه نیویورک تایمز در قسمت معرفی نویسنده، برادران علایی را «پزشک» و «کارشناس آشنا با نظام بهداشت و درمان ایران» معرفی کرده تا به عنوان معروف‌ترین و پرفروش‌ترین روزنامه آمریکا، نام‌ آن‌ها را به عنوان پرچمداران پروژه «ایران‌هراسی» یک‌بار دیگر سر زبان‌ها بیندازد.

گزارش برادران علایی اما درحالی در روزنامه نیویورک تایمز به انتشار رسیده که حتی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی هم در بازدیدهای میدانی از خط مقدم نبرد ایرانی‌ها با ویروس کرونا، در چند گزارش از سطح بالا و پیشرفته‌ نظام سلامت و درمان ایران گفته‌اند. به طوری که حتی مسعود بهنود، کارشناس بی‌بی‌سی هم در این‌باره در توییترش نوشته است: «نماینده سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با سی. بی. سی کانادا: ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت منطقه است. از امکانات ایران شگفت زده شدیم».

علاوه بر این بد نیست بدانید این گزارش درحالی در رسانه‌های دنیا منعکس شده که کشورهایی مثل پاکستان، هند، افغانستان و... که در همسایگی کشورمان هستند به علت آنکه زیرساخت‌های درمانی لازم را برای تشخیص بیماری را ندارند، تقریباً هیچ آمار منطقی‌ای از مبتلایان کرونا در کشورشان را اعلام نکرده‌اند. حتی ترکیه –به عنوان پیشرفته‌ترین همسایه‌ کشورمان- که طبق گفته کارشناسان، باتوجه به گسترده بودن صنعت توریسم در این کشور، باید بیشتر از تمام کشورهای منطقه درگیر کرونا می‌شد، هنوز زیر بار اعلام آمار رسمی نرفته و ورود کرونا به کشورش را تکذیب می‌کند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.