موج بازداشت‌های اخیر در عربستان که شامل دو نفر از افراد عالی‌رتبه خاندان حاکم در این کشور و ۱۸ شاهزاده دیگر شد، پرسش‌هایی را درباره علل و پیامدهای این اقدام مطرح کرده است.

دلیل بازداشت شاهزاده‌های سعودی چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، بازداشت شماری از شاهزادگان در عربستان از وخامت اوضاع در خاندان حاکم بر این کشور حکایت دارد.

این شبکه تلویزیونی با اعلام این مطلب و با اشاره به تحلیل‌های برخی نشریات و پایگاه‌های خبری اروپایی و آمریکایی درباره علل موج بازداشت‌های جدید در عربستان گزارش داد روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت احمد بن عبد العزیز، برادر پادشاه عربستان و محمد بن نایف، ولیعهد سابق که مقامات عربستان آن‌ها را بازداشت کردند، با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه هستند.

گزارشگر این شبکه گفت: همزمان با این تحولات، عربستان به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بسته است. موج بازداشت‌های اخیر در عربستان که شامل دو نفر از افراد عالی رتبه خاندان حاکم در این کشور و ۱۸ شاهزاده دیگر شد، پرسش‌هایی را درباره علل و پیامدهای این اقدام مطرح کرده است، این در حالی است که عربستان در این خصوص سکوت اختیار کرده است.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت تنها شاهزاده‌ها بازداشت نشدند بلکه مسئولان و افسران عالی رتبه هم بازداشت شده اند که همین گمانه زنی‌هایی را درباره سلامت جسمانی سلمان بن عبد العزیز شاه سعودی مطرح می‌کند.

روزنامه انگلیسی گاردین هم نوشت: مقامات عربستان بازداشت شدگان را به توطئه چینی برای براندازی ملک سلمان و ولیعهد او و خیانت بزرگ متهم کردند. این موضوع باعث شده است، ناظران درباره زندگی بازداشت شدگان ابراز نگرانی کنند.

به گفته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، دو شاهزاده بازداشت شده با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه هستند. چه این اتهامات نسبت داده شده به بازداشت شدگان صحیح باشد یا نه؛ اما این گونه بازداشت‌ها نشان دهنده میزان وخامت اوضاع در داخل خاندان حاکم در عربستان به ویژه (مخالفت ها) در خصوص تداوم دوره ولیعهدی بن سلمان به عنوان جانشین پدرش است.

در ادامه این گزارش آمده است: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت بالا رفتن سن ملک سلمان شاه سعودی چه بسا علت این بازداشت‌ها باشد، بازداشت‌هایی که شاید ولیعهد عربستان از طریق آن‌ها تلاش می‌کند، هر گونه چالش احتمالی برای جانشینی پدرش و نشستن بر تخت پادشاهی را از میان ببرد.

تحلیلگران احتمال می‌دهند، این بازداشت‌ها به سبب مخالفت شاهزاده‌ها با تغییراتی باشد که محمد بن سلمان در حال اجرای آن است. این تغییرات اعتراض شدید برخی گروه‌های بارز خاندان حاکم را به دنبال داشته و باعث شده است، برخی منتقدان بن سلمان در توانمندی او برای مدیریت کشور اظهار تردید کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع نوشت: برخی افراد خاندان حاکم تلاش کردند، ترتیب وراثت پادشاهی را تغییر دهند. این دو منبع افزودند: شاهزاده احمد بن عبدالعزیز یکی از گزینه‌های احتمالی است، زیرا از حمایت دستگاه امنیتی و برخی قدرت‌های غربی برخوردار است. همچنین او یکی از افراد هیئت بیعت به شمار می‌رفت که با انتصاب بن سلمان به منصب ولیعهدی مخالف بودند.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، بازداشت‌ها در عربستان در حالی صورت می‌گیرد که قیمت نفت کاهش و ویروس کرونا شیوع یافته است. روایت دیگر می‌گوید: بازداشت شدگان در خصوص تصمیم توقف حج عمره و طواف کعبه به سبب شیوع کرونا آن هم در حالی که مراسم تفریحی و صدور ویزاهای گردشگری تداوم دارد، صحبت کردند؛ از این رو بن سلمان احساس کرد، چیزی شبیه تحرک برای کودتا علیه وی وجود دارد و دستور به حبس آن‌ها داد.

گزارشگر العالم در پایان گفت: طبق فرضیه‌های دیگر برخی از این بازداشت شدگان تلاش کردند، نزد پادشاه سعودی برای آزادی بازداشت شده‌های آل سعود درخواست عفو کنند و حین صحبت با شاه سعودی به تندی با وی رفتار کردند و بن سلمان هم آن‌ها را بازداشت کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.