وزیر کشور پیشین عراق با انتقاد از اختلافات جاری میان رهبران گروه‌های سیاسی شیعی، نقش فرمانده شهید نیروی قدس سپاه در متحد کردن این رهبران را یادآور شد.

نقش شهید سلیمانی در حل اختلاف احزاب عراقی از زبان وزیر کشور پیشین عراق

قدس آنلاین: «محمد الغبان» وزیر کشور اسبق عراق، با تمجید از نقش سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه در متحد کردن شیعیان عراق گفت: وی همواره شیعیان این کشور را که اکنون نیز دچار شکاف شده‌اند، گرد هم جمع می‌کرد.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المسله» منتشر شد، گفت: شاهد شکاف شدیدی در ساختار [احزاب] شیعیان در قبال بحران نخست‌وزیری عراق هستیم و با وجود تلاش‌های جاری برای حل این مسئله و اختلافات میان رهبران شیعی، نور امیدی برای عبور از این امر دیده نمی‌شود.

الغبان ادامه داد: دلیل عدم دستیابی به راهکاری در این‌باره، پافشاری برخی رهبران شیعی بر دیدگاه‌های خود است، بدون آنکه هیچ‌گونه انعطافی نشان دهند که بتواند در نهایت به توافق مقبول همه طرف‌ها منجر شود.

الغبان درباره تداوم اختلافات جاری بدون دستیابی به راهکار و امکان عبور از مهلت قانونی دوم برای انتخاب نخست‌وزیر گفت: من انتظار دارم که با وجود کلیه تلاش‌ها و دیدارها و نشست‌های جاری، آنها از مهلت قانونی جدید نیز برای انتخاب نخست‌وزیر عبور کنند.

وزیر سابق عراقی در ادامه به نقش شهید سپهبد قاسم سلیمانی در متحد و همسو کردن شیعیان در عراق اشاره کرد و گفت، او کسی بود که همواره ساختار از هم پاشیده و دچار شکاف شیعیان را ترمیم و متحد می‌کرد.

رئیس‌جمهور عراق پس از کش‌وقوس‌های طولانی، در ۱۲ بهمن «محمد توفیق علاوی» را برای تشکیل کابینه معرفی کرد اما به دلیل کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های مختلف گروه‌های سیاسی سنی و کُرد و نیز مداخله‌های واشنگتن، وی در  شامگاه یکشنبه (۱ مارس) در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد. پس از این انصراف، برهم صالح،  ۱۵ روز مهلت دارد تا نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل کابینه را معرفی کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.