یک تهیه کننده قدیمی سینما عنوان کرد: شرایط بحرانی فعلی همه مشاغل را درگیر کرده است و امیدوارم مسئولان سینمایی با تمهیداتی راهگشا، موقعیت ها را ارزیابی و شناسایی کنند تا از این شرایط عبور کنیم.

ترافیک اکران فیلم‌ها از معضلات سال آینده سینما خواهد بود/ امیدوارم مسئولان سینمایی با تدابیری از این شرایط عبور کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، با تعطیلی سینماها در پی شیوع ویروس کرونا، نگرانیهای بسیاری پیرامون وضعیت اکران فیلمها و سرنوشت سینما در سال آتی به وجود آمده است و گمانه زنیهای زیادی مبنی بر اختلال در نمایش آثار، ترافیک اکران، بی نظمی در تولید و ... در کنار وضعیت اقتصادی سینما، گیشه ها و درآمد سینماداران و سینماهای خصوصی که این روزها با تعطیلی متضرر شده اند، شکل گرفته است. از سویی دیگر طی روزهای اخیر رییس سازمان سینمایی در توییتی با مطرح کردن پیشنهادی مبنی بر  لزوم طراحی بسته های حمایتی برای مشاغل خرد و سینماداران به منظور جبران ضرر تعطیلی ناشی از کرونا خبر داد. با این حال اما به نظر میرسد باید منتظر ماند و دید تا زمان گشایش سینماها و بازگشت به شرایط عادی مدیران سینمایی چه برنامه ریزی را برای جبران ضررهای فعلی سینما در نظر گرفته اند.

حبیب اسماعیلی، تهیه کننده سینما و مدیرعامل موسسه رسانه فیلمسازان با اشاره به وضعیت سینما در روزهای جاری می گوید: این روزها بیماری کرونا و درگیری ذهنی مردم و اتفاقات ناگواری که در سراسر کشور و دنیا در حال رخ دادن است به قدری تاثیرگذار است که سینما به حاشیه رانده شده است اما از رییس سازمان سینمایی، سینماداران، فیلمسازان گرفته تا اصحاب رسانه همه این آرزو را داریم که این ویروس ریشه کن شود و مردم در سلامت باشند.

وی در ادامه افزود: به جز سینما بسیاری فعالیت های تجاری در شب عید ضربه خوردند و این مسئله فقط شامل حال سینما نیست و این اتفاق ضربه بزرگی به پیکره اقتصاد زده است و طبعا سینما هم از آن مستثنی نیست.

خوشبختانه آقای انتظامی در این شرایط به فکر سینما هستند

اسماعیلی با اشاره به پیشنهاد رییس سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از مشاغل خرد در سینما اظهار کرد: این اتفاق خوبی است که آقای انتظامی هم نسبت به این مسئله واکنش نشان داده اند و به فکر سینما هستند، اما سینما برخلاف سایر بخش ها اینگونه نیست که اگر اتفاق ناگواری در کشور رخ می دهد کالاها داخل انبار احتکار شوند و بعداً با قیمت بالاتری آن را عرضه کنند. این مسئله در سینما یک تاریخ مصرفی دارد و همین تاریخ مصرف هم تقریبا آن را از بین خواهد برد.

این تهیه کننده قدیمی سینما تاکید کرد: خاطرم است در مقاطع مختلف تاریخی سینماها چندین روزی تعطیل شدند و فیلم‌هایی که در حال اکران بودند ضربه خوردند و پس از آن هم که اکران هم شدند دیگر آن اتفاقی که باید برایشان می افتاد، رخ نداد.

سینما باید جزیی از برنامه‌ریزی‌های دولتمردان برای خروج از این بحران باشد

مدیرعامل موسسه رسانه فیلمسازان تاکید کرد: در وضعیت فعلی هم به فیلمهایی که در اسفندماه اکران شدند با توجه به شرایط بد اقتصادی، اکران و مشکلات سرگروه ها حاضر شدند در بدترین شرایط فیلم هایشان را اکران کنند اما به توجه به مشکلاتی که به وجود آمد این فیلم ها از بین رفتند. ضمن این که وقتی شرایط به حالت عادی برگردد فیلمهای جدید اکران می شود و حتی قرار بود برای نوروز ۹۹  فیلم هایی اکران شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و برنامه ریزی‌ها بهم خورد. در واقع نمیدانم راهکار این مسئله چیست و به طور کلی دولت چه برنامه‌ای برای برون رفت از این شرایط بحرانی دارد و چه پیش بینی و تمهیداتی اندیشیده است که قطعا سینما هم جزیی از این برنامه ریزی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بهرحال یک سری فیلم‌ها هم که قرار بود اکران شود با این اتفاق میسر نشد و البته در شرایط بهتری اکران خواهند شد اما در این شرایط هر روز برای سینمادار هزینه بردار است و هر ارگان و دفتری هزینه های مختص خودش را دارد و طبعا آنها هم به این که اکران نوروزی می‌تواند کمک رسان باشد، امید داشتند. یادم است اسفندماه سه چهار سال گذشته که فیلم «من سالوادور نیستم» را اکران کردیم بنا به گفته سینماداران این فیلم سینما را در آن مقطع نجات داد واین بدان معنی است که ما فرصت‌های خوبی را در طی ماه‌های اسفند و آغاز اکران نوروزی از دست دادیم.

اسماعیلی یادآور شد: من فکر می کنم همانطور که آقای انتظامی فردی فرهنگی هستند و این شرایط را درک کردند باید به فکر زیرمجموعه‌های خودشان باشند چون اینها به جز سینما منبع درآمد دیگری ندارند و اتفاق خوبی است اگر بتوانند موقعیت هایی را ارزیابی و شناسایی کنند که برای آنها راهگشا باشد تا از این شرایط عبور کنند.

با توجه به جو عمومی جامعه مردم از سینما استقبال نمی‌کنند

وی با اشاره به واکنش مردم نسبت به بازگشایی سینماها تصریح کرد: به دلیل اینکه در شرایط فعلی مشخص نیست سینماها چه زمانی بازگشایی میشوند و حتی با این شرایط اگر سینماها پس از مدتی هم باز شوند با توجه به جو عمومی که وجود دارد کسی از سینما استقبال نخواهد کرد. فکر میکنم اینجا وظیفه دولتمردان ماست که در این شرایط به فکر مشاغل مختلف از جمله سینما باشند و در کنار آسیب های روحی که همه با آن مواجه هستند ضربه مهلک اقتصادی به صنوف مختلف را هم به آن اضافه کنید و عبور از همه این مسائل نیازمند حمایت دولت است.

اسماعیلی با اشاره به توقف اکران نوروزی و پیش بینی وضعیت اقتصادی سال آینده سینما اظهار کرد: به نظرم اصلا نمی توان پیش بینی کرد که سال آینده با چه وضعیتی روبرو خواهیم بود. فقط امیدوارم این بیماری ریشه کن شود و همه چیز به حالت عادی بازگردد. طبعا مردم هم به تفرجگاهها و فضاهای سرگرمی همچون سینما نیاز دارند. ضمن این که این ضربه صرفا متوجه سینما نبوده و ابعاد آن جهانی است و بخش های دیگری همچون صنعت گردشگری هم به شدت از این وضعیت متضرر شده و این خسارت به یک یا دو شغل محدود نشده است.

وضعیت اکران فیلم‌ها در سال آینده

وی تاکید کرد: در وهله اول امیدوارم سلامتی به جامعه بازگردد و دولتمردان ما به این وضعیت رسیدگی بیشتری کنند و این گله وجود دارد که آنها می‌توانستند چنین شرایطی را پیش بینی کنند نه این که شیوع این بیماری بیشتر شود و سپس به دنبال چاره باشند. ضمن این که معتقدم اگر شرایط به حالت عادی بازگردد مردم هم زندگی خودشان را خواهند کرد و اوضاع بهتر می‌شود.

اسماعیلی درباره وضعیت ترافیک اکران فیلم های سال ۹۹ در نتیجه عدم اکران نوروزی و برهم خوردن برنامه ریزی های قبلی عنوان کرد: قطعاً با مسئله ترافیک فیلم‌ها در سال آینده مواجه خواهیم شد. در وهله اول اکران فیلم های نوروز است که طبعاً با تاخیر آغاز می شود. ضمن این که اگر سینماها بازگشایی هم شوند بعید می دانم مردم به سرعت از سینماها استقبال کنند و از سویی دیگر این جابه جایی اکرانها منجر به ترافیک در روند نمایش آثار بعدی خواهد شد. به نظرم برای این مسائل باید راهکاری پیدا کنند، تولید سال آینده و تقسیم بندی آن و ازیاد تولید هم مسائل دیگری است که به نظرم میتوان آن را با برنامه ریزی درستی کنترل کرد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.