پس از بی‌نتیجه ماندن دیدارهای نماینده ویژه آمریکا با نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تیم‌های انتخاباتی «دولت‌ساز» و «ثبات و همگرایی» قصد برگزاری مراسم تحلیف دارند.

 یک کرسی با دو تحلیف؛ اشرف غنی و عبدالله سوگند خوردند/ شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی از هر دو مراسم

قدس آنلاین؛ جنجال‌های انتخاباتی افغانستان به اوج رسیده است و هر دو تیم پیشتاز مدعی پیروزی هستند، سیاسیون افغان برای ایجاد تیم فراگیر مذاکره کننده اجماع ندارند و اشرف غنی و عبدالله در نظر دارند تا امروز ۱۹ اسفند مراسم تحلیف برگزار کنند.

گزارش لحظه به لحظه تسنیم از روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ساعت محلی به شرح زیر است:

۱۵:۵۰: اشرف غنی در پایان سخنرانی خود اظهار داشت که هیئت مذاکره کننده با طالبان تا فردا نهایی خواهد شد و روز آینده نیز درباره آزادی زندانیان این گروه دستوراتی را صادر خواهد کرد.

وی گفت که به ازای آزادی زندانیان طالبان، کاهش قابل ملاحظه‌ای در خشونت‌ها انجام خواهد شد و مردم افغانستان آن را احساس خواهند کرد.

۱۵:۴۷: برخی از مهمانان خارجی از جمله زلمی خلیلزاد و ژنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان پس از شنیدن صدای انفجار محل سخنرانی اشرف غنی را ترک کردند‎.

۱۵:۴۵: صدای شلیک توپ یا انفجار برای لحظاتی سخنرانی اشرف‌ غنی را مختل کرد، هنوز چیزی مشخص نیست اما اشرف غنی به سخنرانی ادامه می دهد‎، برخی در فضای مجازی از اصابت دو راکت در نزدیکی ارگ خبر داده‌اند‎.

۱۵:۴۰:  اشرف غنی در سخنانی گفت: انتخابات پایان یافته است، عصر سلطه گرایی، گروه گرایی و تهدید نیز پایان یافته است. مردم افغانستان حق دارند که هر کسی که خواستند رای بدهند و من به آن احترام می‌گذارم.

اشرف غنی افزود: امروز روز اتحاد است و حریفان دیروز کمک کنند تا درست در دست هم برای آینده و آسایش مردم افغانستان کار کنیم. برای دو هفته دیگر با کابینه به جا مانده از حکومت وحدت ملی کار را ادامه خواهم داد و پس از آن دولتی همه شمول خواهم ساخت‎.

۱۵:۲۸: محمداشرف غنی پس از ادای سوگند، در نخستین دستورش، «یوسف غضنفر» را به عنوان نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارت و کاهش فقر تعیین کرد. در متن این دستور، جایگاه تشریفات رسمی و حقوق آقای غضنفر همسان با معاونان رسمی رئیس جمهوری آمده است.‎

۱۵:۲۰: اشرف غنی و معاونانش در مراسم تحلیف سوگند خوردند و عبدالله و معاونش نیز همزمان در حال اجرای مراسم سوگند هستند.‎

۱۵:۰۰: عبدالله عبدالله نیز برای برگزاری مراسم تحلیف جداگانه در قصر سپیدار در حال آماده شدن برای تحلیف است، برخی می‌گویند که در این مراسم حضور مقامات خارجی کمتری دیده می‌شود.

شماری از رهبران سیاسی از جمله محمد محقق، کریم خلیلی، انوارالحق احدی، عبدالغنی کاظمی و معاونان عبدالله در این مراسم حضور دارند.‎

۱۴:۵۳: محمد اشرف غنی از دفترش به سوی جایگاهی که برای مراسم تحلیف در نظر گرفته شده است، در حال حرکت است و تا لحظاتی دیگر مراسم تحلیف برگزار می‌کند.‎

۱۴:۳۰: زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و ژنرال اسکات میلر نیز لحظاتی قبل در مراسم تحلیف اشرف غنی حضور یافت.

گفته می شود که بیشتر شرکت کنندگان در مراسم عبدالله را افراد داخلی در افغانستان تشکیل می دهند‎

۱۴:۱۵: منابع خبری می گویند که در مراسم تحلیف اشرف غنی تاکنون، سفرای مصر، امارات، کارمندانی از سفارت عربستان، سفیران فرانسه، اسپانیا، ترکمنستان، اتحادیه اروپا، نروژ، کانادا، چین، آلمان، هند حضور یافته‌اند.

هنوز از شرکت کنندگان خارجی در مراسم عبدالله خبری منتشر نشده است‎.

۱۳:۵۰: شاه حسین مرتضوی؛ مشاور فرهنگی محمداشرف غنی در توئیتی نوشت که ساعت سه به وقت افغانستان تحلیف انجام خواهد شد.‎

۱۲:۳۰: «محسن داور» و «علی وزیر» از رهبران جنبش «نجات پشتون» که برای شرکت در مراسم تحلیف اشرف غنی دعوت شده بودند پس از استقبال در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان لحظاتی قبل وارد کابل شدند‎.

۱۲:۰۰: توییت عبدالله: ابطال تمام آرای تقلبی راه حل خروج است‎.

هیچ کس نباید تعهد ما برای دموکراسی واقعی و عزم ما در حمایت از حاکمیت قانون را دستکم بگیرد. سوابق ما در خود انکاری و سازش نباید دلیلی شود که بقیه ما را نادیده بگیرد؛ ابطال همه آرای تقلبی راه خروج است‎.

۱۱:۲۵: فضل‌احمد معنوی، رییس کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف عبدالله عبدالله در واکنش به رایزنی‌ها درباره حل بحران انتخاباتی افغانستان اظهار داشت که هیچ‌گونه گفت‌وگویی برای حل تنش‌های انتخاباتی صورت نگرفته است.

وی افزود: تمام گفت‌وگوها بی‌نتیجه بوده است اما در صورتی که ارگ مراسم تحلیف برگزار کند، کاخ سپیدار نیز مراسم برگزار خواهد کرد.

۱۱:۲۱: منابع می‌گویند که مذاکرات برای حل تنش‌های انتخاباتی میان عبدالله و اشرف غنی بار دیگر بی‌نتیجه پایان یافته است. لحظاتی پیش عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی در برابر مردم در کاخ سپیدار ظاهر شد. تیم انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» برنامه تحلیف عبدالله عبدالله را در کاخ سیپدار تدارک دیده است.

۱۱:۰۰: همزمان با آمادگی برای برگزاری مراسم تحلیف در ارگ و کاخ سپیدار، بسیاری از جاده‌های منتهی به مرکز شهر بسته است. فرماندهی مسئول تامین امنیت شهری ارتش در کابل (گارنیزیون) شب روز گذشته با انتشار اعلامیه‌ای از مسدود بودن راه‌های منتهی به ارگ ریاست‌ جمهوری به دلیل برگزاری مراسم تحلیف خبر داده بود. همچنان در بخش‌های از شهر کابل امروز نیروهای امنیتی حضور سنگین دارند.

۱۰:۲۸: رئیسان کمیسیون‌های انتخاباتی در مراسم تحلیف اشرف غنی شرکت کرده‌اند. حواعلم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات و زهره‌ بیان شینواری، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در ارگ ریاست جمهوری حضور دارند.

۱۰:۲۴: وحید پیمان ۸صبح: با توجه به این‌که هر دو جریان ارگ و سپیدار از تعویق مراسم تحلیف تا پس از چاشت امروز سخن گفته‌اند، به نظر می‌رسد که بدون رسیدن به یک توافق سیاسی، مراسمی برگزار نخواهد شد.

به نظر می‌رسد بدون رسیدن به توافق، مراسمی برگزار نمی‌شود. تلاش‌های خلیل‌زاد به جایی نرسیده چون هر دو طرف به خواست‌هایی غیرمنتظره تاکید دارند. آمریکایی‌ها ماه‌ها برای صلح تلاش کردند و نمی‌خواهند این روند در اوج کارزارهای انتخاباتی قربانی شود. آن‌ها احتمالا کار را یکطرفه می‌کنند.

۱۰:۰۰: در حالی‌که مراسم تحلیف اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای ساعاتی به تعویق افتاده است، تلویزیون ملی افغانستان به صورت زنده از آمادگی برای برگزاری مراسم اشرف غنی گزارش می‌دهد و تلویزیون نور متعلق به حزب جمعیت نیز آمادگی‌ها در قصر سپیدار را زنده پوشش می‌دهد.

۹:۴۲: محسن داور و علی وزیر از اعضای جنبش تحفظ پشتوهای پاکستان سرانجام اجازه یافتند که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کنند. عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفته است که آن‌ها به شهر جلال‌آباد رسیده‌اند. محسن داور روز گذشته اعلام کرد که اداره فدرال پاکستان به او و علی‌ وزیر اجازه شرکت در مراسم تحلیف را نداده است. وزارت کشور پاکستان گفته است که به توصیه عمران خان، نخست‌وزیر این کشور به این دو عضو جنبش‌ تحفظ پشتون‌های پاکستان اجازه داده شده تا به افغانستان سفر کنند.

۷:۰۰: منابع در هر دو تیم از احتمال برگزاری مراسم تحلیف در ساعت از پیش تعیین شده خبر می‌دهند. افراد دعوت شده در حال ورود به هر دو مراسم هستند.

۰۱:۵۰: فضل‌احمد معنوی از اعضای ارشد تیم ثبات‌ و همگرایی گفته است که تصمیم به تعویق مراسم تحلیف پس از گفت‌وگوی مایک پامپئو وزیر خارجه با ارگ ریاست‌جمهوری گرفته شده است. معنوی هشدار داده که اگر این موضوع یک ترفند باشد، تیم ثبات آماده برگزاری مراسم تحلیف است.

۰۰:۴۷: منابع مختلف در تیم‌های دولت‌ساز و ثبات‌وهم‌گرایی از دیدارهای پی در پی زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله در ارگ ریاست‌جمهوری و قصر سپیدار خبر می‌دهند. فضل‌احمد معنوی رئیس کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف عبدالله گفته است که این دیدارها بی‌نتیجه بوده و تصمیم این کمیسیون مبنی بر برگزاری مراسم تحلیف برای آقای عبدالله تغییر نکرده است.

منابعی در تیم‌هایی دولت‌ساز و ثبات و همگرایی از دیدار رو در روی غنی و عبدالله در ساعات پایانی یکشنبه شب خبر می‌دهند. این دیدار که به‌خاطر رسیدن به یک نتیجه مشترک برای برگزاری تنها یک مراسم تحلیف انجام شده نیز بی‌نتیجه پایان یافته است.

فضل‌احمد معنوی از اعضای رهبری تیم ثبات‌وهمگرایی می‌گوید که ارگ و سپیدار هر دو تفاهم کردند که مراسم تحلیف فردا برگزار نگردد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.