قم-وقتی اعلام شد نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونای کشور در قم کشف‌شده است، کم‌کم این ذهنیت شکل گرفت که قم منشأ انتشار این ویروس بوده است و حالا مدتی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی بر این موضوع اصرار دارند که این شهر باید در قرنطینه قرار می‌گرفت و لذا فشارها هرروز بر استاندار و سایر مسئولان بیشتر می‌شود.

قرنطینه قم  امکان‌پذیر نیست/مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند

قدس آنلاین-گروه استان ها: استاندار قم روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، بستن جاده توسط برخی استان‌ها  را اقدامی نادرست خواند و اظهار کرد: قائل به چنین کارهایی نیستیم ولی باید هشدارهای لازم در این زمینه داده شود تا هم‌وطنان قم را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.

بهرام سرمست با انتقاد از قم هراسی ایجادشده بیان کرد: اینکه کشف اولین مورد کرونا در قم به معنای منشأ بودن شیوع آن نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید با آگاهی بخشی به مردم، ورودی بیمارستان‌ها در استان کاهش یابد گفت: بنای استان تعطیلی هتل‌ها و مسافرخانه‌های استان نیست ولی در شرایط کنونی، درصورتی‌که الزام‌های بهداشتی در این اماکن انجام نشود، چاره‌ای جز تعطیلی آن‌ها وجود ندارد.

قرنطینه قم امکان‌پذیر نیست

استاندار قم با اشاره به این موضوع که ما باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و مؤثر باشد اظهار کرد:  قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان شهر به شمار می‌آید، ازاین‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.

سرمست تصریح کرد: ما از این گزینه عبور کردیم و قرنطینه گزینه کارآمد شناخته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بهترین سیاست این است که مردم در خانه‌ها بمانند و خودشان‌ را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند، و بهترین و به رسمیت شناخته شدن ترین راه نیز همین است.

استاندار قم  یادآور شد: اگر بخواهیم در قم قرنطینه که عملاً امکان‌پذیر نیست، را اجرا کنیم، باید جامعه هدف را روشن کنیم، ولی برای همه جمعیت نمی‌توان قرنطینه را اجرا کرد.

استاندار با اشاره به شبهه ایجادشده در فضای مجازی برای قرنطینه شدن قم گفت: قرنطینه استان در سطح کارشناسی دارای موافقان و مخالفانی است و از ابتدای شروع بیماری نیز هیچ تکلیف و دستورالعملی برای قرنطینه قم  نبود، ضمن اینکه شرایط و همچنین راهبرد مشخص برای قرنطینه شدن قم وجود نداشت.

استاندار قم، اظهار داشت: ایجاد قرنطینه و محدودیت‌های بهداشتی در مبادی ورودی و خروجی استان نیاز به تمهیداتی وجود دارد که تأمین برخی از این تمهیدات و اقلام از عهده استان خارج است.

وی ادامه داد: تأکید وزارت بهداشت قرنطینه خانگی می‌باشد و قرنطینه شهری از ابتدا نیز راهبر وزارت بهداشت نبوده است.

تدفین بدون مراسم کذب است

سرمست هم‌چنین با اشاره به شایعه تدفین ۱۲۰ متوفی ناشی از کرونا بدون طی کردن فرایند شرعی، تأکید کرد: این موضوع از اساس کذب است و این شایعه در حالی است که قم نسبت به انجام مسائل شرعی برای متوفیان کرونا به‌شدت حساس بوده است.

وضعیت عادی نیست

استاندار قم، با تأکید بر اینکه باید همه بدانند که وضعیت عادی نیست و این شرایط نیاز به همراهی و همدلی بیشتر دارد، گفت: متأسفانه شهروندان قمی شرایط را جدی نگرفته و نسبت به رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه خانگی بی‌توجه هستند.

تأخیر در اطلاع‌رسانی

سرمست با اشاره به انتشار نامه‌ای منتسب به دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی گفت: این نامه دستاویزی برای رسانه‌های خارجی شده است که با استناد به آن اعلام کنند که پیش از ۳۰ بهمن نیز مواردی از ابتلا به کرونا وجود داشته ولی اعلام‌نشده است که این موضوع از اساسی کذب است.

استاندار قم، افزود: تمام اقدام‌های انجام‌شده در استان، تا پیش از ۳۰ بهمن بر اساس احتمال و پیش‌بینی شرایط ناشی از شیوع کرونا در چین بوده است.

وی اظهار داشت: کیت تشخیص آزمایش دیروزهای ابتدایی درقم وجود نداشت و طبیعی بود تا روند بررسی این آزمایش‌ها زمان‌بر باشد ،به همین دلیل اعلام آمار دقیق در مورد تعداد تلفات و مبتلایان با تأخیر مواجه شد.

سرمست، با تأکید بر شفافیت در ارائه آمارهای مرتبط با کرونا گفت: اگر مصلحت سنجی وجود داشت تا آمار کرونا اعلام نشود، نباید اعلام ابتلا به کرونا در پیش از انتخابات انجام می‌شد ولی به‌محض مثبت شدن این آزمایش‌ها، بدون توجه به هیچ‌گونه ملاحظه سیاسی بلافاصله اطلاع‌رسانی شد.

وی بابیان اینکه سلامت شهروندان اولویت مدیریت قم است و مجموعه استان شبانه‌روز پای‌کار هستند، ادامه داد: با جبهه پرحجم رسانه‌های خارجی معاند مواجه هستیم تا آمار رسمی را اعتبار زدایی کند که هوشیاری مردم و رسانه‌های کشور به‌ویژه قم در این زمینه بسیار جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.