غالب قندیل معتقد است: موج‌های مختلفی از بازداشت‌ها که بن سلمان از زمان ولی عهدی خود انجام داده، صداهای معترض را خاموش کرده اما موضوع نجات رژیم سعودی از سقوط و فروپاشی، امری غیرممکن است.

بازداشت‌های اخیر  شاید پادشاهی بن سلمان را تضمین کند اما مانع از فروپاشی رژیم سعودی نخواهد شد

«غالب قندیل» نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در مورد واقعیت بازداشت های اخیر در خاندان حاکم عربستان سعودی و دلایل آن توضیح داد: شرایط این روزهای عربستان، همان ادامه نزاع بر سر حکومت از زمان انتصاب محمد بن سلمان به ولی عهدی این کشور است. واضح است که تلاش و چشم طمع محمد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی او را وارد ماجراجویی‌های خطرناکی کرده و این ماجراجویی‌ها ادامه دارد.

غالب قندیل افزود: بن سلمان امید داشت با پیروزی در جنگ یمن و کشتار مردم بی دفاع به راحتی می‌تواند پادشاهی خود را تضمین کند اما این جنگ به باتلاقی عمیق برای سعودی ها و کانونی برای فرسایش انرژی آنها تبدیل شد که امنیت داخلی، ثبات اقتصادی و جایگاه منطقه ای رژیم حاکم را تهدید می کند؛ این موضوع دلیل بازگشت بن سلمان به بازداشت امرا و کسانی که حکومت او را تهدید می‌کنند، تبیین می‌کند. در این بین احمد بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان که بزرگترین شاهزاده خاندان حاکم به شمار می‌رود، مهمترین تهدید علیه پادشاهی بن سلمان است و از این رو ولیعهد سعودی با بازداشت او کودتایی را انجام داده تا همه چیز را دراختیار و تحت کنترل خود بگیرد.

این کارشناس امور سیاسی منطقه در ارتباط با موفقیت و عدم موفقیت بن سلمان در رسیدن به پادشاهی در عربستان گفت: دولت کنونی آمریکا از سیاست‌های محمد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی حمایت می‌کند چراکه ملک سلمان و پسر او گاوهای شیری خوبی برای آمریکا بوده‌اند و آن دو با اعطای میلیاردها دلار عایدات نفتی کشور به آمریکا حمایت آن را برای خود خریده‌اند. پس از جنگ یمن عربستان سعودی بیش از پیش به آمریکا نیاز پیدا کرده و توانمندی آن بر تامین امنیت آن به طور کامل به میزان اطاعت پذیری از آمریکا بستگی دارد.

وی افزود: در این معادله، بی تردید بن سلمان تمام تهدیدها در داخل خاندان حاکم را در هم کوبیده و تمام آنها را چه از طریق خرید آنها با پول و اعطای پست و چه از طریق بازداشت و اقدامات قهری تسلیم خود کرده است. موج های مختلفی از بازداشت ها که بن سلمان از زمان ولی عهدی خود انجام داده، صداهای معترض را خاموش کرده اما موضوع نجات رژیم سعودی از سقوط و فروپاشی، امری غیرممکن است؛ بن سلمان شاید بتواند سیطره خود بر حکومت را بسط دهد و حمایت آمریکا را برای خود بخرد، اما نخواهد توانست حکومت سعودی را از فروپاشی و سقوط در منطقه نجات دهد.

قندیل زمان پادشاهی محمد بن سلمان را آغاز فروپاشی حکومت سعودی خواند و تأکید کرد: تردیدی نیست که ماجراجویی‌های داخلی و خارجی بن سلمان حکومت سعودی را دچار فرسایش و تزلزل کرده و عربستان را به کانون طمع ورزی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی مبدل نموده است. او با ماجراجویی های خود به ویژه جنگ یمن اموال و امکانات بسیاری را به هدر داده و اوضاع داخلی را در معرض تهدید قرار داده است که البته اخبار آن به بیرون درز داده نمی‌شود.

وی در پایان گفت: شالوده اقتصاد رژیم سعودی بر پایه درآمد نفتی و تبعیت از سیاست‌های آمریکا مبتنی است؛ این موارد موجب می شود تا این کشور ثبات نداشته باشد و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به رشد و نمو برسد و به تعبیری توسعه یافته شود؛ براین اساس محکوم به اعتراضات داخلی، باج خواهی‌های خارجی و درنهایت محکوم به فروپاشی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.