مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر نتوانیم چرخه ویروس را بشکنیم و آمار تعداد مبتلایان به کرونا را نزولی کنیم، با وضعیت دشواری روبرو خواهیم شد.

شرایط سخت خراسان رضوی پیش از پیک کرونا / تولید مواد ضدعفونی کننده در استان به ۱۰۰ هزار لیتر در هفته خواهد رسید / بسیج تمام امکانات برای مقابله با کرونا

دکتر حمیدرضا رحیمی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی ابراز داشت: متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا هر روز بیشتر می شود و اگر مردم همراهی نکنند نمی توان آن را متوقف کرد. کنترل این بیماری منوط به رفتار مردم است.

وی ادامه داد: پیک کرونا به این معنی که بعد از آن شاهد روند کاهشی باشیم هنوز شروع نشده و قابل پیش بینی نیست. چیزی که می توان پیش بینی کرد این است که در آن زمان شرایط بسیار سختی خواهیم داشت و این احتمال وجود دارد که خراسانی ها، ماهها با ویروس کرونا درگیر باشند.

وی اظهار کرد: مدیران و مسئولان استانی با تمام توان و تلاش خود در جبهه مبارزه با کرونا قرار گرفته اند و از همه ظرفیت ها در حال استفاده هستند. اما مردم هم باید بیش از پیش مسئولان را یاری دهند. شیوع کرونا بسیار زیادتر از حد معمول است و چرخه انتقال ویروس باید توسط مردم با خانه نشینی و رعایت نکات بهداشتی بشکند.

وی بیان داشت: تنها در اینصورت است که امید به توقف شیوع کرونا در استان می رود و غیر از آن باید شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و فوت تعدادی از آنها باشیم. به همین دلیل از مردم تقاضا داریم که با حساسیت بیشتری به موضوع نگریسته و در خانه بمانند.

وی در پاسخ به این سوال که شرط ماندن مردم در منازل، تعطیل کردن ادارات و سازمانهاست اما دولت با اینکار موافق نیست، مردم چگونه می توانند خانه نشینی کنند گفت: علوم پزشکی  در مورد تعطیل کردن ادارات و سازمانها تنها می تواند پیشنهاد دهنده باشد و تصمیم گیرنده نیست. بارها به استاندار و معاونان ایشان اعلام و تاکید کرده ایم که برای شکستن چرخه شیوع کرونا باید اماکن دولتی و اجتماعات تعطیل شوند و امورات بیشتر از طریق دولت الکترونیک صورت پذیرد.    

وی افزود: تا جایی که می دانم مسئولان طراز اول استان نیز مخالفتی با تعطیلی ندارند و آقای استاندار روز شنبه گذشته را در ابتدا تعطیل اعلام کرده بود. اما پس از آن اعلام، تغییرات دیگری افتاد. همانطور که می دانیم، مسئولان استانی باید تابع نظرات ستاد ملی در پایتخت باشند و نمی توانند دستورالعمل های آن را اجرا نکنند.

وی خاطرنشان کرد: علوم پزشکی مشهد حتی اگر امکان تعطیل اعلام کردن ادارات نباشد نیز برای آن پیشنهادات جایگزین داده است. کم کردن پرسنل اداری به میزان ۵۰ درصد و یا دورکاری از جمله اینگونه پیشنهادات است اما تابع نظرات و تصمیمات مدیران هستیم.

وی با اشاره به اهمیت فوق العاده کنترل شیوع کرونا، عنوان کرد: اگر نتوانیم چرخه ویروس را بشکنیم و آمار تعداد مبتلایان به کرونا را نزولی کنیم، با وضعیت دشواری روبرو خواهیم شد. تمام تلاش خود را برای آمادگی بیمارستان و مراکز درمانی معطوف داشته ایم و از این پس نیز به هر میزان دیگری که توانایی وجود داشته باشد دریغ نخواهیم کرد اما باید توجه داشته باشیم که امکانات و تجهیزات تا حد ثابتی را می توانند پوشش دهند.

وی اضافه کرد: عبور تعداد مبتلایان به کرونا از سقف توانایی مراکز بهداشتی و درمانی استان، شرایط را حاد و پیچیده خواهد کرد. تصور کنید که از شهری سه میلیونی خدای نکرده تنها ده درصد آنان نیاز به خدمات پزشکی پیدا کنند و کار آنها به بیمارستان کشیده شود، آنوقت با آمار قابل توجهی از بیمار روبرو خواهیم شد. به همین دلیل باید تمام تلاشمان متوجه این باشد که از شیوع و انتقال کرونا جلوگیری نماییم.

وی در خصوص توزیع رایگان بسته های بهداشتی در میان مردم خاطرنشان کرد: با توجه به اخباری که روزهای گذشته از دولت مبنی بر توزیع بسته های بهداشتی برای تمامی مردم در جهت مبارزه با شیوع کرونا در شهرها، به دست ما می رسید امیدوارانه به موضوع نگریسته و آن را اعلام کردیم. اما پس از پیگیری های زیاد به نظر می رسد که خبری از این بسته ها نباشد و دیگر نباید به دریافت آن امیدوار بود.

حمیدرضا رحیمی افزود: اکنون به این نتیجه رسیده ایم که تنها باید به امکانات و توانایی های داخلی استان اکتفا کنیم. توزیع ماسک توسط شهرداری مشهد و یا ضدعفونی برخی از معابر و اماکن و... و. توسط همت و اراده افراد داخل استان صورت گرفته و هیچ پشتیبانی از پایتخت نشده است.

وی مطرح کرد: یکی از فعالیت های قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام به خود کفایی در تولید مواد ضدعفونی است. بدین منظور با یکی از کارخانجات تولید مواد غذایی به توافق رسیده ایم که این کارخانه با همکاری علوم پزشکی تغییری در چرخه تولید خود داشته و تنها مواد ضدعفونی کننده در این کارخانه تولید شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنم تا چند روز آینده به حجم تولید صد هزار لیتر در هفته برسیم که این میزان بسیار قابل توجه است. در اینصورت می توانیم میزان نیاز داخل استان از مواد ضدعفونی کننده دست را تامین و نیاز دستگاه های دولتی و خصوصی و خیریه ها را پوشش دهیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: اکنون همه دست اندرکاران برای مقابله با کرونا آستین های خود را بالا زده اند. حتی دانشجویان داروسازی نیز به صورت جهادی پای کار آمده و در حال تولید مواد ضدعفونی کننده اند.

وی تاکید کرد: با وجود تلاش های شبانه روزی اما مردم باید بدانند که نباید از دیگران انتظار رفع مشکل را داشته باشند. گره این مشکل به دست خود آنها باز خواهد شد و هیچ نیرو و فرد دیگری جز خود مردم توانایی از بین بردن شیوع و ابتلا به کرونا را نخواهد داشت. رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از خروج از منزل در شرایط غیرضروری مهمترین اقداماتی است که مردم باید انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.