سفر شمخانی به عراق، نخستین سفر رسمی یک مقام ایرانی به عراق پس از شهادت سردار سلیمانی بود و به نظر می‌رسد این سفر در راستای هماهنگی بیشتر بین روابط ایران و عراق و دستیابی به اهداف مشترک دو دولت پس از شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت.

عراق؛ مقصد دیپلماسی فعال ایرانی در کوران کرونا

قدس آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که در رأس یک هیئت سیاسی و دیپلماتیک به عراق سفر و با مقام‌های بلند پایه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود، روز گذشته به تهران بازگشت.

این سفر در حالی صورت گرفت که دیدارهای مقام‌های دیپلماتیک اغلب کشورها به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شده است، با این حال مهم‌ترین مسائل مشترک ایران و عراق و بررسی روابط دوجانبه بر اهمیت و لزوم این سفر افزود. علی شمخانی پیش از این درباره این سفر گفته بود: در این سفر با مقام‌های عراقی و رهبران سیاسی از همه طیف های شیعه، اهل سنت و کُرد درباره اوضاع سیاسی، امنیتی و توسعه روابط گفت‌وگو خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تشکیل دولتی قوی و باثبات در عراق بوده و حضور دولتی قوی در عراق را در راستای منافع و امنیت خود نیز می‌داند.

از سوی دیگر، مسائل داخلی کشور عراق و استعفای نخست وزیر این کشور نیز سبب شد برخی شایعه دخالت ایران در این مسئله را مطرح کنند که با تکذیب مقام‌های عراقی روبه‌رو شد.

محمد توفیق علاوی پس از معرفی خود به عنوان نخست وزیر عراق توسط رئیس جمهور این کشور، وعده داد که در مدت یک ماه بتواند دولت جدید را تشکیل بدهد، اما با گذشت این مدت علاوی در تشکیل کابینه موفق نبود و بدین ترتیب استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد. در همین رابطه، شمخانی در دیداری که با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشبرد امور عراق داشت، بر ضرورت استقرار سریع دولت مورد نظر مردم در این کشور تأکید کرد و گفت: اخبار و اطلاعات دقیق حاکی از آن است که محور غربی- عبری- عربی تمام تلاش خود را برای به ثبات نرسیدن وضعیت عراق به کار گرفته است. مرجعیت در عراق همواره رکن اصلی اتحاد و انسجام ملی بوده و در شرایط حساس به درستی نقشه راه را برای سیاسیون و مردم ترسیم کرده است.

شمخانی در این سفر علاوه بر دیدار با مقام‌هایی چون برهم صالح؛ رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی؛ رئیس دولت پیشبرد امور، با سران و رهبران جریان‌های سیاسی عراق نیز دیدارهایی را داشت.

نخستین سفر رسمی مقام ایرانی پس از شهادت سردار سلیمانی

سفر شمخانی به عراق، نخستین سفر رسمی یک مقام ایرانی به عراق پس از شهادت سردار سلیمانی بود و به نظر می رسد این سفر در راستای هماهنگی بیشتر بین روابط ایران و عراق و دستیابی به اهداف مشترک دو دولت پس از شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت؛ موضوعی که «هشام الهاشمی»، کارشناس امور سیاسی و امنیتی عراق نیز در توییتی در این باره گفته است: «شمخانی با هدف پر کردن شکاف‌ها در پرونده سیاسی به عراق آمده است، شکافی که نبود سردار سلیمانی آن را ایجاد کرده است».

خروج نظامیان آمریکایی؛ محور رایزنی‌ها

با توجه به اینکه پس از شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکایی ها، پارلمان عراق تصمیم به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق گرفت، با این حال نیروهای آمریکایی همچنان به دخالت های نظامی و سیاسی خود در عراق و منطقه ادامه می دهند. بدین ترتیب ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق نیز یکی از محورهای دیدار شمخانی با مقام‌های این کشور بود و وی در دیدار با «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق از اقدام مجلس و دولت عراق در تصویب و پیگیری قانون خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق تشکر کرد و افزود: دولت، نیروهای مسلح و مردم شجاع عراق در مبارزه موفق و قهرمانانه با تروریست‌های داعش و گروه‌های تکفیری نشان دادند که برای تأمین امنیت خود نیازی به حضور نیروهای نظامی خارجی ندارند.

اما مبارزه با تروریسم و گروه های تکفیری و ضرورت هوشیاری نسبت به خطر بازگشت داعش به عراق، از دیگر موضوعاتی است که خطر آن با توجه به افزایش تحرکات برخی دولت‌ها و گروه‌ها در منطقه بیشتر آشکار می شود. موضوعی که رئیس جمهور عراق نیز بر جدی بودن خطر بازگشت داعش تأکید کرد و با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌ها بین تهران و بغداد در زمینه‌های مختلف به ویژه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی افزود: عمق روابط تاریخی و منافع دو کشور مسیر پیش رو را برای رسیدن به نقطه مطلوب فراهم کرده است.

برهم صالح با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ضربه سنگینی به محور مقاومت بود، بر مبارزه مداوم با دشمنان مقاومت تأکید کرد و افزود: در این راه سخت، ایران همواره یار و همراه دولت و ملت عراق بوده است و ما قدردان دولت و ملت ایران هستیم.

اعلام آمادگی برای همکاری خوب با دولت آینده عراق

با تمام این تفاسیر، برخی سعی بر این دارند تا ارتباطات تنگاتنگ و گسترده میان ملت ایران و عراق را به حاشیه برده و جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کنند و سفر شمخانی به عراق را هم در راستای آن عنوان کرده اند، گرچه وی در رد این ادعا اظهار کرد: به مسئولان عراقی گفتم ما هیچ دلیل و منفعتی غیر از ثبات، رفاه و امنیت مردم عراق را در ذهن نداریم. بنابراین دلیلی نمی‌بینیم که دخالت کنیم. خود عراقی‌ها رشید، بالغ و صاحب حکومت و قادر به اداره وضعیت عراق هستند و نیازی به دخالت ما نیست.

این اتهام زنی‌ها علیه کشورمان در حالی است که ردپای دخالت و نفوذ آمریکایی‌ها برای عدم تشکیل کابینه به وضوح مشاهده می‌شود؛ مسئله ای که برخی از سران گروه‌های مقاومت نیز نسبت به آن هشدار دادند و دیدار شمخانی با سران این گروه‌ها به نوعی در راستای تلاش برای تقویت جبهه مقاومت، احزاب و گروه‌های وابسته آن توسط جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت. چنان‌که حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه‌ای نیز در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها در تشریح اقدام‌های آمریکایی‌ها گفته است: با دخالت‌هایی که آمریکا در تشکیل دولت جدید عراق انجام داد، «توفیق علاوی» که یک گزینه توافقی میان احزاب سیاسی این کشور برای نخست‌وزیری بود، با توطئه آمریکا استعفا داد تا عملاً بغداد بدون دولت باقی بماند.

وی درباره اهداف و اهمیت سفر شمخانی افزود: این سفر کمک می‌کند تا آمریکا نفوذش را برای ایجاد ناامنی کاهش دهد. آمریکایی‌ها در تلاشند تا بار دیگر بی‌ثباتی و ناامنی را در عراق گسترش دهند.   آمریکایی‌ها همچنین تلاش می‌کنند تا دولتی در عراق بر سر کار آید که با ایران روابط کمتری داشته باشد. یکی دیگر از اهداف این سفر آقای شمخانی آن است که برای همکاری خوب با دولت آینده عراق اعلام آمادگی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.