خراسان شمالی- کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی که همه ساله در فروردین ماه انجام می‌شد به دلیل اعمال محدودیت در تردد خانوارهای عشایری با هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از منطقه مراوه تپه گلستان به ییلاقات این خطه، یک ماه به تاخیر افتاد.

کرونا کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایر این استان پس از زمستان گذرانی در مناطق قشلاقی استان گلستان، طبق تقویم کوچ هرساله در فروردین ماه این منطقه را به مقصد خراسان شمالی ترک می کردند اما با هماهنگی که با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان صورت گرفته، امسال این کوچ با یک ماه تاخیر آغاز خواهد شد.

محمدرضا قلی پور افزود: هم اکنون مناطق قشلاقی که در آن خانوارهای عشایری سکونت دارند از نظر چراگاه نیز بسیار مناسب است و عشایر برای تعلیف دام خود مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: با بهبود وضعیت از نظر مهار ویروس کرونا و همچنین شرایط آب و هوایی پس از ۱۵ اردیبهشت ماه این خانوارها با هماهنگی دستگاه های مختلف به ییلاقات استان کوچ خواهند کرد.

وی از خانوارهای عشایری مستقر در خراسان شمالی و نیز مناطق قشلاقی استان گلستان خواست تا رفت و آمدهای خود را کنترل کرده و از سفرهای غیرضرور خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: پیام های هشدار برای مقابله با بیماری و جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به تمامی شماره تلفن های سرگروه های عشایر استان ارسال و از آنان خواسته شده تا در این خصوص به عشایر اطلاع رسانی کنند.

قلی پور افزود: همچنین برای کنترل ورود و خروج خانوارهای عشایری، رفت و آمد آنان با همکاری دستگاه های مختلف و دانشگاه علوم پزشکی استان در ایلراه ها کنترل می شود که در منطقه گرماب جیران سو در مانه و سملقان ایستگاه قرنطینه نیز راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری از نظر سلامت پایش خواهند شد، افزود: از آنان می خواهیم که رفت و آمدهای خود را کاهش دهند.

وی گفت: همچنین هماهنگی لازم صورت گرفته تا توسط یک شرکت تعاونی، پنج هزار ماسک خریداری و در بین خانوارهای عشایری به صورت رایگان توزیع شود.

وی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خواست تا مواد ضدعفونی، الکل و سایر اقلام را در اختیار این خانوارها قرار دهد و گفت: قشر عشایر در مناطق کم برخوردار مستقر هستند که باید توسط دستگاه ها حمایت شوند.

قلی پور افزود: تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در خانوارهای عشایر کوچرو این استان، که به صورت پراکنده در مناطق کم جمعیت استان گلستان استقرار دارند، گزارش نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.