طلای سیاه در سراشیبی سقوط قرار گرفت تا متأثر از این سقوط، ترمز بورس هم کشیده شود؛ بورسی که در یکی دو ماه گذشته راه خود را از مشابهان جهانی خود جدا کرده و قله ۵۵۰ هزار واحدی را در کمال آرامش طی کرده بود.

طلای سیاه بورس را قرمز کرد

قدس آنلاین:  طلای سیاه در سراشیبی سقوط قرار گرفت تا متأثر از این سقوط، ترمز بورس هم کشیده شود؛ بورسی که در یکی دو ماه گذشته راه خود را از مشابهان جهانی خود جدا کرده و قله ۵۵۰ هزار واحدی را در کمال آرامش طی کرده بود.

در نتیجه عدم‌توافق اوپک و روسیه برای کاهش تولید و کاهش قیمت از سوی عربستان، روز گذشته قیمت جهانی نفت ۳۰ درصد افت قیمت را به خود دید و هر بشکه نفت برنت به ۰۲/۳۱ دلار رسید که به گفته تحلیلگران این قیمت پایین‌ترین سطح از چهار سال پیش تاکنون است. در پی تداوم کاهش قیمت طلای سیاه، بورس هم دیروز روند نزولی هفته جاری را ادامه داد و به کانال ۵۳۰ هزار واحد سقوط کرد.

تا پیش از این سقوط و در حالی که کرونای‌چینی تمام بورس‌های جهان را به ورطه سقوطی سهمگین انداخته و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون بالای ۵/۱ هزار میلیارد دلار از ارزششان را از دست داده‌اند، بورس تهران خلاف جهت جریان دریای بازار جهانی سرمایه، حداقل ۲۰ درصد رشد به خود دید. هر چند در حدود هشت ماه گذشته، نقدینگی قابل‌توجهی هم راهی بازار بورس شده بود و به نظر می‌رسید این سیل نقدینگی در تقویت بورس مقابل کرونای‌چینی مؤثر واقع شده است. ضمن اینکه با رشد نرخ ارز در ماه‌های اخیر، سود شرکت‌های صادرات‌محور افزایش یافت و شاخص کل را در تمام روزها سبز نشان داد.

 پتروشیمی‌ها چه  می‌شوند؟

نفت برای اقتصاد ایران کالایی استراتژیک است که قیمت جهانی آن علاوه بر تأثیرپذیری از عوامل متعدد، بر کالاها و بازارهای مختلف تأثیر می‌گذارد و در این میان هر  نوسان قیمتی در بازار جهانی نفت به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بورس و صنایع بورسی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بدان معنی که ارزش سهام شرکت‌ها متناسب با تأثیرپذیری از نوسان‌های قیمت نفت، دستخوش تغییر می‌شود و در نهایت شاخص کل را به رشد و یا افت می‌کشاند.

از آن جایی که اقتصاد ایران تا حدود زیادی نفتی است و طلای سیاه در درآمد ایران حدود ۷۰ درصد سهم دارد، طبعاً نوسان‌های قیمت نفت، درآمد نفتی ایران را متلاطم خواهد کرد.

به باور کارشناسان با سقوط قیمت جهانی نفت و تداوم این سقوط، سود و عملکرد شرکت‌های پالایشی (با سهمی حدوداً ۹ درصدی در ارزش بازار بورس) و پتروشیمی (با سهمی ۲۵ درصدی در ارزش بازار سهام)، به دلیل تأثیرپذیری مستقیم  از بهای نفت، قطعاً دستخوش تغییرات شدیدی خواهد شد. کارشناسان بورسی خریداران را به خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی در کف قیمتی ترغیب می‌کنند. آن‌ها معتقدند پس از طی شدن دوره افت قیمت، این سهام سود خواهد کرد.

 ماجرای کاهش دامنه نوسان‌های بورس

تحلیلگران معتقدند بورس تهران پس از هشت صعود هفتگی متوالی، معاملات این هفته را کاهشی آغاز کرده و اکنون سهامداران از یک سو نگران قیمت‌ها در بازار جهانی به‌ویژه پس از افت سنگین قیمت نفت هستند و از سوی دیگر تصمیمات یک‌شبه مقام ناظر برای کنترل بازار به نگرانی ذهنی بورس‌بازان تبدیل شد و حضور آن‌ها را روز شنبه در نقش فروشنده تقویت کرد.

به باور کارشناسان، فارغ از این عوامل ذهنی، عرضه سهام جدید با جذب نقدینگی سرگردان نقش مثبتی در کنترل هیجان پول‌های تازه ایفا می‌کند. آنان معتقدند دماسنج اصلی سهام پس از چهار صعود متوالی و رشد حدود ۶ درصدی در مجموع هفته گذشته، این بار نزولی شد و حدود ۶ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد تا افت بیش از یک درصدی شاخص کل سهام در معاملات این روز در حالی رقم بخورد که علاوه بر افت شدید بهای جهانی نفت، واکنش مقام ناظر به رشد بی‌محابای قیمت سهام و هشدار در خصوص حبابی شدن آن منجر به افزایش تردید میان معامله‌گران شد. این موضوع همزمان با نااطمینانی‌ سنتی اهالی بورس تهران در مواجهه با رویدادهای غیرمترقبه در تعطیلات پایان هفته و اخذ تصمیم ناگهانی کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد و سپس تعلیق آن از سوی سیاست‌گذار به سنگین شدن صف‌های فروش منتهی شد. با این حال همان‌طور که در گزارش پایان هفته گذشته اشاره شد، عرضه اولیه‌هایی که با حجم بالا در حال انجام شدن است، موجب فروکش تب نقدینگی شده است.

این تحلیل‌ها در حالی است که در یک هفته اخیر، دامنه نوسان بورس با تصمیم هیئت‌مدیره سازمان بورس از ۵ به ۲ درصد کاهش یافت، اما این کاهش با دستور وزیر اقتصاد منتفی شد و حالا گفته می‌شود سرنوشت آن در جلسه امروز مشخص شود.

منفی‌های کوتاه‌مدت

در همین حال یک کارشناس بازارسرمایه می‌گوید: شاخص بورس در ایران با وجود کاهش قیمت کالاها در دنیا و نیز افت بورس‌های جهانی، رو به افزایش است. سازمان بورس نیم نگاهی به وجود حباب در شاخص بورس دارد و مصوبه‌ای را هم به منظور کنترل هیجان‌های موجود در بازار ابلاغ کرد که ملغی شد.

به گفته مهدی طحانی، نقدشوندگی به عنوان بزرگ‌ترین مزیت بازارسرمایه تلقی می‌شود، در حالی که کاهش دامنه نوسان بورس می‌تواند زمینه کاهش ورود  نقدینگی در بازار را فراهم کند.

وی معتقد است: بزرگ‌ترین پیام ناشی از مطرح کردن کاهش دامنه نوسان بورس از سوی مسئولان، وجود حباب در بازارسرمایه است و این موضوع سبب کاهش هیجان و ورود نقدینگی در بورس خواهد شد.

طحانی می‌گوید: در دیگر کشورهای دنیا دامنه نوسان باز گذاشته خواهد شد تا افراد با هر قیمتی که می‌خواهند اقدام به خرید و فروش کنند. با محدود کردن دامنه نوسان، صف خرید و صف فروش در معاملات بازار سرمایه طولانی‌تر خواهد شد که همین امر منجر به از بین رفتن نقدشوندگی موجود در بازار خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی می‌نویسد: به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران به اندازه‌ای نیست که تحت‌تأثیر کاهش جهانی قیمت نفت، درآمدهای کشور افت شدیدی را تجربه کند و برهمین اساس، واکنش منفی دیروز سهامداران به افت جهانی قیمت نفت کوتاه‌مدت خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.