۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 696126

گزارش

ویروس از نوع چندم؟

محمد تربت‌زاده

«کرونا» حالا وارد فاز تازه‌ای شده است. ویروس عجیب و غریبی که در روزهای اول انتشارش خیلی‌ها آن را شوخی گرفته بودند و خیال می‌کردند قرار است خیلی زود قلع و قمع شود، اما این ویروس سمج، در عرض چند هفته، بسیاری از نقاط جهان را آلوده کرد تا به همه ثابت کند ویروس‌ها را با همه ریزی و دیده نشدنشان، نمی‌توان نادیده گرفت!

ویروس از نوع چندم؟


قدس آنلاین: «کرونا» حالا وارد فاز تازه‌ای شده است. ویروس عجیب و غریبی که در روزهای اول انتشارش خیلی‌ها آن را شوخی گرفته بودند و خیال می‌کردند قرار است خیلی زود قلع و قمع شود، اما این ویروس سمج، در عرض چند هفته، بسیاری از نقاط جهان را آلوده کرد تا به همه ثابت کند ویروس‌ها را با همه ریزی و دیده نشدنشان، نمی‌توان نادیده گرفت!

هرچند آمار بهبودیافتگان بیماری کرونا روز به روز بیشتر می‌شود و امیدها بابت ریشه‌کن کردن آن بیشتر قوت می‌گیرد، اما کم و بیش شایعه‌ها و اخبار تأیید نشده‌ای هم از زوایای پنهان این بیماری به گوش می‌رسد. درست مثل صحبت‌های روز گذشته شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارتباط با نوع جدید و ناشناخته از ویروس کرونا! آقای نماینده پس از جلسه دیروز کمیسیون بهداشت که با حضور وزیر بهداشت، رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان برای بررسی اقدام‌های انجام شده در مقابله با کرونا برگزار شد، گفت: «در این جلسه وزیر بهداشت توضیح داد که بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملاً با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد لذا باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. این شامل قم هم می‌شود که بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست که منشأ ویروس دوم از کجاست؟ آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشأ نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است».

آقای نماینده در ادامه هم گفته است: «مسافران از قم ویروس را به گیلان بردند. همچنین قبل از آنکه ایران درگیر کرونا شود زائرانی از افغانستان و پاکستان و حتی امارات به ایران آمده بودند که حتی خودشان هم از ابتلا به کرونا اطلاعی نداشتند».

کرونای قوی و ضعیف

هرچند این نماینده محترم مجلس اطلاعات بیشتری از جزئیات این ویروسی که گفته می‌شود نوع دوم کروناست، در اختیار رسانه‌ها قرار نداده، اما مدتی پیش از اینکه شهروز برزگر احتمال وجود دو نوع کرونا در کشورمان را مطرح کند، بسیاری از رسانه‌ها از نوع دوم ویروس کرونا رونمایی کرده بودند!

ماجرا برمی‌گردد به همان زمانی که ویروس کرونا به‌تازگی در کشورمان ریشه دوانده بود. بسیاری از فعالان مجازی در آن زمان با انتشار یک مقاله چینی در این فضا، مدعی شدند کرونا به دو نوع «خفیف» و «قوی» تقسیم می‌شود. بعد از این هم باوری در میان بسیاری از مردم شکل گرفت که کسانی که به نوع قوی کرونا مبتلا شوند، راهی بیمارستان خواهند شد، اما کسانی که به کرونای خفیف مبتلا شوند، زیاد در خطر نیستند!

مسئولان اشتباه کرده‌اند؟

آن طور که یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته است، ریشه اصلی این شایعه برمی‌گردد به یک مقاله علمی چینی. در این مقاله علمی قید شده که ۷۰ درصد ویروس‌هایی که بررسی کرده‌اند سویه «ال» دارد، یعنی از آن نوعی است که می‌تواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود و ۳۰ درصد سویه «اس» دارد و از آن نوعی است که مستقیم از منشأ حیوانی وارد بدن انسان شده است.

با وجود اینکه خیلی‌ها همین تقسیم‌بندی را گذاشته‌اند به حساب ویروس قوی و ضعیف، کارشناسان می‌گویند حتی همین تقسیم‌بندی اصلی هم پشتوانه علمی ندارد. دکتر مریم واعظ جلالی در اینباره گفته است: «در این مطالعه خطای علمی رخ داده است، زیرا علیرغم اینکه به طور انتخابی ۷۰ درصد ویروس‌های بررسی شده از نوع ال بوده، این طور نتیجه‌گیری کرده‌اند که نوع ال که نوع خفیف‌تر است در حال شیوع و گسترش است و به همین خاطر نباید در مورد این بیماری زیاد نگران بود. محققانی از انگلستان از سایت ژورنالی که این مقاله را منتشر کرده درخواست کرده‌اند این مقاله را از دسترس خارج کند، زیرا اشتباه بسیار فاحشی در آن رخ داده است».

این کارشناس در ارتباط با تغییرات مربوط به ویروس کرونا هم این طور توضیح داده است: «ویروس‌هایی که ماده ژنتیکی آن‌ها شبیه به کروناست، توانمندی تغییر دارند، زیرا می‌خواهند مانند تمام موجودات زنده در طبیعت پایدار بمانند و باید برای این پایداری، خود را مطابق با طبیعت تغییر دهند. زمانی که زندگی میزبان ویروس کووید ۱۹ یعنی خفاش تهدید شد، این ویروس مجبور شد برای ادامه بقای خود آن قدر تغییر کند تا میزبان جدیدی مانند انسان را برای ادامه حیات خود انتخاب کند. تغییرات ویروس‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، این تغییرات یا به نفع ویروس و یا به ضرر آن است، یعنی ویروس‌هایی که تغییرات بهتری انجام داده‌اند سال‌ها در طبیعت باقی می‌مانند و ویروس‌هایی که تغییرات بدی کرده‌اند ممکن است نابود شوند».

حالا بعضی‌ها می‌گویند شاید مسئولان کشورمان هم بر پایه همین اطلاعات و همچنین پژوهش غیرعلمی چینی، نتیجه گرفته باشند که دو نوع ویروس کرونا در کشورمان وجود دارد!

نظریه‌ خوشبینانه

گذشته از این موضوع حالا که تب کرونا در دنیا بالا گرفته است، انواع و اقسام نظریه‌های عجیب و غریب در ارتباط با شیوه پایان این بیماری در جهان مطرح می‌شود. «دیلی میل» و «نیویورک تایمز» هم با انتشار مقاله‌ای مشترک، با جمع‌آوری اطلاعات از چندین کارشناس و دانشمند، سه سناریو برای دنیای پسا کرونایی مطرح کرده‌اند.

براساس اولین و خوشبینانه‌ترین نظریه، مقامات بهداشت در سرتاسر جهان می‌توانند از طریق اعمال اقدام‌های سختگیرانه در حوزه بهداشت عمومی شیوع را کنترل کنند.

دلیل دانشمندان برای این پیش‌بینی هم برمی‌گردد به تجربیاتشان از کنترل بیماری سارس. وقتی که این بیماری در سال ۲۰۰۲ آسیا را درگیر کرد، آمارِ مرگ‌ومیرِ ناشی از آن ۱۰‌درصد بود و هیچ دارویی روی آن اثر نمی‌کرد. (آمارِ مرگ‌ومیرِ ناشی از ویروس کرونای جدید ۲.۳‌درصد است). اما در چند ماه، با همکاری‌های بین‌المللی و اعمال اقدام‌های ابتداییِ قدیمی مانند رعایت قرنطینه، ایزولاسیون و ردیابی موارد احتمالی ابتلا، سارس تحت کنترل قرار گرفت و در بسیاری مناطق ریشه‌کن شد.

اما این نظریه کمی تا قسمتی رؤیایی است. به این خاطر که تفاوت اصلی ویروس جدید کرونا با سارس در این است که علائم بیماری در سارس بسیار شدیدتر از ویروس کرونای جدید بود، بنابراین افراد بلافاصله بعد از آلودگی با ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند.

به زودی فروکش می‌کند

دانشمندان غربی در مورد دومین احتمال برای دنیای پسا کرونایی اعلام کرده‌اند که ویروس کرونا کشورهای توسعه‌یافته را کمتر درگیر می‌کند و ابتدا اوضاع بسیار بد خواهد بود، اما کم‌کم بهتر می‌شود. پشتوانه این نظریه هم بیماری «ابولا» است که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا گسترش یافته بود.

با وجود اینکه در کشورهای آفریقایی موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید تا کنون یک یا دو مورد بیشتر نبوده، سازمان جهانی بهداشت تمهیدات سختگیرانه‌ای برای پیشگیری در این کشورها در نظر گرفته است. ابولا در مقایسه با ویروس کرونا از شدت سرایت و انتقال کمتری برخوردار بود و راه اصلی انتقال آن از طریق مخاط (مایعات) بدن بود. ویروس کرونا می‌تواند از طریق قطرات تنفسی، از طریق سرفه و عطسه منتقل شود و مدت زمانی که روی سطوح زنده می‌ماند در مقایسه با ابولا طولانی‌تر است. با این حال، ابولا بیش از ۲۸ هزار نفر را آلوده کرد و موجب مرگ ۱۱ هزار نفر شد. ابولا بسیار کشنده‌تر بود و کمبود نیروی کار بهداشتی، فقر، تأخیر رهبران، کمبود امکانات و بی‌اعتمادی دولت شیوع آن را بدتر کرد.

به همین خاطر است که حالا مسئولان سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند اگر کرونا به مناطق محروم آفریقا راه پیدا کند، درحالی که اوضاع در سایر نقاط جهان رو به بهبود می‌رود اما احتمالاً باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در این مناطق باشیم.

کرونا هرگز از بین نمی‌رود!

سومین و محتمل‌ترین تئوری درباره کرونا طبق نظر دانشمندان غربی این است که ویروس جدید کرونا به شکلی گسترده شیوع پیدا می‌کند و به یکی از حقایق زندگی تبدیل می‌شود! یعنی دقیقاً همان اتفاقی که در سال ۲۰۰۹ همزمان با شیوع آنفلوانزای خوکی رخ داد. این بیماری به سرعت شایع شد و ۱۱ تا ۲۱ درصد از جمعیت کره زمین را درگیر کرد. سازمان بهداشت جهانی آن را یک همه‌گیری جهانی اعلام کرد و ترس گسترده‌ای همه جهان را فرا گرفت. به تدریج اما از شدت این بیماری کاسته شد و افراد درگیر فقط علائمی از آبریزشِ بینی و سرفه را گزارش می‌کردند. اکنون آنفلوانزای خوکی یک بیماری بسیار رایج است و بخشی از آنفلوانزاهای فصلی است که هر سال در سراسر جهان می‌آید و می‌رود.

درست مثل قوی‌ترین احتمالی که درباره آینده کرونا مطرح می‌شود. یعنی کرونا به احتمال زیاد قرار است پس از موج فراگیری در جهان، تبدیل به یک ویروس ضعیف و بیماری فصلی همیشگی شود که البته تا آن موقع واکسن‌اش هم لابد تولید می‌شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.