این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه، تغییرات محسوسی در سبک زندگی مردم روی داده است، چنان که اغلب سعی می‌کنند وضعیت بهداشت و سلامت خود را ارتقا دهند. از همین رو یکی از جدی‌ترین مسائل، بهبود سبک تغذیه برای مقابله با ابتلا به این ویروس مرموز است.

تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی، سپر مقابله با کروناست

محبوبه علیپور/

 این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه، تغییرات محسوسی در سبک زندگی مردم روی داده است، چنان که اغلب سعی می‌کنند وضعیت بهداشت و سلامت خود را ارتقا دهند. از همین رو یکی از جدی‌ترین مسائل، بهبود سبک تغذیه برای مقابله با ابتلا به این ویروس مرموز است.

*پرهیز از مواد غذایی فله‌ای و بدون بسته‌بندی

دکتر محسن نعمتی، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هشدار نسبت به عواقب بی‌توجهی به ایمنی غذایی در این شرایط خاص، می‌گوید: به طور کلی کرونا بیماری ویروسی است که از طریق هوای اطراف منتقل نمی‌شود، بلکه به وسیله ترشحات حاصل از سرفه و عطسه سرایت می‌کند و از آنجا که این ویروس زمان طولانی بر سطوح می‌ماند، به وسیله تماس‌ دست‌ها قابل انتقال است. ازهمین رو باید نسبت به خرید مواد غذایی فله‌ و بدون بسته‌بندی بهداشتی مانند آجیل و خشکبار احتیاط کرد و به میزان حداقلی تهیه شود. البته ممکن است در برخی فروشگاه‌ها تهیه این مواد بدون دخالت دست صورت گرفته و روی این مواد نیز پوشیده باشد که این امر نیز میزان آلودگی را کاهش می‌دهد؛ اما بهتر است تا زمانی که شیوع این ویروس وجود دارد در حد امکان از خرید مواد غذایی فله‌ای پرهیز شود.

این متخصص تعذیه درباره خرید سبزیجات آماده و خرد شده نیز می‌گوید: مهم‌ترین اصل در این شرایط تهیه مواد غذایی با حداقل میزان آلودگی و بالاترین حد ایمنی است. از همین رو به خانواده‌ها توصیه می‌شود در حد توان سعی کنند سبزیجات مصرفی را خودشان در منزل پاک و خرد کنند و کمتر از محصولاتی که در واحدهای سبزی خردکنی عرضه می‌شود؛ استفاده کنند، زیرا اگر به ظاهر این مواد توسط ابزار خرد می‌شوند، اما امکان آلودگی این محصولات توسط افراد فعال در این مراکز وجود دارد. همچنین اگر نیاز به مصرف سبزیجات آماده دارند این مواد را از طریق محصولات کارخانه‌ای و صنعتی تهیه کنند، چراکه نظارت بیشتری روی آن‌هاست و فرایند تهیه و بسته‌بندی نیز به صورت خودکار و ماشینی صورت گرفته و کمتر با دخالت دست همراه است.

*مخاطرات رفتارهای هیجانی و افراطی

کم نیستند افرادی که همچنان توجهی به رعایت نکات پیشگیری و ایمنی ندارند؛ اما در مقابل افرادی را نیز می‌بینیم که با رفتارهای وسواس‌گونه سعی دارند مانع ابتلا به این ویروس شوند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به چنین رفتارهایی، می‌افزاید: احساس درک میزان خطر در افراد متفاوت است، به طوری که با بروز مخاطراتی برخی افراد چندین برابر دیگران از این وضعیت دچار تشویق و ناامنی می‌شوند. از این رو شاهدیم در جهان بعضی افراد ترجیح می‌دهند حتی نان مصرفی را خودشان در منزل تهیه کنند که این رویه رفتاری افراطی محسوب می‌شود. تنها راهکار مؤثر در مواجهه با کرونا توجه و ارتقای بهداشت بوده و به چنین رفتارهای افراطی نیاز نیست، زیرا این گونه رفتارها موجب می‌شود میزان استرس افزایش چشمگیری داشته باشد که همین امر می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. به این ترتیب از آنجا که نان در دمای بالا تهیه می‌شود و این ویروس نیز در دمای بالای ۵۶ درجه از بین می‌رود، نباید نگران آلودگی نان بود. البته باید توجه داشت که پس از پخت تا زمان مصرف از آلودگی مصون باشد. بنابراین برای اطمینان از ایمنی این ماده غذایی می‌توان در زمان مصرف چند دقیقه در توستر یا فر مجدد گرم شود. بی‌شک این دما نیز بالای ۵۶ درجه خواهد بود.

•        تقویت سیستم ایمنی با تغذیه سالم

دکتر نعمتی همچنین تأکید می‌کند: سیستم ایمنی ما اولین سد مقابله با عوامل بیماری‌زا همانند ویروس‌هاست. این درحالی است که هرروزه بدن ما در برابر ده‌ها عامل بیماری‌زا قرار می‌گیرد، اما بنابر دلایلی نظیر رعایت مسائل بهداشتی بیمار نمی‌شویم و بدن قادر به مقابله است.

برای تقویت سیستم ایمنی باید به چند مسئله توجه کرد از این موارد می‌توان به داشتن خواب راحت و دوری از موج اخبار نگران کننده که از منابع جعلی و یا حتی حقیقی منتشر می‌شود؛ اشاره کرد. به این ترتیب منابع حقیقی و موثق باید به جای انتشار اخبار نگران کننده، به مخاطبان اطلاعات لازم برای پیشگیری و یا نحوه گذار از این قضیه را آموزش دهند.

وی با تأکید بر نقش تغذیه در مقابله با ویروس کرونا، می‌افزاید: خانواده‌ها بدانند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید بر تقویت آنتی بادی‌ها که جنس آن‌ها پروتئین است؛ توجه کنند. بهترین منبع تأمین پروتئین در جهان تخم‌مرغ است و سپس شیر، گوشت و حبوبات در مراحل بعدی قرار می‌گیرند. البته افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند باید از مصرف زرده خودداری کرده و هیچ منعی برای مصرف سفیده ندارند. همچنین باید شیر پاستوریزه باشد و دیگر مواد غذایی نیز به طور کامل بپزد.

این کارشناس تغذیه درباره مصرف مکمل‌ها نیز خاطرنشان می‌کند: مطابق دیدگاه تمامی منابع معتبر در حوزه تغذیه به طور کلی چنانچه رژیم غذایی افراد مناسب باشد، مواد مورد نیاز همانند مواد معدنی و ویتامین‌ها به بدن می‌رسد و دیگر مصرف مکمل‌ها ضرورتی ندارد، اما گاهی موارد افراد به دلیل برخی رفتارهای نادرست تغذیه‌ای همانند بی‌میلی به مصرف میوه‌ها و سبزیجات؛ با کمبود ویتامین‌ها مواجه می‌شوند. این درحالی است که ویتامین‌هایی همانند ث، ‌ ای و بی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند به طوری که از آن‌ها به عنوان مواد ضد سرطانی و آنتی‌اکسیدان یاد می‌کنند. درواقع منبع تأمین این‌گونه ویتامین‌ها میوه‌ها و سبزیجات هستند و اگر در ۲۴ ساعت، پنج واحد از گروه این مواد مصرف شود، نیاز بدن تأمین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.