بنابر آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روزهای اخیر، بیش از ۸۹ نفر از افراد مشکوک به کرونا در خراسان رضوی فوت کرده‌اند. ازهمین رو متولیان حوزه سلامت؛ هفته‌های پیش رو را در زمینه شیوع کرونا خطرناک و هشداردهنده دانسته‌اند.

ممنوعیت سفر به خراسان رضوی چقدر جدی است؟

محبوبه علیپور/

بنابر آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روزهای اخیر، بیش از ۸۹ نفر از افراد مشکوک به کرونا در خراسان رضوی فوت کرده‌اند. ازهمین رو متولیان حوزه سلامت؛ هفته‌های پیش رو را در زمینه شیوع کرونا خطرناک و هشداردهنده دانسته‌اند. بنابراین ستاد مقابله با ویروس کرونا ممنوعیت سفر به استان خراسان رضوی را تصویب و تأکید کرده پذیرای مسافران نوروزی نخواهد بود و این محدودیت را در مبادی ورودی استان نیز اعمال خواهد کرد. این در شرایطی است که سال گذشته طی روزهای ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ تا پایان چهاردهمین روز فروردین ۱۳۹۸؛ خراسان رضوی میزبان ۵/۱۳ میلیون زائر و مسافر بوده است. آیا به راستی می‌توان اطمینان داشت که هیچ مسافر و زائری در روزهای سال جدید به شهر مشهد سفر نخواهد کرد؟

*ابهام در پذیرش مسافران

براساس آخرین داده‌های موجود در سایت اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اطلاعات ۹۲۵ مرکز اقامتی رسمی، به ثبت رسیده که بیش از ۹۸ درصد آن‌ها در مشهد فعال هستند، این درحالی است که اطلاعات موجود به هنگام نیاز، نمی‌تواند مورد تأیید و قابل دسترس باشد. به هرروی زمانی که به عنوان مشتری برای پذیرش تماس‌هایی داشتیم پاسخ‌های جالبی شنیدیم.

مسئول پذیرش هتلی می‌گوید: به امید خدا بعد از عید در خدمتیم و هیچ مسافری را نمی‌پذیریم.

 مسئولی در واحد اقامتی دیگر نیز با تردید جواب می‌دهد: فکر نکنم سرویسی داشته باشیم، اما با شماره مسئول پذیرش ما تماس بگیرید و از وضعیت رزروها مطلع شوید. سپس شماره را می‌دهد که البته در دسترس نیست.

مدیر هتل آپارتمانی نیز پس از پرس‌وجو درباره تعداد مسافران و زمان اقامت، می‌گوید: درحال حاضر که وضعیت ثبت مسافران مشخص نیست اما شماره‌ای بدهید اگر پذیرش داشتیم اعلام می‌کنیم.

 یکی از مسئولان حسینیه‌ایی که سابقه پذیرش زائران را دارد در همین باره اظهار می‌کند: درحال حاضر پذیرای میهمان نیستیم، اما شاید مراکزی باشند که همچنان خدمت دهند. بنابراین شما ساعت ۴ بعدازظهر به بعد تماس بگیرید تا هماهنگ کنیم.

*جولان مراکزاقامتی زیرپوستی

این روزها که حوزه گردشگری و هتلداری بی رمق و درمانده شده است، اما در فضای مجازی و در ده‌ها سایت و کانال رسمی و غیررسمی؛ فعالان آشنا و گمنام گردشگری، میهمانان را به سفر مشهد تشویق کرده و ادعای اسکان و پذیرایی استثنایی دارند. در یکی از همین تبلیغات گردشگری تأکید شده است «هفته‌های پایان سال را در مشهد مقدس باشید... به صورت اقساطی ۱۰ ماهه بدون کارمزد و پیش پرداخت...». آن گونه که مشهود است گویا شهرهایی مانند قم، تهران و اصفهان که درگیری افزون‌تری با مسئله شیوع کرونا دارند بیش ازهمه علاقه‌مند سفر به مشهد هستند، به طوری که در یکی از همین آگهی‌ها که تور رفت و برگشت هوایی به مدت دو روز و سه شب است؛ از اقامت در هتلی دو ستاره به قیمت ۴۶۰ هزار تومان تا پذیرایی در هتل پنج ستاره به قیمت ۹۳۰ هزار تومان را می‌توان دید. جالب‌تر اینجاست که همین فعالان خدوم گردشگری برنامه خود را برای سفر به مشهد تا ۲۱ فروردین سال آینده یعنی همزمان با نیمه شعبان نیز مشخص کرده‌اند.

البته درحالی که موج سفرها به مشهد همچنان به قوت خود ادامه دارد، همشهریان مشهدی نیز بی‌هیچ تردیدی درهای اغلب مراکز اقامتی را برای پذیرش میهمانان گشوده‌اند، چنان که در فضای مجازی شاهدیم برخی از همین هتل‌آپارتمان‌ها خدمات خود را با ۷۵ درصد تخفیف ارائه می‌کنند. ناگفته نماند هرقدر مراکز رسمی این روزها با ترس و تردید به پذیرش زائران و مسافران نوروزی مشغولند؛ خانه‌مسافرها با رغبت فراوان و بدون نظارت‌های مراجع رسمی میهمانان مشتاق را از سراسر کشور می‌پذیرند.

یکی از همین خانه‌مسافرها که در جوار حرم مطهر فعالیت می‌کند برای ۱۵ روز اقامت چهار نفر، مبلغ ۵ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان را در نظر گرفته است.

جا دارد اشاره کنیم در یکی از همین سایت‌های اینترنتی که به عنوان مرکز تخصصی رزرو هتل‌های مشهد فعالیت می‌کند؛ با ثبت تصاویر و پست‌های متعددی، مشارکت خود در پویش «ما کرونا را شکست می‌دهیم» را اعلام کرده است!

*سرگردانی همیشگی حوزه گردشگری

یکی از فعالان گردشگری که در هتلی پنج ستاره به کار مشغول است نیز تأکید می‌کند: درحال حاضر امکان پذیرش مسافران را داریم و هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت این قضیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به ما ابلاغ نشده است. گمان هم نمی‌کنم خدمات ما محدود شود، چراکه کیفیت خدمات‌رسانی ما در زمینه‌های مختلف همانند تأمین سلامت مسافران؛ به عنوان یک مرکز اقامتی ممتاز، چشمگیر و قابل تأیید است.

البته مکرمی فر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی روز گذشته با اشاره به برخورد با آگهی‌های اینترنتی درباره اجاره واحدهای اقامتی غیرمجاز در مشهد به دلیل شرایط کروناویروس، اظهار کرد: چنانچه موردی به ما اعلام شود از طریق پلیس فتا پیگیری می‌کنیم. همچنین پذیرش مسافر و زائر در تمام واحدهای اقامتی غیررسمی شامل زائرسراها، مدارس و حسینیه‌ها ممنوع است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی اضافه می‌کند: نظارت ما بر واحدهای اقامتی رسمی و دارای مجوز است و در همین راستا امسال دو هفته زودتر نظارت‌های خود را آغاز کردیم. چنان که ۱۵۰ ناظر به صورت تلفیقی (با اداره بهداشت، اماکن و بازرسی) و غیر تلفیقی تمام واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری رسمی را به طور مداوم نظارت و بازدید می‌کنند.

گمان می‌رود بنابر صحبت‌های این مقام مسئول، مراکز رسمی هیچ محدودیتی برای پذیرش مسافر در ایام نوروز ندارند.

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی نیز به طور تلویحی ب رممنوعیت پذیرش مسافران در تمامی مراکز اقامتی استان اشاره کرده و به گزارشگر ما می‌گوید: طی نشستی که در ستاد مقابله با کرونا و ستاد خدمات سفر استان داشته‌ایم، مقرر شده مراکز مزبور در تماس با مسافران برنامه پذیرش را لغو کنند. همچنین هزینه‌ای بابت این برنامه از مسافران مطالبه نکنند، چراکه ما پذیرای میهمانان نوروزی نخواهیم بود. ازهمین رو هیچ برنامه‌ای برای تشویق به سفر نداریم و از هموطنان تقاضا داریم شهر مشهد را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نکنند و برنامه‌های خود را تا زمان مناسب به تعویق بیندازند.

•        پذیرش مسافر فقط در یک واحد اقامتی هر شهرستان

یزدان پناه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی نیز با تأکید بر اینکه تمام میهمانسراهای دولتی، میهمان‌پذیرها و مراکز اقامتی و بومگردی این استان تعطیل است و فقط در هر شهرستان یک واحد اقامتی، تحت نظارت و تمهیدات ویژه‌ای اقدام به پذیرش مسافر می‌کند، خاطرنشان می‌کند: درهمین تعداد واحدها نیز پذیرش مسافر از مبدأ استان‌های با شیوع بالای ویروس کرونا ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.