رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ آنلاین به اظهارات مداخله جویانه مایک پمپئو در مورد زندانیان و جاسوسان دو تابعیتی و در خواست آزادی آنها واکنش نشان داده و وزیر خارجه آمریکا را به پیشنهادهای قبلی تهران در مورد زندانیان دو طرف ارجاع داد

نگران سلامت ایرانی‌های زندانی در آمریکا هستیم/ برای مبادله آماده‌ایم

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به قدس آنلاین، به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و درخواست وی برای آزادی افرادی که وی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران خواند پاسخ داد.

وزیر خارجه آمریکا پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه، اقدام ایران در بازداشت برخی شهروندان آمریکایی را «اشتباه» توصیف کرد و گفت ایران باید به دلایل بشردوستانه آنها را آزاد کند.

وی همچنین با ادعای شیوع کرونا در ندامتگاه‌های ایران، مدعی شد چنانچه هر یک از شهروندان آمریکایی فوت کند؛ ایران مسئول آن خواهد بود.

این در حالیست که متقابلا شماری از اتباع ایرانی به اتهام های واهی از جمله نقض تحریم های آمریکا علیه کشورمان در زندانهای این کشور و در شرایط وخیم بهداشتی و محروم از خدمات اولیه فردی وز بهداشتی قرار دارند.

گزارشهای منتشر شده در مورد وضعیت زندان های آمریکا در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در این کشور رشد تصاعدی داشته و در حال اوج گرفتن است حاکیست که زندانیان در این کشور حتی از داشتن صابون  و مواد شوینده هم محروم هستند.

سید عباس موسوی امروز در پاسخ به قدس آنلاین درباره این اظهارات و تهدید وزیر خارجه آمریکا و اقدامات دستگاه دیپلماسی برای آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا گفت:  امروز با توجه به وضع بدی که در ایالات متحده سراغ داریم که بر مبنای گزارش و فکت‌های موجود است؛ همه نگران وضع موجود در این کشور به ویژه در زمینه شیوع بیماری کرونا هستند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: خبرهای بدی از زندان‌های آمریکا می‌شنویم و نگران اتباع ایرانی حاضر در این زندان‌ها هستیم که در آمریکا به گروگان گرفته شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما آمادگی داریم در چهارچوب‌هایی که قبلا اعلام کردیم این افراد را به کشور بازگردانیم.

وی در عین حال گفت: متاسف هستیم در زمانی که ویروس کرونا در چین و ایران شیوع پیدا کرد دولت آمریکا از این مسئله سوءاستفاده می‌کند و حالا خودشان با یک رئیس‌جمهور بی خیال در وضعیت بدی هستند.

پیش از این نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جریان شستی به میزبانی «انجمن جامعه آسیا» در نیویورک پیشنهاد مبادله زندانیان را به دولت آمریکا ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه ایران پیش از این هم با آمریکا تبادل زندانی داشته است، گفت: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علناً روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم  پیشنهاد دکتر ظریف برای مبادله زندانیان ایران و آمریکا را جدی و مسبوق به سابقه توصیف کرد.

پس از آن و در جریان مبادله دکتر «مسعود سلیمانی» پژوهشگر ایرانی زندانی شده در آمریکا با «ژیو وانگ» تبعه آمریکایی-چینی محکوم به جاسوسی در ایران بر آمادگی تهران برای تبادل فراگیر زندانیان با آمریکا تاکید کرده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان اواسط آذرماه در پیامی توئیتری نوشت: پس از این که این هفته گروگان‌مان را باز گرداندیم، برای مبادله فراگیر زندانیان آمادگی کامل داریم.

وی افزوده است: توپ در زمین ایالات متحده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.