دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: اسکناس ها یکی از آلوده ترین بسترهای شیوع کرونا در جامعه هستند. به همین دلیل بانک مرکزی اقدام به صدور بخشنامه عدم توزیع اسکناس نو در کشور نمود. لذا امسال به هیچ عنوان اسکناس نو توزیع نخواهد شد.

ارائه اسکناس نو به مردم و رد و بدل شدن پول در بانک ها ممنوع شد / بانک ها باید به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عدم دریافت اقساط معوقه تمکین کنند

حسن مونسان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: به جهت حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، توسط بانک مرکزی توزیع اسکناس نو نه تنها در استان بلکه در سطح کشور ممنوع شده است و هیچ برنامه ای در این خصوص نداریم. این موضوع به سلامت جامعه کمک شایان خواهد کرد.

وی اظهار کرد: توصیه می کنم اگر افرادی می خواهند به بستگان و عزیزانشان در سال نو، عیدی بدهند از طریق درگاه های الکترونیکی و نرم افزارهای بانکی این کار را انجام دهند. در حال حاضر این بستر آماده و فعال است و بسیار مناسب و پسندیده است که حتی به بهانه کرونا، از امسال مردم عیدی های خود را به صورت الکترونیکی اهدا کنند.  

وی بیان داشت: با توجه به توصیه و دستور وزارت بهداشت، دید و بازدیدهای عید باید به حداقل برسد و ما نیز برای سلامت جامعه لازم است  که تابع دستورالعمل های وزارت بهداشت باشیم. به همین دلیل شرایط برای انتقال عیدی به صورت الکترونیکی بسیار فراهم است. از مردم تقاضا دارم جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا از هدیه دادن پول نقد به یکدیگر خودداری کنند.

مونسان خاطرنشان کرد: به تازگی بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای، بانک ها و موسسات مالی را از دریافت و پرداخت وجه نقد، ایران چک و مسکوکات ممنوع کرده است. به عبارت دیگر از این به بعد شعب بانک ها و موسسات مالی واعتباری حق دریافت وجوه نقدی و  مسکوکات مردم را نخواهند داشت و این مسایل صرفا از طریق الکترونیکی انجام خواهد شد. همچنین در روزهای آینده دستگاه های خود دریافت در برخی از شعب بانک ها مستقر شده و از طریق آنها مردم می توانند وجوه نقد را به حساب های شخصی خود واریز کنند.

وی ادامه داد: حتما مطلع شده اید که تاکنون ۱۵ نفر از پرسنل خدوم بانکی کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را ازدست داده اند و از این موضوع بسیار متاسفیم. در خراسان رضوی نیز طبق گزارش های اعلام شده تاکنون تست کرونا تعدادی از کارمندان بانکی مثبت اعلام شده است که در بیمارستان بستری هستند و در برخی از موارد حال برخی از آنها وخیم اعلام شده است. بخشنامه عدم دریافت وجه نقد در بانک ها به سلامت جامعه و نظام بانکی و بانکداری کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی در خصوص رکود بازار و وضعیت مالی کسبه و عدم توانایی در پرداخت اقساط به بانک ها یادآور شد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی تمامی بانک ها موظفند برای صاحبان کسب و کارهایی که خسارت دیده و زیان دیده اند، از دریافت اقساط وام ها در اسفندماه سال جاری  و فرودین و اردیبهشت سال آینده صرفنظر کرده و آن را به انتهای دوره وام منتقل کنند.

وی تصریح کرد: در صورت تخلف بانک ها، گزارش های بازرسان و ناظرین به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد و مطابق قانون با آنها برخورد خواهد گردید. مردم هم می توانند در صورت بروز تخلف شکایات خود را از طریق سایت بانک مرکزی ارسال کنند. هر چند که اعتقاد دارم که هیچ کدام از بانک ها از دستورالعمل بانک مرکزی تخطی نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز برخی از بانک ها به مشتریان، پیامکی در مورد سررسید اقساط ارسال می کنند گفت: به اعتقاد من اگر پیامکی هم ارسال می شود مربوط به دوران قبل از دستورالعمل بانک مرکزی است. هنوز یک ماه از این موضوع نگذشته است که بانکی بخواهد پیامک جدیدی را ارسال کند. طبیعتا این پیامک ها مربوط به اقساط عقب مانده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی مطرح کرد: به مردم توصیه می کنم اگر کار ضروری ندارند به هیچ عنوان به بانک مراجعه نکنند. امیدوارم که مردم و مشتریان بیش از پیش به سمت نرم افزارهای بانکی و انتقال وجه به صورت الکترونیکی هدایت شده و از این قابلیت بسیار ارزنده بیش از پیش بهره مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.