فرماندار مشهد گفت: به افراد زباله گرد در اولین قدم تذکر خواهیم داد و در صورت اقدام دوباره آنها، برخورد به صورت عملی خواهد بود.

چگونه با زباله‌گردی در مشهد مقابله می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدرضا هاشمی درخصوص چگونگی مقابله با زباله‌گردی در مشهد، اظهار کرد: شهرداری پیشنهاد ممنوعیت زباله‌گردی را به فرمانداری داد و ما با آن موافقت کردیم.

وی با بیان اینکه «زباله‌گردی منبع انتقال کرونا ویروس است»، ادامه داد: به دلیل اینکه این افراد موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، باید رفت‌وآمد آنها را در سطح شهر مدیریت کرد. نباید اجازه بدهیم این ویروس شیوع پیدا کند. ما به فکر سلامت مردم هستیم به همین جهت به افراد زباله گرد در اولین قدم تذکر خواهیم داد.

فرماندار مشهد افزود: در صورت اقدام دوباره آنها، اقدامات به صورت عملی خواهد بود. اگر بنا باشد برخی از افراد به توصیه‌های کارشناسان بهداشت گوش نکنند باید با آنان برخورد شود.

هاشمی با اشاره به اینکه «فرمانداری در این روزها جلسات را به صورت محدود و با رعایت فاصله برگزار می‌کند»، بیان کرد: جلسه‌ای با موسسات خیریه و انجمن‌های مردم نهاد برگزار شد. در این جلسه پک‌های بهداشتی در اختیار آنها قرار گرفت تا این پک‌ها را به خانواده‌های نیازمند برسانند.

 کمیته امداد نیز حمایت و نظارت خوبی نسبت به مددجویان خود انجام می‌دهد. کمیته امداد نکات بهداشتی را با مراجعه حضوری به درب منازل، پیامک و... به مددجویان خود آموزش می‌دهد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه «در مشهد چندین آسایشگاه سالمندان وجود دارد»، عنوان کرد: باتوجه به در معرض خطر بودن سالمندان نسبت به سایر افراد در مواجهه با کرونا ویروس، بهزیستی را مکلف به ضدعفونی این مراکز کرده‌ایم. همچنین از آن‌ها درخواست کردیم، نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

تولید روزانه ۴۵-۵۰ هزار ماسک

هاشمی با اشاره به اینکه «دغدغه اصلی در اولین روزهای  شیوع کرونا ویروس، کمبود ماسک در بازار بود»، خاطر نشان کرد: معین‌های اقتصادی که بیشتر در قالب مشاغل خانگی بودند، به چرخه تولید ماسک آمدند. این معین‌های اقتصادی زیر نظر شرکت بهیاری‌ها فعالیت می‌کنند. ۱۳ معین اقتصادی در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند. روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ هزار ماسک توسط همین معین‌های اقتصادی تولید و در اختیار مردم و داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «در خبازی، سوپر مارکت و جایگاه سوخت احتمال ابتلا به کرونا ویروس بسیار زیاد است»، تاکید کرد: در سطح شهر مشهد ۲۱۰۰ نانوایی یارانه‌ای، غیر یارانه‌ای و آزادپز داریم که از دو روز گذشته بازدید به این مراکز صورت گرفته است. در دو روز گذشته، از ۱۰۰۰ نانوایی بازدید و محلول ضدعفونی کننده و پک بهداشتی در اختیار آن‌ها قرار داده شد. ۱۱۰۰ خبازی دیگر تا امروز بعدازظهر (۲۲ اسفند)  بازدید و پک بهداشتی از طرف اتحادیه به آن‌ها داده خواهد شد.

فرماندار مشهد ادامه داد: تعداد بازرسان و ناظران افزایش پیدا کرده است. این نظارت به صورت مستمر انجام می‌شود. کارگران نانوایی بیشتر از ما به فکر سلامتی خود هستند. در عرضه نان، سیستم کارت‌خوان در همه نانوایی‌ها فعال است. ۹۹ درصد خبازی‌ها کارت‌خوان دارند و وجه نقد را حدالمقدور دریافت نمی‌کنند. دو مورد نانوایی متخلف در این زمینه پلمب شده است. به برخی از نانوایی‌هایی که سهل‌انگاری می‌کنند، تذکرات لازم داده شده است. نانوایی‌هایی که نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند، تشویق خواهند شد. این تشویق‌ها به صورت افزایش ساعت پخت و سهمیه آرد بیشتر به نانوایی خواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه «خوشبختانه اطلاع‌رسانی خوبی در زمینه این ویروس شده که رعایت‌های لازم انجام  شود»، اظهار کرد: مردم مستقیما برای سوخت‌گیری از ماشین خارج نشوند. نازل تنها باید توسط کاربری که در جایگاه سوخت است، استفاده شود و مردم از ارائه پول نقد جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه «روز گذشته جلسه‌ای با اتاق اصناف داشتیم که برخی از مشاغل که نیازی به آن‌ها نیست، تعطیل شود»، عنوان کرد: نمایشگاه ماشین، بنگاه املاک، جواهر فروشی‌ها و... که در این برهه زمانی نیازی به آن نیست، تعطیل شود. ساعت کاری برخی از مشاغل باید محدود شود و الباقی مشاغل با نظارت به کار خود باید ادامه دهند. دستور داده شده که زمان فعالیت فروشگاه‌های بزرگ کاهش پیدا کند. مثلا چه ضرورتی دارد که طلافروشی‌ها در این برهه زمانی ساعت کاری زیادی داشته باشند.

فرماندار مشهد با اشاره به ممنوعیت حضور در آرامستان‌های مشهد، بیان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های زیادی که انجام شده بود اما باز هم در جمعه هفته گذشته و روز پدر خانواده‌های زیادی به آرامستان‌ها برای زیارت اهل‌قبور خود رفته بودند.  بازارچه‌های اطراف آرامستان‌ها نیز باید تعطیل شود. از مردم عزیز خواهش می‌کنم، نثار فاتحه را در منزل برای اهل قبور خود انجام دهند. شهروندان با خواندن فاتحه در منزل، روح اموات خود را شاد کنند. سلامت مردم از همه چیز برای ما واجب‌تر است. در این زمینه شهرداری به خوبی پای کار آمده است. دست همه مردم شهر را می‌بوسم و به عنوان خادم و خدمتگزار از آنها خواهش می‌کنم، مردم پنجشنبه و جمعه آخر سال را به آرامستان‌ها نروند و قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

وی افزود: بهترین راه مبارزه با این ویروس خودقرنطینگی است. از مردم خواهش می‌کنیم فقط در مواقع ضروری از خانه خارج شوند.

استفاده از سیستم بلندگوی سیار در حاشیه شهر برای دعوت مردم به درخانه‌ ماندن

فرماندار مشهد گفت: باتوجه به اینکه تراکم جمعیت در حاشیه شهر زیاد است و زیرساخت بهداشت در آنجا نسبت به مناطق دیگر شهر کمتر است، به شهرداری‌های آن‌ها اعلام کرده‌ایم با استفاده از سیستم بلندگو سیار، از مردم خواهش کنند که از منزل خود خارج نشوند.

هاشمی عنوان کرد: تا به امروز شیوع این بیماری در مشهد به حدی کنترل شده است که این امر به همت مردم، نهادها و دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. فرصت برای رفتن به آرامستان‌ها، پاساژها، خرید، پارک و... وجود دارد. اگر خانواده‌ای درگیر این ویروس شود، آن خانواده حتما ناراحتی، استرس، درگیری و... دارد. اموات ما راضی نیستند در این شرایط به مزار آنان برویم.

وی اظهار کرد: از مردم خواهش می‌کنم از خانه‌های خود خارج نشوند و مراعات کنند. در جوار امام رضا(ع) باید از خداوند مدد بطلبیم و بخواهیم  که این ویروس ریشه‌کن شود. آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، امور مساجد، امام جمعه مشهد و استاندار در این زمینه اقدامات زیبا و درستی انجام دادند. برای ریشه‌کن شدن این ویروس نیاز است که مردم از خانه‌های خود خارج نشوند و این ویروس را همراهی نکنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.