با وجود به صدا درآمدن آژیر قرمز و اعلام شروع روزهای بحرانی و حساس انتشار ویروس کرونا در استان خراسان و به ‌ویژه مشهد مقدس، شواهد از شدت گرفتن ورود مسافران از شهرهای مختلف به این استان و دومین کلانشهر کشور حکایت دارد و گزارش‌های دریافتی از منابع مختلف و پلیس‌راه استان نشان‌دهنده شلوغی جاده‌های منتهی به خراسان رضوی و مشهد است.


مهدی کاهانی مقدم/

با وجود به صدا درآمدن آژیر قرمز و اعلام شروع روزهای بحرانی و حساس انتشار ویروس کرونا در استان خراسان و به ‌ویژه مشهد مقدس، شواهد از شدت گرفتن ورود مسافران از شهرهای مختلف به این استان و دومین کلانشهر کشور حکایت دارد و گزارش‌های دریافتی از منابع مختلف و پلیس‌راه استان نشان‌دهنده شلوغی جاده‌های منتهی به خراسان رضوی و مشهد است.

در حالی‌ که بیشتر مسئولان استان و فرمانداران شهرهای مختلف پیش ‌از این اعلام کرده‌اند که هیچ ‌یک از شهرهای این استان در ایام نوروز مسافران را پذیرش نخواهند کرد و اماکن اقامتی نظیر هتل‌ها، میهمان‌پذیرها و کمپ‌ها در این مدت از پذیرش مسافر منع شده‌اند.

این تمهیدات در حالی اندیشیده شده که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، احتمال افزایش تعداد مبتلایان در خراسان رضوی در روزهای آینده، در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و کاهش ترددها وجود دارد. برخی اخبار منابع غیررسمی نیز از احتمال اجباری شدن قرنطینه خانگی در صورت بحرانی‌تر شدن اوضاع کنونی حکایت دارد که به‌ عنوان یکی از گزینه‌های تصمیم‌گیرندگان مطرح و در دست بررسی است.

علاوه بر این پرهیز از سفر و ترددهای غیرضروری (درون و برون‌شهری) به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی و تأثیرگذار در کنترل شیوع ویروس کرونا همواره مورد تأکید پزشکان و متولیان سلامت جامعه قرار داشته است و بسیاری از مردم مشهد و خراسان برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده‌شان، بی‌آنکه اجباری در کار باشد، به قرنطینه خانگی روی آورده و جز برای خرید مایحتاج ضروری از خانه خارج نمی‌شوند. خیلی از ادارات، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و عمومی نیمه فعال و بسیاری از صنوف تعطیل شده‌اند تا از میزان ترددها و ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر کاسته شود که خیابان‌های خلوت و بدون ترافیک دومین کلانشهر کشور مؤید این مسئله است.

در این شرایط اما نبود برنامه مشخص و عزم قاطع برای جلوگیری از ورود مسافران نوروزی، می‌تواند تمام رشته‌های مشهدی‌ها و اهالی خراسان را پنبه کند و این پیش‌بینی که «فاجعه‌ای انسانی برای این خطه در راه است» را واقعیت ببخشد.

واقعیت تلخ دیگری که وجود دارد، ناکارآمد بودن برنامه‌های نظارت و کنترلی متولیان بر فعالیت غیرمجاز دلالان مسافر و اماکن خصوصی است که همه ‌ساله به ‌طور غیرقانونی و گسترده نسبت به ارائه خدمات اقامتی به مسافران و زائران در این شهر نقش ایفا کرده‌اند. حالا اما عمده مسافران نوروزی امسال دلخوش به همین ناکارآمدی مسئولان و وجود خانه‌مسافرهای غیرمجاز فراوان در مشهد، به سمت این شهر روانه شده‌اند. گفته می‌شود بیشتر خودروهای ورودی به استان پلاک شهرهای درگیر بحران کرونا دارند و از استان‌های تهران، قم، مازندران، اصفهان و... وارد این خطه می‌شوند که این مسئله به خطرات و تهدید موج جدید بیماری کرونا می‌افزاید.

نکته حائز اهمیت اینکه با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه مشهد مقدس، احتمال شدت گرفتن سفرهای نوروزی به این شهر قابل پیش‌بینی بوده است و مسئولان باید تا دیر نشده تدابیر ویژه‌ای به‌ منظور کنترل این مشکل اتخاذ کنند؛ چراکه در این مورد خاص دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که به خاطر غافل‌گیری نتوانسته‌اند بحران را مدیریت کنند.

در پایان نیز به‌ عنوان یک روزنامه‌نگار خراسانی از هموطنان عزیز می‌خواهم به خاطر حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان و به‌تبع آن سلامت عمومی، از سفر به مشهد –که به عنوان یکی از کانون‌های کرونا مطرح است- خودداری کرده و حتی در صورتی‌ که به ‌قصد زیارت و توسل به امام مهربانی‌ها قصد عزیمت به مشهدالرضا را دارند، این مهم را به زمانی بعد از اعلام شدن وضعیت سفید، موکول کنند. کما اینکه سفر رهبر معظم انقلاب نیز با وجود ثمرات و برکات فراوانی که در برداشت، برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته تاکنون، امسال به خاطر رعایت سلامت عمومی منتفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.