کرونا روز به روز بیشتر از گذشته جنجال به راه می‌اندازد. چه در رسانه‌ها و چه در فضای مجازی. اظهارنظرهای مسئولان امنیتی، تحلیل‌های رسانه‌ای و شایعه‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، حالا بیشتر از همیشه این سؤال را در ذهن مردم پررنگ کرده‌اند که آیا کرونا واقعاً از دل یک پروژه بیوتروریسمی بیرون آمده است؟

واقعاً کار خودشونه!؟


کیان راد

کرونا روز به روز بیشتر از گذشته جنجال به راه می‌اندازد. چه در رسانه‌ها و چه در فضای مجازی. اظهارنظرهای مسئولان امنیتی، تحلیل‌های رسانه‌ای و شایعه‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، حالا بیشتر از همیشه این سؤال را در ذهن مردم پررنگ کرده‌اند که آیا کرونا واقعاً از دل یک پروژه بیوتروریسمی بیرون آمده است؟ سؤالی که البته با سکوت مسئولان مربوطه همراه بوده و هنوز هیچ اظهارنظری رسمی‌ درباره این نظریه مطرح نشده است. اما بسیاری از کاربران فضای مجازی، به طور سفت و سخت معتقدند شیوع کرونا با بیوتروریسم ارتباط مستقیم دارد. اما اگر برایتان سؤال شده که این دسته از کاربران با توجه به چه شواهدی، کرونا را توطئه دشمنان می‌دانند، ادامه مطلب را بخوانید.

آسیب‌های حمله بیولوژیکی

بر اساس تعریف پلیس بین‌الملل در سال ۲۰۰۷ بیوتروریسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار ساختن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواسته‌ای سیاسی یا اجتماعی. حمله بیوتروریستی هم عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماری‌زا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‌ها، حیوانات و گیاهان می‌شود.

هرچند کشف و شناسایی یک حمله بیولوژیکی حسابی دشوار است اما کارشناسان این حوزه، آسیب‌های آن را به چهار دسته تقسیم کرده‌اند:

۱- فیزیکی: بروز بیماری. ۲- روانی: بروز ترس و وحشت. ۳- اقتصادی: محدودیت سفر و جابه‌جایی، متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار. ۴- زیست محیطی: آسیب دیدن انسان‌ها، حیوانات، گیاهان، آلوده شدن منابع طبیعی مثل منابع آب.

جاسوس‌ها

در توضیحات مقاله‌ای که پلیس بین‌الملل در زمینه حملات بیوتروریسم منتشر کرده، آمده است این حمله‌ها از طریق جنگ‌افزارهای گوناگون انجام می‌شوند. از جمله بسته‌های مراسلاتی، هواپیماهای سبک سمپاش یا بدون سرنشین مخزن‌دار، اشیا و وسایل مصرفی - بهداشتی و آرایشی، آفات نباتی، حشرات و جوندگان ناقل و تنقلات مانند شکلات.

نقش اصلی را هم در این زمینه جاسوسان و عوامل خود فروخته داخلی ایفا می‌کنند. از این بین مراسلات پستی، لوازم آرایشی، البسه‌های دست دوم، بسته‌بندی‌های صادراتی، سیگار و تنقلات گزینه‌های مورد توجه هستند. پلیس بین‌الملل می‌گوید می‌توان ویروس یا باکتری مورد نظر را در پاکت نامه‌ای ریخت و به مقصد هدف پست کرد. در ترکیب مواد سازنده شکلات‌ها و تنقلات، مواد مضر با تأثیر درازمدت را قرار داد یا به همراه علوفه دامی، حشرات ناقل بیماری‌های دام و طیور را به کشوری فرستاد تا صنایع آن کشور را فلج کنند.

مقاله‌های بین‌المللی ادعا می‌کنند معمولاً گروه‌ها و جنبش‌های سیاسی و فرقه‌های انحرافی مذهبی هستند که توانایی تولید و به کارگیری سلاح‌های بیولوژیک را دارند. به طور مثال جنبش استقلال‌طلب قبیله مائومائو در کنیا که از سم برای کشتن مأموران حکومت استعماری بریتانیا استفاده کردند. فرقه مذهبی راجنیشی در سال ۱۹۸۴ با آلوده کردن ظروف سالاد ۱۱ رستوران در آمریکا با باکتری (تایفیموریوم سالامونا) موجب مسمومیت ۷۵۰ نفر شدند. در سال ۱۹۹۳ فرقه مذهبی آئوشینریکوی باسیل سیاه زخم را در ناحیه کامیرو در مترو توکیو منتشر کرد.

بیوتروریسم آمریکا

هرچند در بسیاری از مقاله‌هایی که در زمینه بیوتروریسم تدوین شده‌اند، گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی به عنوان عاملان اصلی انتشار آن معرفی شدند اما شواهد تاریخی نشان می‌دهند بزرگ‌ترین استفاده‌کنندگان از تروریسم بیولوژیکی علیه جان انسان‌ها، سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای قدرتمند غربی و رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

ویروس «ابولا» یکی از مواردی است که بسیاری از رسانه‌ها معتقدند حاصل بیوتروریسم آمریکا بوده است. پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در مقاله‌ای به قلم «جیسون کیسون» دراین‌باره نوشته است: «ما اکنون باز هم می‌توانیم مطمئن‌تر از قبل شویم که دولت آمریکا در حال دروغگویی درباره بسیاری از مسائل از جمله شیوع ویروس ابولاست. در حقیقت این مسئله به نوعی یک سیاست در واشنگتن است. در این مقاله به دلایلی اشاره شده است که نشان می‌دهد سه دروغ بزرگ درباره ابولا به اذهان عمومی دنیا گفته شده است. این دلایل در عین سادگی و منطقی بودن به‌شدت نگران‌کننده و هشداردهنده هستند. برخی شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهند در حال حاضر شیوع ابولا یک نوع اقدام تروریستی با نقش دولت آمریکاست». نویسنده در ادامه چندین دلیل محکم برای ادعاهایش مطرح می‌کند که نشان می‌دهد «ابولا» تمام و کمال حاصل بیوتروریسم آمریکاست.

اظهارنظر رسمی

هرچند از همان روزهای اولی که کرونا در سرتاسر چین ریشه دوانده بود، شایعه‌هایی از حمله بیولوژیکی آمریکا به اقتصاد چین در رسانه‌ها مطرح شده بود اما نخستین موضع‌گیری رسمی توسط مسئولان کشورمان، همین چند روز پیش و توسط شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صورت گرفت. آقای نماینده اعلام کرده بود نوع جدیدی از ویروس کرونا در استان گیلان شناسایی شده که منشأ آن چین نیست و می‌تواند سلاح بیولوژیک آمریکا باشد.

تا پیش از اینکه این اظهارنظر رسمی صورت بگیرد، هیچ‌کس ماجرای حمله بیوتروریسم را جدی نمی‌گرفت اما پس از صحبت‌های آقای نماینده، تئوری حمله بیولوژیکی آمریکا به ایران و چین وارد فاز تازه‌ای شد. چرا که کارشناس‌ها می‌گویند شهروز برزگر، به عنوان یک عضو کمیسیون امنیت ملی بدون اطلاع و آگاهی از موضوعی، مسئله‌ای را در این بُعد و در این شرایط حساس کشور که به‌طورقطع تبعاتی به همراه خواهد داشت، مطرح نمی‌کند. پس این سخنان نشان از این دارد که می‌توان در زمینه بیوتروریستی بودن کرونا احتمالاتی را حتی تا حد یقین مطرح کرد. به‌خصوص که رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یعنی اصغر فلاحت پیشه هم این موضوع را تأیید کرده و از مسئولان کشور خواسته با توجه به شرایط موجود، مقابله با بیوتروریسم را از حوزه پدافند غیرعامل خارج کرده و به صورت جداگانه برای آن برنامه‌ریزی کنند. آقای فلاحت پیشه البته در ادامه هم توضیح داده که از امروز تا سال ۲۰۳۰ دنیا با انواع مختلف بیوتروریسم مواجه خواهد شد، به همین خاطر باید سازمانی مستقل با اختیارات ویژه شکل گیرد و ما باید مثل پدافند موشکی، پدافند بیوتروریسم هم داشته باشیم.

مسئولان چه می‌گویند؟

احتمال بیوتروریستی بودن کرونا زمانی بیشتر قوت گرفت که سردار جلالی به عنوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشورها برای تحت تأثیر قرار دادن اقتصاد چین و ایران است، این‌طور پاسخ داد: «منشأ توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می‌شود، اما  اثبات تخصصی آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد. هرچند بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه‌گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می‌کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است».

کج‌سلیقگی رسانه‌ای

به این ماجرا اضافه کنید توییتی را که صفحه رسمی رهبر انقلاب در توییتر، دو روز پیش منتشر کرد. در بخشی از این توییت آمده بود: «تشکیل قرارگاه بهداشتی درمانی مقابله با کرونا باتوجه به قرائنی که احتمالاً حمله بیولوژیکی بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار ملی بیفزاید».

تمام این موارد در کنار هم موجب شده حدس و گمانه‌زنی‌های جامعه درباره بیولوژیکی بودن کرونا تقریباً به یقین تبدیل شود. در این میان اما پاسخ‌های ضدونقیض برخی مسئولان نه تنها شرایط را تلطیف و تعدیل نمی‌کند، بلکه به تردیدها و شایعه‌ها دامن می‌زند. چون جدا از این که ما ویروس کرونا را یک واقعیت بدانیم و یا به قول برخی از اهالی فضای مجازی آن را نتیجه توهم توطئه و یا به اصطلاحی تئوری توطئه قلمداد کنیم، آن چه بیشتر از همیشه توی ذوق می‌زند، کج سلیقگی رسانه‌ای مسئولان است که می‌تواند یک‌بار دیگر شکاف بزرگی میان مردم و حکومت ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.