تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ٩٨، برابربا ١٨٩.١ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ بهار ٩٨، ٣٩.٥ درصد افزایش یافته است.

تورم سالانه کالاهای وارداتی به ۱۸۹ درصد رسید

قدس آنلاین: به گزارش مرکز آمار ایران، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می‌شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل تابستان ١٣٩٨ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن‌ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه ی داده‌های قطعی سال ١٣٩٨ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل ١٣٩٨، ٣٤,٢ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١٣٩٨ (برابر با ٣٤.٦ درصد) حدود ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٩.٧ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١٣٩٨ (برابر با ١٠.٥ درصد) حدود ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به دو گروه « پوست خام، چرم و …» و «مروارید طبیعی یا پرورده و …» (٠,٠ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات نباتی» (٧٩.٨٩ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢٥,٢ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١٣٩٨ (برابر با ١٨٣.٠ درصد) حدود ٤٢.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٦.١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار سال ١٣٩٨ (برابر با ٣٨.٨ درصد) ٧.٣ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیا چوبی و …» (٥,٥ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» (٣١٩.٢ درصد) است.

تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ برابر با ١٨٩,١ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه ی بهار ١٣٩٨ (برابر با ١٤٩.٧ درصد) ٣٩.٥ واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ برابر با ٣٤.٧ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه ی بهار ١٣٩٨ (برابر با ٢٥.١ درصد) حدود ٩.٦ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (٥,٨ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و …» (٣٠١.١ درصد) است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.