دیرکل هنرهای نمایشی درباره استعفای خود از مدیریت تئاتر با بیان اینکه هنوز معاون هنری پاسخی به نامه‌اش نداده، گفت: دیگر تمایلی به ماندن نداشتم.

دیگر تمایلی به ماندن نداشتم

قدس آنلاین: شهرام کرمی که پس از دو سال مدیریت در اداره کل هنرهای نمایشی، ساعتی قبل و پس از جلسه شورای مدیران معاونت هنری و بدون اطلاع هیچ یک از مدیران و همکاران خودش از طریق صفحه شخصی در اینستاگرام اعلام استعفا کرد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره چرایی این تصمیم در روزهای آخر سال بیان کرد: پایان سال بود و من هم اعلام کردم که دیگر نمی‌مانم چون خودم دیگر تمایلی به ماندن نداشتم. چند ماه قبل به آقای حسینی (معاون هنری) گفته بودم تا آخر سال بیشتر نمی‌مانم. یکی دو هفته پیش هم دوباره یادآوری کردم و امروز هم در جلسه مدیران در حضور همه اعلام کردم که تا پایان سال بیشتر در اداره کل هنرهای نمایشی نخواهم بود و این روزها آخرین روزهای کاری من در این اداره کل است.

او در پاسخ به اینکه استعفایش در این زمان که یک هفته تا پایان سال مانده و دقیقاً روزهایی است که باید به دنبال تسویه حساب گروه‌های تئاتری و گرفتن پول باشد عجیب و غیرمنتظره به نظر می‌رسد، گفت: همه کارها به روال اداری انجام شده و منتظر دستور پرداخت هستیم. یکی از مشکلات مادر در این اداره کل این بود که از ابتدای سال تاکنون مطالبات گروه‌های تئاتر را پرداخت نکرده بودیم. الان همه کارهای اداری انجام شده و روند کار در امور مالی وزارتخانه است، به محض اینکه از سازمان برنامه و بودجه و اعتبار اختصاص پیدا کند به روال هر سال به حساب انجمن پول واریز می‌شود و انشاالله با گروه‌ها تسویه می‌شود.

وی درباره اینکه چقدر اعتبار برای تسویه حساب لازم است؟ توضیح داد: بدهی ما خیلی زیاد است و حدود ۸ میلیارد تومان تعهد داریم که تقریباً نیمی از آن اعتبار حمایتی است و بقیه مربوط به رویدادها و جشنواره هاست که به بخش‌های مختلف بدهی داریم. خوشبختانه با مشارکت معاونت هنری کارهای اداری انجام شده و فقط انجمن هنرهای نمایشی منتظر دریافت پول است که امیدوارم خیلی زود دریافت شود. من هم کماکان تا وقتی نفر جایگزین معرفی شود وظیفه خود را انجام می‌دهم و پیگیر خواهم بود تا به سرعت مطالبات بچه‌های تئاتر را پرداخت کنیم که با وجود زمان طولانی، حداقل با اولین پولی که دریافت کردیم تعهداتمان را بپردازیم.

کرمی در پاسخ به اینکه چه کسی جایگزین او در اداره‌کل هنرهای نمایشی خواهد شد؟ گفت: از چند و چون آن اطلاعی ندارم، اما جا دارد از همه هنرمندانی که با سعه صدر و حضور و مشارکت‌شان در این دو سال به من کمک کردند تا بتوانم در اداره‌کل هنرهای نمایشی فعالیت کنم تشکر کنم. بابت همه کاستی‌ها و ناتوانی فردی که در اداره این مرکز داشتم هم از خانواده خودم عذرخواهی می‌کنم ولی صادقانه تمام تلاشم را انجام دادم تا بتوانم در این عرصه اتفاقاتی را شکل و فعالیت موثری را انجام دهم. همچنان هم به عنوان عضو کوچکی از این خانواده در هر جایی که باشم خدمتگزار این خانواده خواهم بود. من از فضای تئاتر دور نخواهم شد و شاید درگیر بخش مدیریتی اجرایی نشوم اما در حوزه هنر کماکان فعال خواهم بود و از این پس تمام تلاش خود را بر این می‌گذارم که در حوزه هنرهای نمایشی به خصوص اداره کل هر آنچه هست را انجام دهم تا مشکلاتش برطرف شود چون خود را متعلق به مرکز می‌دانم.

او در توضیح اینکه به نظر می‌رسد با رضایت قلبی استعفا نداده و نوعی دلخوری یا ناراحتی در کلام او حس می‌شود چون حتی براساس پیگیری ایسنا مشخص است که همکارانش هم از این استعفا خبر ندارند، گفت: بله هیچ کسی از این استعفا خبر نداشت، اما واقعیت این است که اگر بخواهم صادقانه مطرح کنم دلیل اصلی‌ استعفایم دشواری این مسئولیت است که به دوش می‌کشیدم. خیلی حوزه پرچالش و پرمسئولیت است و در طول این دوسال انرژی زیادی را از من گرفت که بارها در گفتگوهایم به آن اشاره کردم.  مشکلات این کار خیلی زیاد است، مطالبات به حق جامعه تئاتری بار زیادی به دوش هر مدیری که این مسئولیت را به عهده بگیرد می‌گذارد. متاسفانه ما به شکل سنتی اعتبارمان در حوزه تئاتر محدود است و اعتبار کفاف برنامه‌های حوزه هنرهای نمایشی را نمی‌دهد ضمن اینکه متاسفانه در طول سه سال اخیر دچار کسری بودجه شده ایم که البته وضعیت وزارتخانه هم با وجود تحریم‌ها خوب نبود.


کرمی ادامه داد: به هر حال باید این مطالبات اجرایی شود و از هنرمندان حمایت کرد. بکی از مشکلات اصلی و اساسی من همین فقدان اعتبارات بود و اینکه در این حوزه خیلی سخت می‌شود فعالیت کرد که البته نمی‌شود از وزارتخانه و معاونت هنری هم خیلی توقع داشت.


او در پاسخ به اینکه آیا معاون هنری از شما هیچ حمایتی نکرده و وقتی صحبت از استعفا کردید به راحتی پذیرفته شد؟ گفت: من استعفایم را تقدیم آقای حسینی کردم و نامه هم زدم که با پایان ماموریتم دیگر نمی‌خواهم حضورم را تمدید کنم. البته ایشان هنوز پاسخی به نامه من ندادند ولی من خودم بر تصمیمم مصمم هستم. ایشان همواره به من لطف داشتند و رابطه کاری خوبی داشتیم و همیشه به من احترام گذاشتند. چالشی در این حوزه نداشتیم. اگرچه شاید در بعضی موارد به صورت سلیقه‌ای اختلافاتی با هم داشتیم، اما در شرایط فعلی  این دلیل برای انصراف نبوده بلکه دشواری کار و پاسخگویی به جامعه تئاتر و شرایط و ظرفیت و امکانات کم این حوزه به نسبت جمعیت آن در تصمیم من تاثیر گذار بوده است.
 این در حالی است که در استان های دیگر تئاتر گسترش داشته و ما باید نقش حمایتی خود را برای آن‌ها نیز داشته باشیم.

کرمی در پایان تاکید کرد: عدم تمایل من به این مسئولیت به این عنوان که بخواهم از مسئولیت فرار کنم تلقی نشود بلکه بخشی از آن به عنوان دغدغه فردی خودم بود. تمام حسرت من این بوده که در دو سال گذشته از فعالیت‌های هنری خود دور بودم. در هر شرایطی خود را به عنوان یک هنرمند در این عرصه می دانم و دور شدن من به شکل عملی از این حوزه خیلی به خودم آسیب می رساند. فکر کردم دیگر انرژی و علاقه و میل قبل در وجود من نیست و یک نیروی با انرژی و با برنامه و با حمایت همه جانبه می تواند در این عرصه موفق باشد و من هم از هیچ حمایتی دریغ نخواهم کرد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.