شهردار مشهد گفت: فرصت طلایی را در پیشگیری از شیوع کرونا از دست داده‌ و آنگونه که باید رعایت نکرده‌ایم و امیدوارم اینک دستکم موضوع را جدی بگیریم.

 فرصت طلایی مبارزه با کرونا را از دست داده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا کلایی افزود: ماندن در خانه، کاهش مراودات و تردد در سطح شهر راهکار قطع زنجیره انتقال این بیماری است و اگر جدی نگیریم قاتل هستیم.

وی ادامه داد: مردم باید فکر کنند ممکن است عزیزترین افراد آنها از جانباختگان کرونا باشند، افرادی که بیرون می‌روند از اینکه ممکن است فردی را به سوی مرگ ببرند باید عذاب وجدان بگیرند.

وی گفت: در ۱۰ روز گذشته از استاندار خراسان رضوی تا شورای شهر کمک کردند تا بحران را به صورت مشخص نشان دهیم و بگوییم اگر مثل هرسال یک میلیون نفر در زمان تحویل سال در حرم مطهر رضوی باشند، چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

کلایی افزود: تصمیم آستان قدس رضوی برای عدم برگزاری مراسم تحویل سال بسیار مهم است و محدودیت در اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین با راه اندازی پویش "سلامت_را_می‌رسانم" مردم مشهد از مردم شهرهای دیگر خواهش می‌کنند به مشهد سفر نکنند.

وی با بیان اینکه کرونا به مرحله همه‌ گیری رسیده است گفت: مشهد در حال حرکت روی ریل مناسب رشد اقتصادی بود اما کرونا باعث مشکل شد، باید بعد از کرونا بتوانیم به همان مسیر قبل برگردیم.

شهردار مشهد افزود: تمرکز جدی ما بر بخش های کم برخوردار است، مناطق حاشیه شهر به شدت در معرض خطر قرار دارد لذا به کمک سایر دستگاه‌ها در این مناطق اقدامات جدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: انرژی بسیار زیاد گرفته شد تا فقط به مردم بگوییم اوضاع بحرانی است.

تعلیق بسیاری از فعالیت های شهر

وی گفت: به منطور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  از امشب بسیاری از فعالیت‌های شهر به حالت تعلیق درآمده است.

کلایی افزود: از روز اول شیوع ویروس کرونا کارهای پرخطر را تعطیل کرده ایم، کاشت گل و همچنین رنگ آمیزی جداول و کارهای این چنینی نیز از امشب تعطیل می شود.

وی ادامه داد: البته بخشی از کارگران شهرداری به صورت روزمزد فعالیت می کنند و به خاطر جلوگیری از بیکاری آنان شورای شهر امروز مصوبه ای داشت که طبق آن می‌توانیم تا پایان سال به کارگران روزمزد پرداختی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مساله کرونا سه ضلع دارد گفت: یک بخش حاکمیت است که باید تصمیمات کلان بگیرد، بخشی هم مردم هستند که بسیار تاثیرگذار می‌باشند و بخش سوم نیز سایر تشکل های مردم نهاد هستند.

کلائی افزود: در مدیریت شهری تاکنون سعی شده تمام دستورالعمل‌ها رعایت شود تا شرایط قطع زنجیره انتقال ویروس فراهم شود.

وی دفن بهداشتی تمام زباله های پزشکی و افزایش نظارت در این بخش، ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی و معابر شهری را از جمله این اقدامات ذکر کرد و ادامه داد: قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با اراده مردم میسر است.

وی گفت: همچنین به منظور کاهش تردد و اجتماعات انسانی، در جلسه علنی شورای شهر ممنوعیت فعالیت مترو و محدودیت فعالیت ناوگان اتوبوسرانی تصویب شد که از روز یکشنبه اجرایی می شود.

شهردار مشهد افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی اگر اختیارات ممنوعیت در استان وجود نداشته باشد اختیار محدودیت شدید وجود دارد و تصمیم این است که محدودیت شدید را اعمال کنیم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای شهر در مبادی ورودی مشهد نیز محدودیت اعمال می‌شود و اتباع خارجی که قصد بازگشت به افغانستان را دارند وارد شهر مشهد نخواهند شد بلکه اتوبوس ها مستقیم به مرز دوغارون هدایت می شوند.

وی گفت: در موضوع استقبال از بهار نیز  حدود ٨٣ المان تعاملی که باعث تجمع می شود، حذف شد و فعالیت های جشنواره ای و فرهنگی نیز لغو گردید.

کرونا ندارم

شهردار مشهد افزود: در باره شایعات پیرامون کرونا هم اعلام می کنم که کسی که شهردار است در کف خیابان است و  اولین گزینه برای ابتلاست، اما  من کرونا ندارم.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اضافه شدن ۳۰ مبتلای جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به ۴۲۵ نفر رسید که ۲۷۳ نفر از کل مبتلایان به ویروس کرونا در این استان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه در مناطق زیرپوشش سایر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان هستند.

 از ۳۰ بهمن ماه تا ۲۴ اسفند ماه امسال دو هزار و  ۶۸۵ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند که تاکنون هزار و ۶۷۵ نفر آنان بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

تعداد جانباختگان استان خراسان رضوی بر اثر بیماری کرونا که آزمایش آنها به طور قطعی مثبت شده است  ۳۲ تن است که ۲۰ تن از این تعداد مربوط به مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۶ تن مربوط به دانشکده علوم پزشکی نیشابور، چهار تن مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تربت‌جام هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی تربت‌حیدریه و گناباد نیز هر کدام یک فوتی دارند.

افزون بر ۷۵ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و ۲۵ درصد جمعیت این استان نیز زیرپوشش خدمات دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌جام، تربت‌حیدریه و نیشابور هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.