تشدید اختلافات میان مزدوران عربستان و امارات در جنوب یمن به مرز تهدید نظامی رسیده است.

تشدید بحران میان مزدوران سعودی و امارات تا مرز تهدید نظامی در «عدن»

قدس آنلاین: روزنامه القدس العربی نوشت منابع داخلی یمن گزارش دادند که اوضاع در استان «عدن» متشنج بوده و به سمت تشدید و انفجار نظامی شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) علیه نیروهای سعودی دراین منطقه می‌رود.

منابع مذکور تصریح کردند که درگیری شدید دراین منطقه میان مزدوران عربستان و امارات به حدی متشنج شده که دو طرف به مرز تهدید برای استفاده از سلاح رسیده‌اند.

این منابع خاطرنشان کردند که پس از تشدید اوضاع سیاسی میان دو طرف که سه روز قبل پس از جلوگیری ریاض از بازگشت رهبران شورای انتقالی به عدن٬ اتفاق افتاد٬ وضعیت این منطقه در مرز یک انفجار نظامی است.

پس از آن شورای انتقالی جنوب بیانیه تندی غلیه مقامات سعودی صادر کرد که تحلیلگران آن را آخرین میخ در تابوت روابط میان مزدوران عربستان و امارات در یمن می‌دانند. همچنین بعد از این اتفاق و صدور بیانیه مذکور٬ عمق اختلافات میان آنها که ناشی از بحران بی‌اعتمادی میان دو طرف است روشن شد.

در همین راستا وبسایت خبری «پست» نوشت که منطقه «خور مکسر» که فرودگاه بین‌المللی عدن در آنجا واقع شده٬ به دنبال حمله شبه نظامیان شورای انتقالی به این فرودگاه و ممانعت از تحویل آن به نیروهای تحت آموزش سعودی٬ شاهد یک تنش نظامی میان مزدوران عربستان و امارات بود.

این وبسایت اضافه کرد که عربستان سعودی از ابتدای ماه جاری اقدام به آموزش نیروهای مزدور در کشور خود کرده تا آنها را برای تسلط بر فرودگاه عدن و اخراج شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب٬ به این استان بفرستد. طبق اطلاعات سایت مذکور٬ مزدوران امارات پس از استقرار در این فرودگاه٬ از تحویل آن به نیروهای سعودی خودداری و آنها را تهدید به تقابل نظامی کردند.

منابع آگاه یمنی اشاره کردند که مزدوران سعودی حدود 5 ساعت پس از اینکه نتوانستند فرودگاه بین‌المللی عدن را از مزدوران امارات تحویل بگیرند٬ پس از یک محاصره چند ساعته و اقدام شورای انتقالی به ارسال تجهیزات نظامی به این منطقه به منظور درگیری با نیروهای سعودی٬ عقب‌نشینی کردند.

منابع خاطرنشان کردند که پس از آن نیروهای شورای انتقالی٬ نیروهای مزدور وابسته به سعودی را مجبور کردند تا به منطقه «بریقه» (مقر فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی که اکنون در اختیار مزدوران عربستان است) بازگردند. در این میان نیروهای شورای انتقالی جنوب تجهیزات نظامی خود را تقویت کرده و از ایجاد نقاط امنیتی و نظامی در منطقه فرودگاه بین‌المللی عدن خبر دادند.

افزایش تنش میان مزدوران امارات و ریاض در جنوب یمن و به ویژه کشیده شدن آن به سمت تقابل نظامی٬ پس از ممانعت مقامات سعودی از بازگشت هیئت مذاکره کننده شورای انتقالی جنوب به عدن در پی عدم تعهد آن به بندهای «توافق ریاض» که اواخر سال گذشته میلادی در پایتخت عربستان میان دو طرف امضا شد٬ شکل گرفته است.

ناظران معتقدند که تشدید اوضاع در جنوب یمن میان مزدوران عربستان و امارات و اینکه ریاض برای نخستین بار از زمان امضای توافق میان دو طرف٬ سکوت خود را شکسته و از عدم تعهد شورای انتقالی جنوب به بندهای توافق مذکور صحبت می‌کند٬ بیانگر آن است که آرام کردن اوضاع بحرانی میان شورای انتقالی جنوب و نیروهای وابسته به عربستان-آنگونه که در توافق ریاض آمده بود٬ تحقق نیافته است.

در 5 نوامبر 2019 توافقی موسوم به «توافق ریاض» میان شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) و  دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان) در پایتخت سعودی به منظور پایان دادن به درگیری میان آنها  امضا شد که از آن زمان٬ این توافق بارها از جانب دو طرف نقض شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.