شهرام کرمی می‌گوید این روزها جامعه تئاتری مشارکت و همدلی خود را با جامعه به خوبی نشان داده و ما هم درصدد هستیم تا حمایت‌های لازم اعم از مادی و غیرمادی را برای گروه‌های نمایشی و اهالی تئاتر فراهم کنیم.

از ظرفیت‌های تئاتر برای ارتباط با مخاطب غافل نیستیم/ پرداخت وام از صندوق اعتباری هنر به گروه‌های نمایشی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، علیرغم این که شیوع ویروس کرونا به همه مشاغل و بخش های هنری و فرهنگی آسیب وارد کرده اما برخی حوزه ها که در ارتباط مستقیم با مردم است و با مخاطبش تکمیل می شود را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده و می توان گفت آنها را کاملا متوقف کرده است. نمونه بارز آن تئاتر و هنرهای نمایشی است که در پی این اتفاق صحنه های نمایش از هنرمندان و مخاطبانش خالی شده اند. شاید عرصه های دیگری همچون فیلم و کتاب ظرفیت های بیشتری برای حفظ این ارتباط با مخاطب خود داشته باشند اما تئاتر به دلیل نوع ویژگی هایش روزهای سخت تری را می گذراند، با این حال اما هنرمندان و مدیران عرصه نمایش بیکار نمانده اند و از ظرفیت های موجود برای حفظ ارتباطشان با مخاطب بهره می برند.

شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی و از تئاتری های باسابقه درباره فعالیت این مرکز طی هفته های گذشته در برابر این بحران می گوید: متاسفانه بحرانی که پیش آمد یک اتفاق غیر قابل پیش بینی بود و تمام فعالیت های فردی، اجتماعی، صنفی و هنری همه قشرهای جامعه را تحت تاثیر خودش قرار داد. امیدوارم این ویروس ناخوانده خیلی زود از بین برود و همه چیز به شرایط عادی خودش بازگردد.

از همان ابتدای بحران شورایی برای تحلیل وضعیت موجود شکل گرفت

وی ادامه داد: پس از  گذر هفته اول از وقوع این بحران، طی تصمیمات و تجزیه و تحلیلی که داشتیم شورای هنری مبارزه با کرونا در اداره کل هنرهای نمایشی متشکل از تعدادی از مدیران مرکز هنرهای نمایشی و چند تن از هنرمندان صاحب نظر تشکیل شد و چند جلسه هم برگزار شد و موضوعات مختلف را از زاویای دید مختلف تحلیل و بررسی کردیم که چه برنامه ریزی کوتاه و بلندمدتی داشته باشیم.

کرمی تاکید کرد: واقعیت این است که تئاتر از این اتفاق لطمات بسیاری می بیند و فقط این مسئله شامل حال اجراها نمی شود و شرایط به گونه ای است که در حال حاضر همه فعالیت های عادی هم متوقف شده است. ضمن این که اشتغال تعداد زیادی از هنرمندان تئاتر در گروه های نمایشی است، به ویژه که ما در پیک کاری هستیم و اسفند و فرودین ماه برای بسیاری از هنرمندان زمان مناسبی بود که می توانستند برداشت خوبی از کارهای نمایشی خود داشته باشند.

پیشنهاد تخصیص اعتبار برای سال ۹۸ را داده ایم

وی در ادامه یادآور شد: ما در این شورا تصمیم گرفتیم به هر نحوی که بتوانیم از گروه های نمایشی حمایت کنیم از جمله این که چگونه از نمایش هایی که در حال اجرا بودند حمایت شود، چگونه برنامه ریزی کنیم نمایش هایی که در ماه های آتی قرار است اجرا شوند دستخوش تغییر و جابه جایی شوند، دنبال راهکارهای حمایتی بودیم و در همین راستا هم مکاتباتی انجام شد و تقاضا کردیم با توجه به آسیب هایی که به گروه های نمایشی وارد شده اعتباری را برای سال ۹۸ در نظر بگیرند که بتوانیم از گروه های نمایشی که مشمول ضرر و زیان شدند حمایت کنیم و امیدوارم به این برسیم که از طریق صندوق اعتباری هنر وامی را برای گروه های هنری و سالن های نمایشی فراهم کنیم که به شکل ضرروی به آنها پرداخت شود تا این مسائل و مشکلات برطرف شود.

کرمی افزود: از سوی دیگر مواردی هم در مورد سالن های نمایشی همچون ضدعفونی مجموعه ها و آماده سازی آنها در دستور کار قرار گرفت. بهرحال آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم در سال آتی اعتبار پیش بینی شده ای که درخواست و پیشنهاد دادیم تامین کنیم تا از گروه های نمایشی برای تداوم فعالیت آنها حمایت کنیم.

حمایت ها از گروه های نمایشی چگونه خواهد بود؟

کرمی درباره شیوه حمایت ها از گروه های نمایشی تصریح کرد: بسیاری از موارد حمایتی که عنوان کردم مشمول حمایت مادی نیست و به این گونه است که تعدادی از گروه ها مورد حمایت مادی قرار خواهند گرفت و برای تعداد دیگری از گروه ها نیز شرایطی را فراهم می کنیم که بتوان اجراهای آنها در زمان دیگری تمدید کرد. در واقع این حمایت می تواند مشمول جنبه های مختلفی اعم از مادی و غیرمادی باشد. به دلیل این که سالن های زیادی داریم، تعداد گروه ها بالاست و تنوع زیادی در تئاتر داریم و تئاتر فقط همین نمایش هایی که در سالن های دولتی و غیردولتی اجرا می شود نیست، یک سری تئاترها و گروه های نمایشی هستند که خارج از سالن های نمایشی فعالیت خود را ادامه می دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: به نظرم باید همه وجوه در نظر گرفته شود و این را هم در نظر بگیریم که ما آن بضاعت ممکن را نداریم که از همه گروه های نمایشی حمایت کنیم و ناچاریم راهکارهای حمایتی را به طرق مختلف دنبال کنیم و تا جایی که بتوانیم از گروه های نمایشی هم حمایت مادی خواهیم کرد اما قطعا نمی توانیم تمام هزینه های گروه ها را تامین کنیم و امیدوارم حداقل در دولت و مجلس شورای اسلامی به این موارد توجه جدی شود که حداقل بخشی از خسارت مادی گروه های نمایشی جبران شود.

این روزها تئاتر چگونه کنار مردم است؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ظرفیت های تئاتر برای حفظ ارتباط با مخاطب و لزوم بهره گیری از آن گفت: در وهله اول فراموش نکنیم که تئاتر یک هنر زنده است و یک کالای قابل دسترس همچون کتاب و فیلم نیست که بتوانیم آن را منتشر کنیم، حتی شاهدیم تله تئاترهایی که منتشر شده به دلیل این که تخصصی است کمتر مورد استقبال قرار می گیرند. بنابراین ما باید به این جنبه مسئله توجه جدی داشته باشیم اما در عین حال سعی کردیم از ایده هایی که می تواند جنبه های مجازی را در این شرایط رونق می دهد استفاده کنیم و نمونه آن هم فراخوانی است که طی روزهای اخیر تحت عنوان «تئاتر در خانه» منتشر شد که با مشارکت بخش خصوصی، تئاتر خیابانی و اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می شود و یک سری ایده های دیگر هم داریم که بیشتر در فضای مجازی قابل بررسی است همچون اجرای نمایش کودک به شکل زنده می تواند امکانی را برای کودکان در منازلشان ایجاد کند و ما هم اعلام کردیم که از این ایده ها حمایت می کنیم. جالب است که تعدادی از گروه های نمایشی با یک سری از مهدکودک ها هماهنگ کردند که بتوانند به شکل غیرمستقیم آثارشان را ارائه دهند.

کرمی عنوان کرد: ضمن این که فراموش نکنیم جامعه تئاتری در طول این مدت مشارکت و همدلی خودش را به خوبی نشان داده است و در حال حاضر یک پویش بسیار خوب برای تولید ماسک با شعار «تئاتر تعطیل» نیست در جریان است. اینها از آن مواردی است که گروه های نمایشی به صورت خودجوش پیشنهاد دادند و ما هم از آن استقبال کردیم و هر پیشنهاد جدیدی هم در این حوزه باشد با کمال میل از آن استقبال کرده و در جهت اجرایی شدن آن همکاری خواهیم کرد.

امیدوارم همه چیز به زودی به شرایط عادی بازگردد

وی درباره وضعیت تئاتر در سالن آینده گفت: خیلی خوشبینانه می توانیم پیش بینی کنیم که همه چیز بسیار زود به روال عادی خودش بازگردد. تئاتر سرمایه بسیار خوبی همچون مخاطب و مردم دارد که متاسفانه در شرایط فعلی با این بحرانی که پیش آمده این سرمایه در معرض خطر قرار گرفته و بازگشت به شرایط عادی می تواند این سرمایه را به صحنه بازگرداند و پیشتوانه ای برای تئاتر باشد و برنامه ریزی خواهیم کرد که در راستای برنامه های چندسال اخیر بتوانیم برای توسعه تئاتر گام برداریم.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.