استاندار خراسان رضوی دیروز گفت که از روز دوشنبه (امروز) قرار است کسانی که بی‌دلیل در مشهد تردد کنند، جریمه ‌شوند؛ هرچند نمی‌خواهیم باوجود قانونی بودن این کار، به این نقطه برسیم.

مهدی کاهانی مقدم

استاندار خراسان رضوی دیروز گفت که از روز دوشنبه (امروز) قرار است کسانی که بی‌دلیل در مشهد تردد کنند، جریمه ‌شوند؛ هرچند نمی‌خواهیم باوجود قانونی بودن این کار، به این نقطه برسیم.

علیرضا رزم حسینی در حاشیه برگزاری رزمایش بهداشتی - درمانی

«با ولایت تا شهادت» با اشاره به اقدام‌های پیشگیرانه انجام‌شده در این مدت و تأکید بر اینکه خراسان رضوی هم‌اکنون در شرایط بحرانی قرار گرفته و وضعیت آن قرمز است، اضافه کرد: یک نکته بسیار مهم در این شرایط مسافرت نکردن به این استان است؛ چراکه خراسان رضوی امسال شرایط میزبانی از زائران را ندارد.

او ضمن عذرخواهی از هموطنان به دلیل پذیرا نبودن مسافر در نوروز امسال، از آنان خواست که مشهد را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب نکنند و بگذارند پزشکان این بیماری را مهار کنند، چراکه هم‌اکنون ظرفیت درمانی ما رو ‌به اتمام است و اگر حجم مسافران زیاد شود، واقعاً بیمارستان‌های ما گنجایش ندارد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اولاً: هیچ قانونی برای اجرایی شدن جریمه شهروندان به خاطر تردد بی‌دلیل در سطح شهر وجود ندارد و هیچ تصمیمی نیز دراین‌باره در مرکز گرفته نشده است. گفتن این جملات از طرف عالی‌ترین مقام دولتی استان با توجه به شرایط موجود قابل ‌تأمل است و به باور نگارنده نه‌تنها اثر بازدارنده ندارد که شاید نتیجه‌ای عکس آنچه مدنظر بوده است را موجب شود.

درعین‌حال بسیاری از امور در حوزه مبارزه با ویروس کرونا که مجوزهای قانونی و بالادستی را هم دارد، همچنان با بی‌توجهی و نوعی تسامح و تساهل مسئولان مواجه است و همین امر زمینه‌ساز انتشار سریع و سهل‌تر این بیماری شده است که استاندار محترم پیش از هر اقدامی، در این موارد ورود پیدا کند.

به‌عنوان‌مثال همین غفلت در اعمال محدودیت ورود مسافران به استان و مشهد که از چند روز پیش مورد تأکید تمامی دستگاه‌ها قرار گرفته با توجه به موقعیت ویژه دومین کلانشهر کشور، می‌تواند به عامل اصلی بروز یک بحران و فاجعه انسانی و ملی تبدیل شود.

استاندار هرچند تأکید کرده است که در مبادی ورودی استان، اقدام‌های جلوگیری و «برخورد شدید» با مسافرانی که سفرشان به داخل استان ضرورت ندارد، در حال انجام است و در چند روز آینده تشدید خواهد شد؛ اما ظواهر امر خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های رسیده و مشاهدات میدانی ما، هرروز تعداد زیادی مسافر از سراسر کشور به این استان و به‌خصوص مشهد مقدس وارد می‌شوند. به‌جز موارد معدودی که در برخی شهرهای استان برای ممانعت از ورود مسافران گزارش شده است، تقریباً هیچ اقدام کنترلی در طول مسیر و ورودی دیگر شهرها صورت نمی‌گیرد؛ نهایت برخورد پلیس‌راه، نگه‌داشتن لحظه‌ای خودروها و بعد اجازه ادامه مسیر دادن به آن‌هاست؛ بی‌آنکه حتی مدارک خودرو و راننده بررسی شود. که اگر خلاف این ادعا باشد، باید شلوغی مسیر برگشت، توقف و ازدحام مسافران و خودروهای آن‌ها در مبادی ورودی و خروجی استان و مشهد را شاهد می‌بودیم.

شکی نیست باوجود اعلام رسمی، برای این حجم مسافران ورودی، اماکن مجاز و غیرمجاز فراوانی نیز برای اقامت پیدا خواهد شد و در روزهای آینده تردد و حضور آن‌ها در اماکن تفریحی و گردشگری و بازارها همه را شگفت‌زده خواهد کرد. و باز همان سناریوی همیشگی که ما غافلگیر شدیم و حالا که اتفاق افتاده، چاره‌ای نیست جز تطبیق دادن خودمان با شرایط و فراهم کردن زمینه‌های رفاه و آسایش میهمانان سرزده!

آقای استاندار برای چندمین بار اما ملتمسانه از شما و دیگر مدیران استان می‌خواهم هنوز دیرِ نشده، به‌دوراز شعارزدگی و با قاطعیت، تمامی مواردی را که برای حفاظت از سلامت جامعه و جان افراد بی‌شمار در معرض خطر کرونا لازم است، به اجرا بگذارید. بدون تردید شما هم به این مسئله واقفید که وضعیت کنونی هیچ تسامح و تساهل و تعارفی را برنمی‌تابد و تنها مصلحت مورد وثوق جمیع عقلا پیشگیری از فاجعه انسانی است که در یک‌قدمی ما به کمین نشسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.