قم- ویروس کرونا این روز ها بیش از هر واژه دیگری معنا و مفهوم آن برای مردم جامعه آشناست و خطری که مردم را در این بین تهدید می کند بر همگان واضح و آشکار است لذا این بیماری شرایطی را در جامعه به وجود آورده که بی شباهت با شرایط زمان هشت سال دفاع مقدس نیست.

«جهاد سلامت» در جبهه خدمت به مردم/نیرو های جهادی لباس رزم به تن کردند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان: سال هایی نه چندان دور در مساجد و زیرزمین های همین خانه های قم بسیاری از زنان و دختران بی وقفه برای چرخش «چرخ های خیاطی» تلاش میکردند تا لباس رزم برای رزمندگان دفاع مقدس بدوزند و حال دختران آن مادران در تلاشند تا برای سربازان عرصه سلامت پوششی به نام ماسک و (گان) برای مقابله با ویروس کرونا آماده کنند.

مساجد محله ها در زمان جنگ حکم پایگاه های امداد رسانی را داشت نظیر و لذا مردم هر آنچه در اختیار داشتند برای کمک به رزمندگان در طبق اخلاص می گذاشتند؛ هماند این روز ها که مردم ماسک و یا مواد ضدعفونی را برای کمک به مردم حاشیه نشین و کم بضاعت در اختیار پایگاه های مردمی قرار می دهند.

آن روزگاران بسیجیان و طلاب برای ثبت نام و اعزام به خط مقدم جبهه صف می کشیدند و بلند گوها فریاد سر می دادند«ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش» و این روز ها نسل دیگری از همان بسیجیان برای حضور در بیمارستان ها و قرار گرفتن در خط مقدم مقابله با کرونا برای کمک به هم نوعان خود ندای آمادگی سر داده اند.

آن روز ها سربازان این دیار در زمین هایی پا می گذاشتند که خصم دشمن در قالب مین های ضدنفر در زیر خاک پنهان بود و امروز در بیمارستان ها و مراکزی پا می گذارند که ممکن است از ترکش این ویروس در امان نمانده و حتی جان سالم به در نبرند.

اگر آن روز ها بسیجیان این مرز و بوم به فرماندهی شهید «محمد ابراهیم همت» در عملیات فتح المبین خط شکن بودند حالا خود به نماد همت برای فتح مرز های سلامت و شکست کرونا تبدیل شده اند.

بستن سربند قرمز با نوشته «لبیک یا مهدی»  بر سر بسیجیان در آن روز ها خاطره ای فراموش نشدنی بود و این روز ها آن صحنه ها جای خود را به بستن ماسک و گان در بیمارستان ها داده است و خود گویای آن است که این بچه ها در هر سنگری حاضر به رزم هستند و جهاد برای آ« ها زنان و مکان ندارد و در برابر هر دشمنی ایستاده اند.

به طور حتم داستان محمد مداح یکی از ده ها طلبه جهادی در قم را شنیده اید که این روزها در مراکز درمانی قم در حال رسیدگی و خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی است و متاسفانه همسر باردارش به دلیل ابتلا به کرونا در یکی از همین بیمارستان ها به همراه فرزندش هفته گذشته جانش را از دست داد اما حتی این اتفاق هتلخ هم م نتوانست ذره ای از اراده این طلبه جوان برای خدمت به هم نوعانش بکاهد.

گروه های جهادی قوت قلب بیماران

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص تلاش و همراهی نیروهای جهادی و طلاب در قم می گوید: تاکنون تجربه‌ای برای ارائه خدمت نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها نداشتیم .

علی ابرازه اظهار می کند: البته برای این افراد آموزش‌های لازم ارائه‌شده و جهادگران علاوه بر این‌که فضای روحی و خدماتی بیمارستان را کنترل می‌کنند، ازنظر معنوی نیز در بیمارستان‌ها مؤثر هستند.

طلاب قم در مکان‌هایی که صد درصد امکان ابتلا وجود دارد در حال حاضر به‌صورت خودجوش برای کمک به سلامتی مردم در حال کار و تلاش هستندوی با بیان اینکه به رغم تلاش های پرستاران و کادردرمانی اما نیرو های جهادی نیز تجربه خوبی در این کارزار بودند اظهار می کند: طلاب در مکان‌هایی که صد درصد امکان ابتلا وجود دارد به‌صورت خودجوش کار می‌کنند و حضور آن‌ها تجربه خوبی بوده و ما به استان‌های دیگر نیز پیشنهاد استفاده از این نیروهای جهادی را داده‌ایم.

ابرازه  اظهار می کند: درحال حاضر قریب به ۴۰۰ نفر از جهادگران که بخشی از آن‌ها طلبه هستند در بیمارستان‌ها در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این افراد، فراخوان برای نیروهای جهادی جدید نیز صادرشده و این نیاز وجود دارد و ما پذیرای این عزیزان هستیم اذعان می کند: این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در بیمارستان‌ها به کارهای خدماتی می‌پردازند.

حضورخود جوش طلاب

مدیر جامعه الزهرا(س) نیز با اشاره به برنامه‌های جهادی این نهاد حوزوی در مقابله با ویروس کرونا می گوید: بیش از ۵۰۰ نفر از طلاب برای ورود به کارهای جهادی مبارزه با کرونا اعلام آمادگی کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمود مدنی بیان می کند: بخشی از خواهران طلبه به‌عنوان همراه بیمار در کنار کادر درمانی در بیمارستان‌های استان به بیماران کمک می‌کنند و برخی از طلاب جهادی این نهاد نیز به‌عنوان مشاور و باهدف امیدبخشی، در بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند.

وی با اشاره ب این موضوع که بخش زیادی از طلاب نیز با همکاری بسیج و سایر نهادهای فعال در این زمینه در راستای بسته‌بندی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع آن در استان فعالیت می‌کنند می افزاید: جمعی از طلاب جامعه الزهرا نیز مشغول تهیه لباس‌های بیمارستانی بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها هستند.

مدیر جامعه الزهرا(س) می گوید: تعدادی از طلاب جهادی جامعه الزهرا به دلیل داشتن بیمارهای های زمینه‌ای یا بالا بودن سن فرصت خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی را ازدست‌داده‌اند اما همچنان شمار زیادی از طلاب به‌صورت خودجوش به فعالیت جهادی در این زمینه مشغول می‌باشند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.