۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 696985

دکتر محمد جهانتیغ  فعال حقوق بشر و حقوق بین‌الملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان شد.

به گزارش قدس آنلاین متن نامه این فعال حقوق بشر و حقوق بین الملل به شرح زیر است:

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با عرض سلام و با آرزوی برخورداری دنیا از بهداشت و سلامت عمومی  

استحضار دارید که  ویروس کرونا جان هزاران انسان را فارغ  از رنگ و نژاد و قوم مذهب ازبدو تولد تا امروز گرفته است.  با تولد کرونا آهنگ مرگ در جهان طنین انداز شده است و تمام  جهانیان را  مرعوب و در شرایط اضطرار قرار داده است اینک کسی  نیست که  روزها و روزگاران  سخت و جانکاه را با وجود  کرونا در گوشه‌ای از جهان تجربه نکند. 

جناب رییس  

ریشه کن کردن کرونا و شکست دادن این ویروس بدون همراهی و همکاری ایران هرگز محقق نخواهد شد مگر با حذف تحریم‌ها و موانع آن که می‌تواند  بهداشت عمومی را تسهیل کند، چرا که شکست کرونا نیاز به همکاری و همراهی بین المللی تمام دولت‌ها اعم از کوچک و بزرگ تا فقیر و غنی دارد تا در چهار چوب قواعد الزام آور بهداشت عمومی و بین‌الملل از این بحران عبور کنیم.  

مقررات بین‌المللی بهداشت که  در اصل حاصل تکامل تدریجی مقرراتی هستند که نخستین بار در کنفرانس‌های جهانی بهداشت در پاریس و در سال ۱۲۳۰ (۱۸۵۱ میلادی) مطرح گشتند و در اصل حاصل همه‌گیری وبا در اروپا، در میان سال‌های ۱۲۰۱ و ۱۲۱۸ بودند، همه‌گیری که نیاز به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه بهداشت عمومی را ملزم نمود. آموزش، درمان پیشگیری و حق سلامت و بهداشت عمومی موضوعات به هم پیوسته‌ای هستند که یکی بدون دیگری قابل تصور نخواهد بود.  به موجب ماده ۱۴ پیمان‌نامه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ همه دولت‌ها متعهد شده‌اند تدابیر لازم را پیرامون اجرای کامل آموزش حقوق بشر اتخاذ نمایند و در صورت عدم اجرا، مرتکب نقض تعهد بین‌المللی خواهند شد. از این رو با عنایت به اهمیّت و جایگاه آموزش در نظام بین‌الملل حقوق بشر می‌توان چنین اذعان نمود که بهره‌مندی از سایر حقوق بنیادین بشری نظیر حق بر سلامت و بهداشت عمومی در برخورداری از آموزش ت بشر امکان‌پذیر خواهد بود. 

جناب دبیر کل 

   اینک  که همه مردم دنیا  این بار طعم مرگ و میر عزیزان خود را نه به بواسطه آتش جنگ جهانی اول و دوم می‌چشند، بلکه به واسطه تولید ویروس کرونا در سایه حذف رقیب اقتصادی و اقدام به حمله بیولوژیکی با تولید کرونا را  تجربه می‌کنند و ناخواسته مردمان تمام کشورها اعم از دولت‌های غنی و فقیر  را درگیر  ابتلا و درمان و دفع و پیشگیری کرده است، چطور امکان مهار یا شکست کرونا بدون همراهی یا همکاری حتی کوچک دولت‌ها و کشور هایی که جمعیت آنها  از یک کلانشهر هم کمتر است وجود دارد؟

 مگر نه این بود که دنیا ظهور و تولد کرونا از شهر ووهان کشور چین را تجربه کرد و در عرض کمتر از یک فصل تمام دنیا را درگیر خود نمود؟ چطور سازمان  بهداشت جهانی و علم پزشکی و اجرای دستور العمل ها سازمان بهداشت جهانی برای ریشه کن کردن  کرونا  بدون  نقش کشور  ایران با تحریم ویا بدون تحریم می‌تواند موفق باشد؟

     آیا تحریم های ایران  در شرایط اضطراری اخیر دنیا  و آمار ابتلا و مرگ های ناشی از کرونا  تحریم ها ی خصمانه دولت امریکا  روالی انسان دوستانه و موافق حقوق بشری است؟  در حالی مردم من باید برای پیشیگیری از ابتلا یا  دفع و درمان ان  به واسطه تحریم‌های خصمانه از بر خورداری و همراهی و همکاری بین‌المللی در امان نیستند و مردم  سرزمین من در پی سیاست‌های خصمانه آمریکا در قالب تحریمهای بی‌منطق بین المللی و مالی و دارویی بیشترین آمار  ابتلا را دارند؟ 

آیا براستی می‌شود چشم  به ابتلای تعداد بیشماری از ایرانیان در سایه تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر این همه جنایت آشکار بست؟! 

جناب رییس،   بی گمان شما نیز براساس جایگاه و مسولیتی که دارید بیشتر در جریان اخبار  کرونا در دنیا و ایران هستید، استحضار دارید که نه تنها شهر وندان عادی ایرانی ما بلکه بسیاری از متخصصان امر بهداشت و درمان ما  که در مناصب و مشاغل  پزشکی، پرستاری و کارشناس بهداشتی قرار دارند به علت کمبود تجهیزات پزشکی و بهداشتی جان خود را حین انجام وظیفه از دست می‌دهند.

آقای دبیرکل

  اکنون جان میلیون‎ها ایرانی در مخاطره  شدید و عمیق قرار دارند. ایران برای خرید تجهیزات پزشکی و وسایل حفاظتی برای  پیشگیری درمان مقابله با ویروس کرونا نیازمند رفع تحریم‌ها و موانع آن است که به رفع آن اقدام نشود دنیا هرگز  نمی‌تواند کرونا را شکست دهد.  با سپاس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 0
    ایران هم در رفع تحریمها بکوشد.