معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت:در حوزه پرورشی و مشاوره ،اولویت برنامه ها را در فضای مجازی بر مدارس،مناطق،استان و سپس کشور متمرکز کردیم.

فعالیتهای پرورشی را با اولویت مدارس در فضای مجازی شروع کردیم

 معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با قدس آنلاین گفت: با توجه به محدودیت های موجود در بستر شبکه آموزش و حجم بالای دروس با چیزی حدود۲۵۰عنوان درسی که در حوزه نظری و ابتدایی داریم و حدود۱۵۰عنوان درسی در حوزه کا رو دانش ، طبیعی است که این امکان برای صدا و سیما وجود ندارد که تمام این درس ها را پوشش دهد .بنابراین معاونین آموزشی اولویت بندی هایی را انجام دادند و از طریق شبکه آموزش برنامه ها در حال پخش است. 
علیرضا کاظمی افزود: در حوزه پرورشی و مشاوره بیشترکار را از فضای مجازی با اولویت مدرسه، منطقه و استان و سپس کشوری متمرکز کردیم .یعنی از پایین به بالا حرکت کردیم و بنا به چند دلیل این کاررا انجام دادیم چون درمرحله اول ضریب نفوذ ما بیشتر خواهد شد چرا که مشاوران و معلمان ما در مدرسه با این قضیه درگیرخواهند شد وتقریبا تمامی دانش آموزان تحت پوشش قرار خواهند گرفت. دوم این که برنامه ریزی،خلاقیت و نوآوری با توجه به اقتضائات منطقه ای ،محلی و بومی رشد و تعالی پیدا می کند .از سویی اگر قرار باشد ما متمرکز عمل کنیم این زبان زبان مشترک ما نخواهد بود و ما نمی توانم برای دانش آموزی که در سیستان و بلوچستان و یا خوزستان و یا استان های دیگر هستند یک مدل برنامه فرهنگی و هنری یا مشاوره ای تدوین کنیم.
وی تاکید کرد: به دلیل این که نیازها و ذائقه ها و حتی پذیرش دانش آموزان هم متفاوت است. بنابراین ما درحوزه های متفاوت برنامه های متعددی را طراحی کردیم به عنوان مثال: در حوزه مشاوره ،حوزه فرهنگی هنری،حوزه قرآن و تشکل های دانش آموزی و استراتژی ما در این بخش در دواولویت قرار دارد .اول حوزه مشاوره تحصیلی و تربیتی دانش آموزان به دلیل اهمیت و نیاز به آن و سپس فعالیت تشکل های دانش آموزی همچنین حوزه قرآن وفعالیت های فرهنگی وهنری مورد توجه قرارگرفت.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در حوزه مشاوره دو اقدام برجسته انجام دادیم.ابتدا جلساتی با معاونین پرورشی استان ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزارکردیم ونظرات را جمع بندی کردیم و توضیحات لازم را برای نحوه اجرای کار دادیم و مشاوران مدارس و مراکز مشاوره را مکلف کردیم که کلیپ های صوتی و تصویری و حتی به صورت متن تهیه کنند و درزمینه تاب آوری، کاهش استرس و مواردی که مورد نیاز می بینند از طریق گروههای معلمان در مدارس در اختیار دانش آموزان قراردهند و تا همین لحظه که با شما مصاحبه می کنم بالغ برصدها هزار کلیپ و فیلم تولید شده و درخیلی ازموارد همکاران ما به صورت خودجوش دست به ابتکارات وخلاقیت زدند و تحت عنوان پیام مشاور به کف مدارس ارسال و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.کار بعدی راه اندازی صدای مشاور است وما تلفن تمامی مشاوران را دراختیار دانش آموزان قرار دادیم و حتی در بعضی از مواقع پیشنهاد شده است موارد خاص به صورت شبانه روزی خدمات مشاوره ای داده شود.
کاظمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما گفت: برنامه های ویژه ای را برای بعضی از استان ها مثل استان قم که شیوع بیماری کرونا صدمات زیادی را ایجاد کرد پیش بینی کردیم و حدود ۱۴۰مدرسه را باتمرکزبر فعالیت های خودمراقبتی و مشاوره ای فعال کردیم که فعالیت های بسیار خوبی انجام شد.مورد بعدی درحوزه تشکل های دانش آموزی بود و با توجه به جمعیت ۷میلیون نفری در این حوزه چندین پویش با عناوین مختلف راه اندازی شد ازجمله پویش(ما کرونا را شکست خواهیم داد) و شبکه های ایجاد شده مجازی توسط این تشکل ها خیلی به ما کمک کرد و حرکت های فرهنگی انجام شده توسط دانش آموزان فرهنگ سازی کرد وخانواده ها تحت تاثیر قرار گرفتند.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کارهای جهادی دیگری مانند همیاران سلامت شکل گرفت هم در ضد عفونی کردن مدارس و فضاهای عمومی که توسط این عزیزان انجام شد و همچنین برای تولید ماسک توسط این عزیزان که جلوه های ویژه ای را خلق کرد.
وی تاکید کرد: بنا به پیشنهاد استان خراسان رضوی در حوزه قرآن مسابقه بزرگ نصر را درسطح کشوری برگزار کردیم و دبیرخانه آن در مشهد است و این کار را به این استان واگذار کردیم  و برنامه شوق تلاوت از دیگر برنامه های در حال اجراست از سویی با شبکه آموزش هم رایزنی کردیم تا قبل از پخش دروس کلیپ هایی در زمینه پیام های مشاوره ای پخش شود .
کاظمی درپایان ضمن تشکر از تمامی معلمان و مشاوران مدارس برای تمامی این عزیزان و دانش آموزان و مردم شریف ایران آرزوی سلامتی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.