سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به قدس آنلاین از تشکیل شعب ویژه برخورد با شایعه سازان و نشر دهندگان اخباز غیر واقعی در مورد کرونا خبر داد.

تشکیل شعب ویژه برخورد با شایعه سازان در مورد کرونا/ صدور احکام متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان

قدس آنلاین: غلامحسین اسماعیلی در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۸ که به صورت آنلاین برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره شایعه سازی ها در فضای مجاری و مهمتر از ان ارائه اطلاعات متفاوت با آمارهای رسمی وزارت بهداشت از سوی برخی مسئولین و نمایندگان که موجب نگرانی و سردرگمی افکار عمومی می شود، اظهار داشت: ما در این روزهای خاص حوادث زشت و زیبایی را شاهدیم و از زشتی های مورد اشاره علاوه بر احتکار برخی اقلام دارویی، جعل شایعات و خبرپردازی های دروغ به ویژه در فضای مجازی بود و هست که باعث یأس و ناامیدی مردم می شود.

وی با تاکید بر اینکه این شایعات صد درصد مطالب خلاف واقع بوده اند که چه از ناحیه برخی دست اندارکاران و برخی مسئولان  در رده های مختلف بیان شد که واقعیت نداشت و یا برخی از افراد سودجو که در فضای مجازی دست به نشر این اخبار دروغ زدند.

اسماعیلی تاکید کرد: قوه قضائیه برای مقابله با این قبیل افراد اولا در همه واحدهای قضایی خاص تعقیب و پیگیری دروغ پردازان و شایعه پردازان شعب ویژه ای را تشکیل داده ، هم در دادسرا و هم در دادگاه و دوم اینکه ابلاغ و مأموریت ویژه ای برای نیروی انتظامی و پلیس فتا صادر شده که در اسرع وقت این قبیل از افراد شناسایی و دستگیر شوند که همین جا از ناجا و پلیس فتا تشکر می کنیم که ورود خوبی داشتند و تعدادی از این افراد شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: شعب ویژه ما تا امروز برخی از این افراد را  احضار کردندو شماری از آنها بازداشت شده اند و بدانند که امنیت روانی جامعه مانند امنیت اجتماعی و اقتصادی مردم برای ما اهمیت دارد و با کسانی که امنیت روانی را به مخاطره می اندازند برخورد می شود.

اسماعیلی در مورد خبر بازداشت زنی که در یک کلیپ خود را پرستار معرفی و مدعی مشاهده ده ها کشته در یک روز به دلیل کرونا بود مشخص شد از عوامل تهیه فیلم برای مسیح علی نژاد بوده است هم گفت:  این فرد عضو جامعه پرستاری ما نبود و اظهاراتش هم دروغ بود، هویت وی مشخص شده اما دستگیری او  صحت ندارد و هنوز تحت تعقیب است و امیدواریم بزودی بازداشت شود.

نرخ دیه سال آینده ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شد

سخنگوی دستگاه قضا درباره نرخ دیه در سال آینده نیز گفت: در پایان سال قوه قضائیه باید نرخ جدید را اعلام کند. در همین رابطه این موضوع در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی مطرح شد و دیه در ماه های غیر حرام رقم  ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است این مبلغ با رشدی حدود ۲۰ درصد نسبت به مبلغ نرخ دیه سال ۹۸ تعیین شده است.

در مبارزه با ویروس فساد موفقیت های چشمگیری حاصل شده

اسماعیلی از محوری‌ترین برنامه‌های قوه قضاییه در دوره تحول را مبارزه و مقابله با کهنه ویروس منفور و ناامید کننده فساد در کشور عنوان کرد و بیان داشت: به لطف خداوند و تلاش و جدیت و قاطعیت همکاران می‌توان ادعا کرد که در مهار این ویروس، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده که گزارش نوبه‌ای این موفقیت‌ها در نشست‌های قبلی اعلام گردیده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: امروز مردم ما بیش از آنکه اخبار ناامید کننده بروز فساد را بشنوند، شاهد برخورد و مجازات کسانی هستند که مرتکب مفاسد اقتصادی شده‌اند. امروز مردم ما به جای شنیدن اخبار راجع به غارت بیت المال، گزارشات مربوط به استرداد و بازگشت اموال به غارت رفته به بیت المال را می‌شنوند که گویای عملکرد مثبت قوه قضاییه در مبارزه با این کهنه ویروس است.

مجازات حبس، شلاق و رد مال برای متهمان پروندن بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق تعاونی فرهنگیان از این پرونده ها به عنوان یکی از نمونه های اهتمام قوه به میارزه با فساد یاد کرده و از صدور آرای دو متهم اصلیاین پرونده در  شعبه سوم ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی خبرداد و گفت:بر این اساس محمدرضا جهانبانی فرزند علی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ شش هزار و ۴۰ میلیارد ریال محاکمه شد. این فرد متاسفانه از مجموعه بانک سرمایه که سهام صندوف ذخیره فرهنگیان بود، به تنهایی و در قالب شرکت‌های متعدد، بیش از صد فقره تسهیلات گرفته بود و این تسهیلات را در غیرموضع خود هزینه کرد و این تسهیلات را نیز مسترد نمی‌کرد که بعد از رسیدگی و محاکمه به تحمل بیست سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی، محرومیت دائم از مشاغل دولتی، استرداد پنج هزار و سه میلیارد و پانصد میلیون و پانصد هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شده است.

اسماعیلی ادامه داد: متهم دیگر این پرونده، عمار صالحی فرزند عطاالله به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ده سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

استرداد دیون یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مصداقی دیگر از مبارزه با فساد و تسهیلات متعددی که یکی از بدهکاران عمده بانکی از بانک‌های مختلف اخذ کرده بود و با تلاش قوه قضاییه این بدهی‌ها به بانک‌ها مسترد شد، بیان داشت: یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که بیش از سه هزار میلیارد تومان به ۱۰ بانک کشور بدهی داشت و از ۱۰ بانک با عناوین مختلف تسهیلات اخذ کرده بود و از تسویه بدهی‌های خود امتناع می‌کرد، با پیگیری‌های قضایی بعمل آمده و در فرآیند رسیدگی بیش از ۵۰ درصد از این بدهی‌های معوق را تا امروز تسویه کرده است.

وی ارقام بدهی‌هایی که استرداد و به بانک برگشته است را ۵۳۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، ۳۲۰ میلیارد تومان به بانک پارسیان، ۲۰۴ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات، ۲۰۰ میلیارد تومان به بانک ایران زمین، ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک سینا، ۱۱۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه، ۵۹ میلیارد تومان به بانک گردشگری، ۲۳ میلیارد تومان به بانک شهر و ۲۸ میلیارد تومان هم به یکی دیگر از بانک‌ها اعلام کرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: برگشت بخشی از این ارقام در قالب وجوه نقدی و بخشی در قالب واگذاری املاک و سهام شرکت‌های مختلف صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: دو فقره دیگر از بدهی‌های این فرد به دو بانک دیگر باقی مانده که شامل ۹۰۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین و ۵۲۵ میلیارد تومان به بانک دی است که بابت این بدهی‌ها هم با پیگیری‌های قضایی اموالی از این فرد شناسایی و توقیف شده است و امروز ۳۸۰ میلیارد تومان دیگر سهام شرکت‌های مختلف که به نام این بدهکار بانکی است، توقیف گردیده است. همچنین ملکی به مساحت ۴۱ هزار مترمربع در منطقه ۲۲ تهران و یک ملک با ارزش در منطقه آجودانیه تهران توقیف شده است و فرآیند واگذاری این موارد به این دو بانک در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود که کل بدهی‌های معوقه این فرد به سیستم بانکی ما مورد تسویه قرار گیرد.

وی بیان داشت: این موارد نمونه‌ای از اقدامات موثر دست دستگاه قضا در بازگشت اموال به بیت المال و برخورد و مجازات مفسدان اقتصادی است.

۸۵ هزار زندانی به مرخصی رفتند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری درباره  آخرین وضعیت مرخصی زندانیان با توجه بخشنامه رییس قوه قضاییه و اینکه چه تعداد از زندانیان امنیتی از مرخصی بهره‌مند شده‌اند، گفت: به لحاظ درک درست دستگاه قضا از شرایط موجود و برنامه سنواتی که برای ایام نوروز داشتیم، بخشنامه ریاست قوه قضاییه با شرایط خاصی برای اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط تصویب شد که تا به امروز حدود ۸۵ هزار نفر از زندانیان از این مرخصی بهره‌مند شدند.

اسماعیلی تاکید کرد: این اعطای مرخصی زحمت فوق العاده‌ای برای همکاران داشت که لازم است از آن‌ها تشکر کنم، همه این ۸۵ هزار خانواده برای پیگیری مرخصی زندانیان خود به واحدهای قضایی مراجعه کردند. لازم بود تامین لازم بسپارند و وثیقه و کفالت ارائه کنند تا بتوانند با تامین از مرخصی استفاده نمایند.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: در این زمان بسیار کوتاه و ظرف دو هفته، همکاران قضایی در واحدهای اجرای احکام پذیرای بیش از ۸۵ هزار خانواده زندانی بودند که مقدمات اعطای مرخصی به آن‌ها را فراهم کنند و پرونده‌ها را بررسی و ضوابط و مقررات قانونی را بسنجند.

نیمی از زندانیان امنیتی هم به مرخصی رفته اند

وی اظهار کرد: در این بخشنامه برای اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی پیش بینی‌های لازم به عمل آمده و صراحتا اعلام می‌کنم که بر اساس آمار جمع آوری شده، بیش از پنجاه درصد از زندانیان امنیتی هم از مرخصی استفاده کرده‌اند و در مورد فضاسازی که بعضا انجام می‌شد که زندانیان امنیتی از این مرخصی محروم هستند، باید گفت که اصلا اینگونه نیست.

کاهش ۵۰ درصدی ورودی زندانها

 اسماعیلی درباره تمهیدات قوه قضاییه برای کاهش جمعیت ورودی زندانیان نیز در شرایط شیوع کرونا نیز، گفت: همزمان با صدور بخشنامه مرخصی، بخشنامه دیگری را ریاست قوه قضاییه در ارتباط با سیاست‌های کیفری در شرایط فعلی صادر کرده و تاکید شد که جز در موارد ضروری از بازداشت افرادی که آزادی آن‌ها مخاطره آمیز نیست، اجتناب شود.

اسماعیلی ادامه داد: از روز صدور این بخشنامه تا دیروز، در مقایسه با ایام مشابه در ماه قبل و سال‌های قبل، عدد ورودی زندانیان و افراد بازداشت شده، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و بیانگر این است که همکاران عزیز ما سیاست ابلاغی را به خوبی رعایت و اجرا کردند و شاهد کاهش چشمگیر ورودی افراد جدید به زندان‌های کشور هستیم.

اروپایی های مدعی حقوق بشر تحریم های دارویی را هم اجرا می کنند

اسماعیلی در پاسخ به سئوالی خبرنگار دیگری درباره اقدامات دستگاه قضا در مورد پیگیری حقوقی تاثیرات تحریم های دارویی و پزشکی آمریکا به عنوان جنایت علیه بشریت در مجامع بین المللی نیز با بیان اینکه  تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه آمریکا، که آثار بخش زیادی از آن دامن گیر شهروندان ما می‌شود، مثل تحریم‌های دارویی، مصداق بارزی از این اقدام جنایتکارانه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکاست، تأکید کرد: از آمریکایی‌ها توقع و انتظاری نداریم و دشمن همین است و دشمنی خود را انجام می‌دهد اما گلایه ما از اروپایی ها است.

وی افزود: کشورهایی که داعیه استقلال دارند و ادعا می‌کنند که خودشان تصمیم گیرنده هستند، چگونه تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا را عملیاتی و اجرایی می‌کنند. امروز زمانی است که کشورهای اروپایی باید استقلال خودشان و ادعای حمایت از حقوق بشر را با لغو تحریم‌های یکجانبه به ویژه در حوزه مسائل دارویی و درمانی کشور به اثبات برسانند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه افزود: در ارتباط با یکایک جنایات آمریکا، آنچه در صلاحیت مراجع قضایی خودمان بوده تشکیل پرونده داده‌ایم و بخش دیگر از جنایت آمریکا در مجامع بین المللی و مراجع صالح، معاونت امور بین الملل قوه قضاییه با همکاری وزارت امور خارجه پیگیری شده و باز هم پیگیری خواهد شد.

اسماعیلی یادآور شد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ایران عزیز ما و نسل جوان و نخبه ایران ما آموخته است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و قطعا با تلاش دانشمندان نخبه ایرانی ما به زودی خواهیم توانست واکسن و داروی مورد نیاز هموطنان را تولید کنیم و به استقلال کشور در بخش‌های مختلف کمک خواهد شد. البته این اقدام اثری در کاهش جنایت ظالمانه آمریکایی‌ها نخواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر ویدئویی پخش شد که در آن فیلم یک نفر در پیاده رو جلوی یک خانم را می‌گیرد و آن خانم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. آیا در این زمینه پرونده‌ای در قوه قضاییه تشکیل شده یا خیر و این تحقیقات به کجا رسیده است، گفت: در رابطه با این موضوع، دادستان شهرری اطلاع رسانی انجام داد؛ گرچه یکی از خبرگزاری‌ها در نقل این خبر امانت را رعایت نکرد و خبر تاحدی غیرواقعی منتشر شد. این موضوع همانطور که قبلا هم اعلام شده، مربوط به آبان ماه سال ۱۳۹۸ بوده است.

وی ادامه داد: موضوع در تهران اتفاق افتاده و مربوط به ری هم نبوده است ولی فردی که تحت تعقیب قرار گرفته، مقیم ری بوده است.

اسماعیلی تصریح کرد: این فرد بعد از شکایت آن خانم شناسایی شده و چون مقیم شهرستان ری بوده، نیابتی از تهران به دادسرای عمومی و انقلاب شهرری ارسال گردیده و فرد احضار شده و تفهیم اتهام صورت گرفته است و به دادسرای تهران معرفی و تحت تعقیب قرار گرفته و اطلاعات لازم و تحقیقات جامع انجام شده است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: رسیدگی دادسرایی در این پرونده به اتمام رسیده و پرونده جهت صدور حکم به دادگاه ارسال شده و منتظر رسیدگی همکارانمان در دادگاه هستیم.

تعقیب قضایی عاملان ترور سردار سلیمانی مجدانه انجام می شود

سخنگوی دستگاه قضا در پایان درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: قوه قضائیه در دادسرای تهران پرونده ویژه ای برای تعقیب آمران و عاملان و معاونان این اقدام ضد بشری با بازپرس ویژه و ماموریت ویژه به یکی از معاونان دادستان تهران و همچنین با دادگاه ویژه رسیدگی به امور بین الملل تشکیل شده است.

اسماعیلی افزود: هیئت مستشاری از معاونت امور بین الملل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سپاه، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نیروی قدس سپاه تشکیل شده است تعاملاتی با قوه قضاییه عراق برگزار شده مذاکرات تلفنی با این دستگاه برقرار شده هیئتی از عراق به کشور ما آمده و به زودی هیئت قضایی ما به عراق اعزام می شود تا همکاری قضایی لازم را جهت تعقیب اقدام جنایتکارانه برای شهادت سردار سلیمانی انجام دهد این نوید را می دهم که تعقیب قضایی مجدانه در حال انجام است و اطمینان می دهم این مسیر را تا محاکمه جنایتکاران ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.