حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه با وجود تعطیلات این روزهای مدارس نیازی به معلم خصوصی و کتاب‌های کمک‌آموزشی نیست، گفت: کنکور و امتحانات نهایی بر اساس همین دروس است که آموزش داده می شود.

اینترنت رایگان به دانش آموزان و معلمان ارائه می‌شود

قدس آنلاین: محسن حاجی میرزایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع کرونا و سرانجام سال تحصیلی، اظهار کرد: این روزها آموزش‌وپرورش شور و حال خاصی دارد و هیجان گسترده‌ای در سطوح آموزش‌وپرورش جریان دارد.

وی افزود: در طی صدسال یاد گرفتیم که آموزش دانش آموزان را در کلاس درس و مدرسه داشته باشیم اما امروز با شرایطی مواجه هستیم که مجبور شدیم وقفه‌ای طولانی را در استمرار فعالیت‌های آموزشی مدرسه شاهد باشیم چراکه سلامت دانش آموزان برای ما اهمیت دارد و ازآنجاکه مدرسه کانون تجمع است و امکان دارد با این تجمعات به شیوعبیماری کمک کنند ناگزیر شدیم به صلاحدید ستاد ملی مبارزه با کرونا مدارس را تعطیل کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در کنار سلامت، آموزش دانش آموزان نیز اهمیت دارد، گفت: برای آموزش دانش آموزان اقداماتی انجام داده‌ایم و اتفاقات بزرگی رخ داد و از روز دوم تعطیلات سازمان صداوسیما به یاری ما آمد و در حال حاضر با چهار شبکه و ٢٨برنامه به‌طور روزانه آموزش‌ها را از طریق صداوسیما ادامه می‌دهیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: خوشبختانه این آموزش مورد اقبال خانواده‌ها قرارگرفته است و البته شبکه‌هایی از سیما انتخاب شد که پوشش گسترده‌ای دارند و می‌تواند این کار را انجام دهند. در حال حاضر در آموزش‌وپرورش برای آموزش دانش آموزان هزار کتاب و ٢۵٠ عنوان درس داریم و البته آموزش تمامی دروس در این ظرفیت و قالب نمی‌گنجد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش دانش آموزان، اظهار کرد: ازنظر بهره‌مندی از فناوری نوین تلاش‌های پراکنده‌ای انجام‌شده است اما برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین که استفاده از فناوری هم در آن لحاظ شده است باید گام‌های زیادی برداریم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه در حال حاضر باید تهدید به فرصت تبدیل شود، گفت: این کار باعث جهش جدی در نظام تعلیم و تربیت شد و فضای مناسبی را ایجاد کرد چراکه ما بزرگ‌ترین شبکه را در سطح کشور راداریم و تجربه این‌چنینی در این سطح در کشور وجود نداشت.

طراحی سامانه آموزش مجازی بر بستر اینترنت انجام‌شده است

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر سامانه‌ای تدارک دیده‌شده است و فضایی طراحی‌شده تا بتوانیم ارتباط بین معلمان، دانش آموزان و مدیران را برقرار کنیم که بستر آن در فضای امن اینترنتی است و معلمان می‌توانند از این طریق آموزش‌ها را به دانش آموزان منتقل کنند و امیدوارم به‌سرعت این سامانه را عملیاتی کنیم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه در این مسیر گام‌های اساسی برداشته‌شده است، گفت: با شرکت‌هایی که آماده ارائه خدمات هستند گفت‌وگو شده است.

۷۳ درصد مدارس آموزش‌های مجازی را برگزار کرده‌اند

وی تأکید کرد: تقریباً ٨۵ درصد مدارس از طریق ارتباط بر خط روزانه با ما در ارتباط هستند و ٧٣درصد اعلام کردند که آموزش مجازی را انجام می‌دهند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه یک تحرک و پویایی در آموزش‌وپرورش اتفاق افتاده است، اذعان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان صداوسیما ارزیابی‌هایی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد استقبال خوبی از برنامه‌های آموزش مجازی صورت گرفته است و به‌طور مثال درس ریاضی بیش از صد هزار بار دانلود شده است.

حضور ۳ هزار راهبر آموزشی در مناطق خارج از دسترس شبکه‌های سیما

حاجی میرزایی افزود: البته روش‌های دیگری برای آموزش در نظر گرفتیم که به‌عنوان‌مثال٣هزار راهبر آموزشی در مناطقی که دسترسی به شبکه‌های سیما نیست برای آموزش حضور خواهند داشت و استان‌ها باید روزانه با مناطق و مناطق با مدیران مدارس و مدیران با معلمان و معلمان بادانش آموزان ارتباط داشته باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه قطعاً چیزی جایگزین حضور در کلاس و ارتباط چهره بهچهره نخواهد شد، گفت: جهت‌گیری جدیدی را تمرین می‌کنیم که حتماً در آن کاستی‌هایوجود دارد که جبران خواهد شد و البته از طریق بستر مجازی این امکان هست که معلمان با همان کیفیت درس را منتقل کنند.

وی با اشاره به معلمی که با ۴٧ سال سابقه کار و حتی پس از بازنشستگی تلاش می‌کند تا بادانش آموزان خود ارتباط بگیرد، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد این مجموعه زنده است و می‌خواهد به مأموریت امروز خودش پاسخ بدهد.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: از طریق انجمن اولیا و مربیان و دستورالعمل‌ها و رسانه والدین را به کمک طلبیده‌ایم و یکی از برنامه‌های من هم ارتباط بین خانه و مدرسه هرچه این پیوند قوی‌تر باشد کارآموزشی قوی‌تر پیش می‌رود.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه آموزش‌های آنلاین به‌عنوان یکی از ابزارهای جبران زمان ازدست‌رفته و جلوگیری از وقفه در آموزش است، تأکید کرد: این آموزش یک ابزار مهم برای عدالت آموزشی است و در حال حاضر آموزش در دورترین مناطق کشور رفته است اما کیفیت ممکن است عادلانه توزیع نشده باشد و از این طریق معلمان می‌توانند آموزش خود را بهبود ببخشند.

پیش‌بینی چند سناریو برای ادامه سال تحصیلی

وی بابیان اینکه چند سناریو برای ادامه سال تحصیلی پیش‌بینی‌شده است، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که از فروردین‌ماه مدارس دایر باشد که البته برای تجهیز بهداشتی مدارس اقدام کرده‌ایم و در این حالت یک ماه به دوره آموزشی اضافه خواهد شد تا مواد درسی در دوره آموزش مجازی مرور شود.

حاجی میرزایی گفت: اختیارات به شورای آموزش‌وپرورش استان‌ها داده شده است و تقویم زمانی متغیر خواهد بود چون نمی‌خواهیم زمان تحصیلی سال آینده آسیب ببیند محدودیت‌های داریم بنابراین اگر زمان تعطیلات طولانی‌تر شود دوره فشرده‌تر خواهد شد و امکان دارد روزهای پنج‌شنبه و جمعه به‌روزهای آموزش اضافه شود.

تا ۶ هفته پس از بازگشایی مدارس آموزش حضوری ادامه خواهد داشت

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در ستاد ملی کرونا امروز موافقت شد که تا ۶ هفته دوره آموزشی افزایش خواهد یافت و البته ٧٠درصد محتوای آموزشی تاکنون تدریس شده است و برای ٣٠درصد باقی‌مانده برنامه‌ریزی خواهد شد، همچنین ٢٠روز پس از پایان امتحانات نهایی کنکور برگزار خواهد شد.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه اطمینان می‌دهم نیازی به معلم خصوصی و کتاب‌های کمک‌آموزشی نیست، گفت: کنکور و امتحانات نهایی بر اساس همین دروس است و حداکثر تلاش خود را می‌کنیم تا دانش آموزان ازنظر آموزشی آسیبی نبینند.

وی در ادامه اضافه کرد: در شبکه‌ای که در حال طراحی است اینترنتی رایگان در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار خواهد گرفت و البته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌وگو کردیم تا مقداری اینترنت رایگان در اختیار معلمان برای آموزش در بستر فضای مجازی قرار دهیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: پیام‌رسان‌های متعدد اعلام آمادگی کردند که در این سامانه همکاری کنند البته بخشی از اطلاعات دانش آموزان و مدارس جز اطلاعات حاکمیتی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد و از آن مراقبت خواهیم کرد.

وی اذعان کرد: به مدارس اختیار داده شده است که پیام‌رسان‌های خود را تعیین کنند و مدارس در حال ارسال اطلاعات هستند تا عملیات تعاملی را آغاز کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به سامانه طراحی‌شده، اظهار کرد: در سامانه‌ای که طراحی شده است اطلاعات کامل تمام مدارس و کلاس‌های درس درآن وجود دارد و امکان گزارش‌گیری مدیریتی نیز دارد.

حاجی میرزایی بابیان اینکه در این دوره با همه تلخی‌ها در خصوص توسعه آموزش الکترونیکی اتفاق بزرگی افتاده است، گفت: نظام تعلیم و تربیت نشان داد که به‌سرعت با شرایط جدید می‌تواند خودش را تطبیق دهد و از معلمان بابت تلاش و زحماتشان در این شرایط جدید قدردانی می‌کنم.

۹۰۰ هزار نفر آموزش دوره‌های پیشگیری از ویروس کرونا را دیده‌اند

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین شبکه فراگیر کشور را داریم و در ارتباط تشکیلاتی هستیم دستورالعمل‌های بهداشتی مناسبی در سطوح مختلف در اختیار مدارس قرارگرفته است و همچنین بیش از ٩٠٠هزار نفر از شاغلان دوره‌های آموزشی را دیده‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه اعتباری تحت عنوان سرانه بهداشتی در اختیار استان‌ها قرارگرفته است تا تجهیزات موردنیاز تهیه شود، تأکید کرد: یکی از دلایل تعطیلی مدارس این است که بتوانیم تراکم جمعیت را مراقبت کنم و زمانی دانش آموزان به مدرسه خواهند آمد که خطر جدی آنان را تهدید نکند.

حاجی میرزایی گفت: طبق استانداردها باید به ازای هر ٧۵٠ دانش‌آموز یک مربی سلامت داشته باشیم و در حال حاضر ١٠هزار مربی کمبود داریم و البته یک و نیم میلیون نفر از دانش آموزان سفیران سلامت هستند که هرکدام باید ١٠نفر دیگر از دانش آموزان را آموزش دهند.

وی با اشاره به بهداشت روانی دانش آموزان، اضافه کرد: در حال حاضر هسته‌های مشاوره فعال هستند و دانش آموزان می‌توانند با این مراکز طرح موضوع کنند و خدمات مشاوره‌ای بگیرند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در حال حاضر در صداوسیما حوزه‌های معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند و به برنامه‌های آموزشی اضافه خواهند شد.

تعیین تکلیف هزینه‌های دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در شورای معین

وی در مورد هزینه دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی برای تغذیه و کلاس‌های فوق‌العاده و … گفت: طبق آیین‌نامه مصوب هیات وزیران برای مدارس غیردولتی شورایی فعال است که به آن‌ها تفویض اختیار داده شده است تا در این موارد تصمیم‌گیری کنند. همچنین آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران، یک کارگروه از انجمن اولیا و مربیان و شهرداری و… دارد و اختیاردارند متناسب با سرویس مدارس در این ایام تصمیم بگیرند چون شرایط متفاوت است نمی‌توان یک تصمیم سراسر گرفت.

پخش برنامه‌های ورزش دانش‌آموزی از شبکه دو سیما از اول فروردین

وی با اشاره به سرویس‌های مدارس گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران کارگروهی از شهرداری، وزارت کشور و آموزش‌وپرورش داریم که این نمایندگان اختیاردارند متناسب با وضعیت مدارس برای سرویس مدارس تصمیم‌گیری کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اذعان کرد: از شبکه دو برای تحرک و ورزش دانش آموزان استفاده خواهد شد و برنامه‌های نیم ساعتی تولید شده است که از اول فروردین‌ماه این برنامه‌ها از سیما پخش خواهد شد.

اطلاعات فرهنگیانی که به کرونا مبتلا می‌شوند را جمع‌آوری می‌کنیم

حاجی میرزایی با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا تصریح کرد: همه‌روزه اطلاعات فرهنگیانی که در معرض کرونا قرار می‌گیرند را دریافت می‌کنیم و متأسفانه تاکنون یک دانش‌آموز از دوره استثنایی و چند تن از همکاران را در قم و برخی استان‌ها از دست داده‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: ١٢٠مرکز درمانی داریم که به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم تا در صورت لزوم در اختیار آنان قرار بگیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به برنامه آموزشی دوره استثنایی گفت: برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز ارائه آموزش‌ها از طریق بستر فضای مجازی جریان دارد و رئیس این سازمان اعلام کرد که سامانه آموزش مجازی این سازمان فعال شده است.

وی با اشاره به بیمه تکمیلی فرهنگیان، اظهار کرد: امسال با قرارداد جدیدی که بسته شده است در تعداد مرکز خدمات درمانی، نوع خدمات و سرعت پرداخت هزینه‌ها افزایش صورت گرفته است و اگر خلاف این درجایی انجام شود حتماً پیگیری خواهیم کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان با اشاره به معلمانی که در شرایط سخت برای آموزش دانش آموزان تلاش می‌کنند، گفت: یک‌بار دیگر فرهنگیان نشان دادند که درصحنه‌های سخت در کنار مردم و همراه آنان هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    لطفأ اینترنت رایگان بدین به دانش آموزان باتشکر از رییس جمهور