رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد با پیوستن به پویش اجتماعی مبارزه با کرونا گفت: متخصصان رشته دانشگاهی "ریاضی زیستی " تلاش می‌کنند بر اساس تخصص خود برای کنترل بیماری کرونا در مدل‌یابی، فراگیری و پیش‌آگاهی این ویروس ورود پیدا کرده و نظریات خود را به مسوولان برای کنترل بیماری ارائه دهند.

پیدا کردن مدل ریاضی کرونا، سهم ریاضیدانان در مقابله با این بیماری است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا سهیلی افزود: یکی از اهداف دانشگاه ارتباط با جامعه است و بنا بر این براساس شرایط موجود و به واسطه تخصصی که در دانشگاه وجود دارد باید به این موضوع ورود پیدا میکردیم.
وی ادامه داد: یکی از زمینه‌های تخصصی و تجربه‌کاری این دانشکده، جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آماری است و بر همین اساس  دفتر ارتباط با جامعه دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد فراخوانی را برای دریافت طرح، ایده، پروژه‌های پژوهشی و اجرایی داده‌محور در خصوص بیماری کرونا منتشر کرده است.
رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دفتر ارتباط با جامعه دانشکده ریاضی وظیفه واسطه‌گری نسبت به این موضوع را دارد تا با اقدامی اثرگذار در این موضوع ورود پیدا کند.
سهیلی افزود: موضوعات مطرح شده شامل شناسایی الگوی رفتاری ویروس کرونای جدیدی در استان خراسان رضوی، مدل‌های پیش آگاهی و پیش‌بینی مرتبط با بیماری، بررسی و مقایسه دستورالعمل‌های مدیریت بحران و شیوع بیماری، کاهش هزینه‌های تحمیل شده بر نظام سلامت، بررسی رفتاری جامعه در مواجهه با شیوع بیماری و بررسی مدل‌ها و دستورالعمل‌های درمانی است.
وی اضافه کرد: این ویروس در ایران و جهان فراگیر شده است و بر همین اساس نیاز است تا با پیدا کردن مدل های رفتاری مقابله با این بیماری برنامه‌ریزی صورت گیرد.
او تاکید کرد: با این حال، باید به صورت فردی نیز رعایت بهداشت فردی انجام شود تا چرخه این بیماری شکسته شود و بر همین اساس باید حضور در اجتماع و محل کار محدود شود و چاره‌ای جز اینکه خودمان این قرنطینه خانگی را ایجاد کنیم نداریم که متاسفانه شاهد هستیم بعضی افراد این وضعیت بحرانی را جدی نمی‌گیرند و در محیط جامعه حضور پیدا می‌کنند.
عضو هیات علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تجربه کشور چین در مورد فراگیری بیماری‌هایی شبیه آنفلوآنزا باعث شد تا چینی ها در همان ابتدای شیوع کرونا، شرایط قرنطینه را در شهرهای خود فراهم و بر اساس تجربه‌ گذشته خود توانستند رَوند این بیماری را کنترل کنند.
سهیلی افزود: در کشور ما و به دلیل عدم شناخت مناسب در ابتدای فراگیری این بیماری، مسوولان و مدیران نتوانستند تصمیم صحیحی را گرفته و اجرا کنند پس لازم بود تا نسبت به این بیماری آگاهی و فرهنگ سازی مناسبی انجام شود ولی بعضی از افراد فرهنگی تاثیر گذار در جامعه به این وظیفه خود به خوبی عمل نکردند و اکنون شاهد هستیم که وظیفه سنگین مبارزه با این بیماری بر گردن کادر پزشکی قرار گرفته شود.
وی ادامه داد: شیوع کرونا موجب شد تا فرصت فعالیت آموزشی در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد به صورت مجازی ادامه پیدا کند تا بر اساس تقویم آموزشی خللی در امر آموزش ایجاد نشود و  استادان و همکاران دانشگاهی نیز بر اساس توانمندی و خلاقیت خود در این آموزش ورود پیدا کردند و شاهد باز خورد مثبتی در این امر بودیم.
رییس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آموزش مجازی اقدام موثری برای بین المللی‌ تر شدن دانشگاه فردوسی مشهد است تا در آینده از ظرفیت آموزش مجازی برای دانشجویان بین الملل به خوبی استفاده شود و شاهد تحول مضاعفی در مسیر بین المللی تر شدن دانشگاه باشیم.
تاکنون آزمایش کرونای ۶۳۱ نفر در استان خراسان رضوی مثبت شده است که ۴۰۸  نفر آنان در حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۲۲۳ نفر در مناطق زیرپوشش پنج دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی دیگر این استان هستند.

به ابتکار سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است چرا که بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری کرونا امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.