نوروز امسال با همه سال‌های گذشته متفاوت است و آن هم «قرنطینه خانگی» است. بر خلاف سال‌های گذشته که در تعطیلات نوروز به یک یا چند شهر می‌رفتیم، امسال نه مسافرتی در پیش است و نه دیدوبازدیدی، اما همیشه باید شرایط را به بهترین صورت ممکن به نفع خودمان تغییر دهیم.

سال۱۳۹۹، ۲۰ نویسنده، ۲۰ هدیه

 نوروز امسال با همه سال‌های گذشته متفاوت است و آن هم «قرنطینه خانگی» است. بر خلاف سال‌های گذشته که در تعطیلات نوروز به یک یا چند شهر می‌رفتیم، امسال نه مسافرتی در پیش است و نه دیدوبازدیدی، اما همیشه باید شرایط را به بهترین صورت ممکن به نفع خودمان تغییر دهیم.

روزهای قرنطینگی بهترین فرصت برای انجام کارهایی است که به خاطر زندگی روزمره و درگیری‌های فراوان، مغفول مانده‌اند. کتاب خواندن یکی از همان دغدغه‌های مغفول مانده است. همه ما در خانه کتاب‌هایی داریم که فرصت نکرده‌ایم به آن‌ها سر بزنیم و اکنون زمان انجام این کار رسیده است. اگر هم از آن دسته از افرادی هستید که اصلاً اهل کتاب و مطالعه نیستید و در این روزها تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری که در خصوص مطالعه مطالب زیادی دارند تصمیم گرفته‌اید کتابخوان شوید و می‌خواهید چند کتاب خوب تهیه کنید بهتر است گزارش امروز را بخوانید.

از آنجا که انتخاب کتاب یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست، امروز و در آخرین صفحه ادب و هنر در گفت‌وگو با چند نویسنده، کتاب‌های خوبی که می‌تواند در این روزها حالتان را خوب کند، معرفی کرده‌ایم. می‌توانید به فراخور علاقه‌تان از این کتاب‌ها انتخاب کنید و به روحتان در این روزهای کرونایی غذای سالمی بدهید. بعضی از نویسندگان توصیه‌هایی هم برای این روزها داشته‌ و با نوشتن چند خط، معرفی کتابشان را خوش آب و رنگ کرده‌اند.

خواندن رمان‌های حجیم

حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: این ایام فرصت مناسبی برای مطالعه رمان‌های حجیم است و خواندن «آنی‌شرلی» و «سمک‌عیار» را به نوجوانان پیشنهاد می‌دهد.

وی می‌گوید: به نظر من یکی از کارهایی که در این روزها می‌توان انجام داد مطالعه داستان‌های طولانی است که خواندن آن‌ها در روزهای عادی سخت است.

 فتاحی در ادامه به معرفی برخی آثار خوب برای مطالعه می‌پردازد و می‌گوید: «آنی‌شرلی» مجموعه‌ای هشت جلدی است و خواندن آن در روزهای عادی کاری سخت و زمانبر است. علاوه براین، کودکان و نوجوانان می‌توانند قصه‌های ایرانی بلند را که کمتر خوانده شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته مانند داستان «سمک عیار» را بخوانند که داستانی بی‌نظیر در ادبیات دنیا و بسیار پرماجراتر و پرکشش‌تر از سریال‌های تلویزیونی پرمخاطبی مانند «افسانه جومونگ» است.

فرصتی خوب از دل تهدید

رضا موزونی، نویسنده دیگر کودک و نوجوان معتقد است: از دل یک تهدید، یک فرصت خوب حاصل شده که با کتاب بیشتر آشنا شویم و اوقات خانه‌نشینی‌ها را رنگ فرهنگ ببخشیم. جسم ما خانه‌نشین شده، ولی با خیال می‌شود از فضای خانه پر کشید و بهترین بستر، کتاب است.

وی کتاب‌های «خداحافظ راکن‌ پیر» اثر کلر ژوبرت، «هفت برادر» اثر یوگارت می، «کوتی‌کوتی» اثر فرهاد حسن‌زاده، «در جست وجوی قطعه گمشده» اثر شل‌سیلور استاین و «یخی که عاشق خورشید شد» اثر رضا موزونی را برای گروه سنی کودکان و رمان‌های «هستی» اثر فرهاد حسن‌زاده، «درخت بخشنده» اثر شل‌سیلور استاین، «هزارسال شعر فارسی» نوشته اسدالله شعبانی، جعفر ابراهیمی، سیروس طاهباز، احمدرضا احمدی و «قلعه حیوانات» اثر جرج‌اورول را برای گروه سنی نوجوانان معرفی کرد.

این نویسنده و شاعر همچنین «بادبادک باز» اثر خالد حسینی، «پنج دفتر» مجموعه شعر فاضل نظری، «سینوهه» نوشته میکا والتاری و «جمشیدخان» اثر بختیار علی را برای مطالعه این روزها به بزرگسالان علاقه‌مند به مطالعه پیشنهاد کرد.

مخاطبان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای

داوود امیریان، نویسنده داستان‌های طنز جنگ هم بی‌حرف و توضیحی چند کتاب را برای مطالعه معرفی کرد.

«شوایک» نوشته یاروسلاو هاشک، «دن آرام» نوشته میخائیل شولوخف، «خانواده من و بقیه حیوانات» اثر جرالد دارل، «مدار صفر درجه» نوشته احمدمحمود، «کلیدر» نوشته محمود دولت‌آبادی، مجموعه «هری‌پاتر» نوشته جی. کی. رولینگ و مجموعه «دن‌کامیلو» نوشته جیووانی گوارسکی

آثاری هستند که امیریان توصیه کرده علاقه‌مندان به کتاب در روزهای کرونایی آن‌ها را بخوانند.

اسماعیل امینی، شاعر و منتقد برای کتابخوان‌های حرفه‌ای «الکتاب» اثر ادونیس با ترجمه امیرحسین اللهیاری، برای دوستداران داستان، «آقای دیو» اثر محمدعلی علومی، برای مخاطبان نوجوانان «جام‌جهانی در جوادیه» اثر داوود امیریان، «دور دنیا با زیرشلواری» اثر عبدالله مقدمی و برای دوستداران شعر، کتاب «شعر پارسی» اثر محمدکاظم کاظمی را به عنوان آثاری که می‌توان در این روزها به سراغ آن‌ها رفت و مطالعه کرد، پیشنهاد کرده است.

دلبری «کرونا»

اما برگزیده جایزه جلال در بخش رمان در چند خط، از آثار خواندنی یاد کرده است. حامد جلالی نوشته است: «کرونا مثل دیوی شده که ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از ترسش خانه بمانیم و امسال قید سفر را بزنیم، اما می‌دانید که گاهی دیوها، ناخودآگاه دلبری می‌کنند!؟ بله، دلبری! حالا این کرونا موجب شده ما هر روز سفر برویم، آن هم سفرهایی استثنایی! ما در ایام عید می‌توانیم مدرسه برویم. بله، با «مدیرمدرسه» جلال آل احمد می‌توانیم به مدرسه برویم. می‌توانیم به شیراز سال ۱۳۲۰ برویم و با زری در رمان «سووشون» همراه شویم. اگر تندخوان باشید و هیجان سفر داشته باشید، هر روز با یک کتاب در زمان و مکان می‌توانید سفر کنید. مثلاً بروید به خراسان و ببینید مرگان در «جای خالی سلوچ» چه می‌کند! یا به روستایی سفر کنید که اصلاً روی نقشه جغرافی نیست و مردمانی را ببینید که برای صندوقچه‌ای آمریکایی عزاداری می‌کنند، روستایی به نام بیل، در مجموعه داستان «عزاداران بیل».

شعر و ادبیات عرفانی

عباس زارعی مترجمی است که می‌گوید به شعر و ادبیات عرفانی علاقه‌مند است. او کتاب‌های «تعالیم شمس» نوشته مهدی کمپانی زارع، «ابن عربی، وارث انبیا» اثر ویلیام چیتیک با ترجمه قاسم کوهدار و خواندن «غزلیات» سعدی و «شاخ نبات حافظ» اثر محمدرضا برزگر خالقی را به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کند. زارعی می‌گوید: همه این آثار را امسال خوانده و از خواندنشان لذت برده است.

نویسندگی در قرنطینه

غلامرضا حیدری‌ابهری جزو نویسندگانی است که این روزها در کتابخانه شخصی خودش خود را قرنطینه کرده است. او همچنان کارهای تألیفش را انجام می‌دهد و در همین مدت چند اثر را به مرحله انتشار رسانده است.

حیدری‌ابهری سه اثر «نفحات‌نفت» نوشته رضا امیرخانی، جلد چهارم مجموعه ادب‌الهی با عنوان «حیا» اثر آیت‌الله مجتبی تهرانی و «صحیفه‌سجادیه» با ترجمه محمدمهدی رضایی آثاری است که توسط این نویسنده به مخاطبان پیشنهاد داده شده است.

مجتبی تجلی «سن‌عقل» و «گوشه‌نشینان آلتونا» آثار ژان پل‌سارتر، «بیگانه» آلبرکامو، «قمارباز» اثر داستایوفسکی و «کوچ شامار» نوشته فرهاد حیدری گوران آثاری هستند که توسط این نویسنده به مخاطبان معرفی شده‌اند.

مهدی کفاش، نویسنده کتاب «نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ» شرح سفر رضا امیرخانی به کره‌شمالی تازه‌ترین اثر رضا امیرخانی را برای این روزها به کتابخوان‌ها پیشنهاد کرده است. همچنین «پانصد صندلی خالی» نوشته لیلی علام‌الدین أسود با ترجمه رقیه کریمی، «کشور آخرین‌ها» نوشته پل استر با ترجمه خجسته کیهان، مجموعه داستان «چشم‌سگ» نوشته عالیه عطایی، «از افغانستان تا لندنستان» نوشته عمر الناصری(ابوامام المغربی) با ترجمه وحید خضاب و رمان «رمق» نوشته مجید اسطیری، آثاری هستند که مهدی کفاش آن‌ها را برای مطالعه روزهای قرنطینه معرفی کرده است.

پیشنهادهای خوره کتاب

حمیدرضا منایی، نویسنده رمان سه جلدی «برج سکوت» هم با توجه به تجربه‌های مطالعاتی پسرش که یک خوره کتاب واقعی است، آثار کودک و نوجوان را معرفی می‌کند. او می‌گوید: دو کتاب از سه‌گانه «دروازه مردگان» به قلم حمیدرضا شاه‌آبادی در صدر پیشنهاد من برای نوجوانان است. همچنین کتاب «گردان قاطرچی‌ها» به قلم طناز داوود امیریان هم همه بچه‌ها را به قهقهه می‌اندازد. این داستان نگاهی دگرگونه به جنگ دارد.

این نویسنده در حوزه بزرگسال کتاب «گاه ناچیزی مرگ» که اثر محمدحسن علوان است را معرفی می‌کند.

پیشنهاد نامزد جایزه هانس‌کریستین اندرسون

فرهاد حسن‌زاده، نامزد جایزه هانس‌کریستین اندرسن از آثار پیشنهادی‌اش برای مطالعه چنین می‌گوید: «آتشخوارها» نوشته دیوید آلموند، «آن‌سوی دریای مردگان» نوشته معصومه میرابوطالبی، «قبرستان عمودی» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، «سیمرغ پدربزرگ من بود» نوشته فاطمه سرمشقی، «ستاره» اثر محدثه گودرزی‌نیا و «اشباح جنگل سوخته» نوشته مهدی رجبی آثار مورد توجه فرهاد حسن‌زاده هستند.

بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد، این کتاب‌ها را برای خواندن در تعطیلات نوروز و این‌ روزهای در خانه ماندن به‌خاطر شیوع ویروس کرونا پیشنهاد کرد: «کودک ۴۴» نوشته تام راب‌اسمیت؛ این کتاب وضعیتی را به ما نشان می‌دهد که وضعیت آشنایی است و قصه پرکششی دارد. خاطرات احمد زیدآبادی کتاب دیگری است که پیشنهاد می‌کنم، هم شیرین است و هم مروری بر گذشته است و به نوعی بازخوانی کارنامه زیدآبادی. «رویداد ادبیات» نوشته تری‌ایگلتون با ترجمه مشیت‌علایی هم برای کسانی که می‌خواهند درباره ادبیات بخوانند، کتاب خوبی است.

شنیدن کتاب‌های صوتی

کامران پارسی‌نژاد شنیدن کتاب‌های صوتی را پیشنهاد می‌دهد. این نویسنده و منتقد می‌گوید: من در شرایط کنونی مطالعه آثار کلاسیک ارزشمند ایرانی و خارجی را توصیه می‌کنم. آثار ارزشمند ایرانی چون «تاریخ بیهقی»، «کشف‌المحجوب»، «سمک‌عیار»، «هزار ویک شب» می‌توانند در این ایام مطالعه شوند. اگر بخواهم چند رمان‌ ایرانی را معرفی کنم از «برج ۱۱۰» نوشته فیروز زنوزی جلالی، «سووشون» اثر سیمین دانشور، «اندکی سایه» نوشته احمد بیگدلی، «شب دنیا» نوشته کامران پارسی‌نژاد، «گیلداد» اثر حسن قلی‌پور، «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» نوشته زویا پیرزاد و «جای خالی سُلوچ» اثر محمود دولت‌آبادی، «روی ماه خداوند را ببوس» نوشته مصطفی مستور، «آتش بدون دود» نوشته نادر ابراهیمی و «رؤیای نیمه شب» اثر مظفر سالاری، نام می‌برم.

سلمان کدیور، نویسنده تجلیل شده جایزه جلال، کتاب‌های «بی‌کتابی» نوشته محمدرضا شرفی‌خبوشان، «زن آقا» نوشته زهرا کاردانی، «همسایه‌ها» اثر احمد محمود، «جز از کل» نوشته استیو تولتز، «صدسال تنهایی» نوشته گابریل گارسیا مارکز و «مسیح باز مصلوب» شاهکار نیکوس کازانتزاکیس را به عنوان آثاری که می‌توان در روزهای قرنطینه آن‌ها را مطالعه کرد، نام می‌برد.

رجوع به شاهنامه و کلیله و دمنه

مصطفی علیپور، شاعر و مدرس معتقد است: این روزها فرصت خوبی است تا خانواده‌ها برای فرزندانشان شاهنامه و کلیله و دمنه را بخوانند.

او توضیح می‌دهد: اگر خواندن و یا شنیدن این آثار برای کودکان سخت است می‌توانند بازنویسی‌ها را مطالعه کنند و از ادبیات ایران لذت ببرند.

علیپور علاوه بر این‌ها توصیه می‌کند بزرگ‌ترها رمان «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی و «بارون درخت‌نشین» اثر درخشان ایتالو کالوینو با ترجمه مهدی سحابی را مطالعه کنند.

وجیهه سامانی، نویسنده‌ای که اثر «آن مرد با باران می‌آید» او چندی پیش مورد تقریظ رهبر معظم انقلاب‌اسلامی قرار گرفت، آثار پیشنهادی‌اش را در سه دسته‌بندی ترجمه، تألیف و نوجوان معرفی کرد.

«مسیر سبز» نوشته استیون کینگ، «در بهشت پنج نفر منتظر شما هستند» و «اولین تماس تلفنی از بهشت» نوشته میچ‌آلبوم، «ناطور دشت» جی دی سلینجر و «خشم و هیاهو» اثر ویلیام فاکنر ترجمه‌هایی هستند که این نویسنده آن‌ها را برای مطالعه پیشنهاد داده است.

«سمفونی‌مردگان» عباس معروفی، «کافه‌پیانو» اثر فرهاد جعفری، «استخوان خوک و دست‌های جذامی» اثر مصطفی مستور و «مریم» اثر زهرا زواریان.

آثار تالیف و «امیرکوچولوی هشتم» نوشته حسین فتاحی، «هوشمندان سیاره اوراک» نوشته فریبا کلهر، «مهمان مهتاب» نوشته فرهاد حسن‌زاده، «شاخ دماغی‌ها» نوشته عذرا موسوی و «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی‌خبوشان آثار دیگری هستند که این نویسنده برای گروه سنی کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرده است.

علی ‌براتی‌گجوان، دبیر سلسله نشست‌های ادبی «شمس» و نویسنده هم چند کتاب برای مخاطبان معرفی کرد.

«هفت‌گنبد» و «آناتومی افسردگی» اثر محمد طلوعی، «دشتبان» و آخرین مجموعه داستان احمد دهقان با عنوان «جشن جنگ» و «عشق در پیاده‌رو» نوشته مصطفی سمتور آثار پیشنهادی علی براتی‌گجوان به کتاب‌دوستان است.

چندین رمان و مجموعه ایرانی

علی شاهمرادی مترجم شعر و داستان، «باغ‌های شنی» نوشته حمیدرضا نجفی، «سرخ سفید» نوشته مهدی یزدانی‌خرم، «هیولاهای خانگی» نوشته فرشته احمدی، «کافورپوش» نوشته عالیه عطایی، «ضمایر» نوشته علیمراد فدایی‌نیا، «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» نوشته بیژن نجدی، «تمام زمستان مرا گرم کن» نوشته علی خدایی، «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» نوشته امیرحسین خورشیدفر، «پرتره مرد ناتمام» اثر امیرحسین یزدان‌بد، «لذتی که حرفش بود» اثر پیمان هوشمندزاده، «عروس آب» نوشته قاسم شکری و «شرق بنفشه» نوشته شهریار مندنی‌پورآثاری هستند از نویسندگان ایرانی که توجه او را به خود جلب کرده و خواندن همه آن‌ها را به مخاطبان توصیه کرده است.

مجید اسطیری، نویسنده رمان تحسین شده «رمق»، خواندن «عقرب‌های کشتی بمبک» اثر فرهاد حسن‌زاده، کتاب «سرگذشت فلسفه» اثر براین مگی با ترجمه حسن کامشاد، «موش ها و آدم ها» نوشته جان‌اشتاین بک، «لباس کوچک جشن» نوشته کریستیان بوبن و «مرزهایی که از آن گذشتی» نوشته مسعود بربُر را به عنوان کتاب هایی که می‌توان در این روزها خواند و لذت برد، پیشنهاد می‌دهد.

در آخر این گزارش هم پیشنهادهای کتاب‌خوانی علی اصغر عزتی‌پاک را بخوانید. او می‌گوید: «نوشیدن مه در باغ نارنج» نوشته مرتضی کربلایی‌لو، «شوالیه ناموجود» نوشته ایتالوکالوینو و «روزهای بی‌آینه» اثر گلستان جعفریان آثاری هستند که می‌توانند حال کتابخوان‌ها را در این ایام خوش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.