فرماندار مشهد گفت: پیش از شیوع کرونا پنج رام قطار روزانه از قم وارد مشهد می‌شده که اکنون به صفر رسیده است.

 هیچ قطاری از قم و گیلان به مشهد وارد نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  محمدرضا هاشمی در برنامه اشاره در صدا و سیمای استان خراسان رضوی در خصوص زمان آغاز اقدامات پییشگیرانه در راستای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: ما پس از اینکه ویروس کرونا در چین شایع شد در حالی که در اوج انتخابات بودیم، استاندار دستور داد که همه فرمانداری‌ها ستاد پیشگیری را تشکیل بدهند و ما در شهرستان مشهد هم در ۲۸ بهمن ستاد را تشکیل دادیم.
وی ادامه داد: از آن‌جایی که در روز انتخابات مراجعه به صندوق‌های رای صورت می‌گرفت ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم، اولین پیش‌بینی این بود که نیاز به استفاده از استامپ برای درج اثر انگشت وجود ندارد و دیگری این بود که برای تمام شعب اخذ رای ماده ضد عفونی‌ کننده تهیه شد.
فرماندار مشهد تصریح کرد: ستاد در کمیته‌های هشت‌گانه اقدامات خود را انجام داد و در کنار این کمیته‌ها یک ستاد مردمی شکل گرفت و در این ستاد از پتانسیل‌های معین‌های اقتصادی استفاده شد و ۱۳ معین اقتصادی به این مساله ورود پیدا کردند.
هاشمی در خصوص تولید ماسک در استان، خاطر نشان کرد: با شروع مساله کرونا به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده مراجعه شد و این نگرانی ایجاد شد که کمبودی وجود داشته باشد و مردم سرگردان شوند بنابراین ۱۳ معین اقتصادی در حاشیه شهر مشهد و روستاهای بخش مرکزی در ۱۳ کارگاه در زمینه تهیه ماسک فعال شدند و ما روزانه ۴۵ هزار ماسک را تهیه کردیم و در اختیار داروخانه‌ها و متقاضیان و دهیاری‌ها قرار گرفت و همچنین سعی کردیم ماسک‌ها را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌های بی‌بضاعت قرار دهیم.
وی بیان کرد: نهادهای مختلف در زمینه کرونا پای کار آمدند و جلساتی برگزار شد. یکی از اقدامات ستاد مقابله با کرونا در ورودی مشهد از سمت نیشابور و قوچان تب سنجی و ضدعفونی بود که توسط هلال احمر، ارتش و نیروی انتظامی انجام شد با این وجود ما نگران هستیم چراکه رشد این بیماری همچنان در حالت صعودی قرار دارد، در این شرایط قطعا بهترین راه مقابله با این ویروس قرنطینه خانگی است.
فرماندار مشهد در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت کاهش تعداد مسافران، عنوان کرد: جناب استاندار به برخی از استان‌ها از جمله استان قم نامه زدند چراکه ما روزانه بیش از پنج رام قطار از ستان قم داشتیم و این تعداد کاهش پیدا کرد و در مراحل بعدی متوقف شد و ما دیگر مسافری از استان قم نداشتیم. ما در سال گذشته در چنین ایامی روزانه بیش از ۹۰ رام قطار داشتیم که ظرفیت آن‌ها بیش از ۸۰ درصد بود در حال حاضر حداکثر هشت رام قطار از استان‌های دیگر به غیر از قم و گیلان که ما هیچ قطار ورودی از آن‌ها نداریم و این هشت رام قطار هم با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت حرکت می‌کنند که اکثرا همشهریان خود ما هستند.
هاشمی افزود: در سال گذشته در چنین ایامی روزانه ۱۲۰ پرواز رفت و برگشت در مشهد داشتیم اما امروز ما مجموعا ۱۹ پرواز رفت و برگشت داریم. خوشبختانه زائرین رعایت کردند و ما در ورود زائر کاهش بسیار شدیدی داریم و با تصمیم شجاعانه‌ای که توسط تولیت آستان قدس گرفته شد حرم رضوی موقتا تعطیل شد و وقتی زائرین استحضار داشته باشند که حرم مطهر تعطیل است قطعا از امروز و فردا با کاهش شدید مسافر مواجه خواهیم بود.
وی اضافه کرد: از آن‌جا که اکنون بیشترین ورودی ما به مشهد از شهرستان‌های خود خراسان رضوی است در ستاد استانی پیشگیری از کرونا تصمیم‌گیری شد و به تمام فرمانداری‌های استان خراسان رضوی ابلاغ شد تا یک کمیته سه نفره متشکل از فرمانداری، نیروی انتظامی و پایانه‌ها شکل گرفته بگیرد که اگر شهروندان قصد دارند از طریق پایانه‌ها برای کارهای ضروری به مشهد بیایند، باید حتما از این کمیته مجوز خروج بگیرند.
فرماندار مشهد گفت: در روستاهای بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه ۲۴ جلسه ستاد پیشگیری از کرونا در شهرستان مشهد و بیش از ۱۶۰ مصوبه داشتیم و جلساتی هم با دهیاری‌ها داشتیم چرا که بنابر ابلاغ وزیر کشور هر دهیاری در روستا خود مدیر بحران در آن روستا است.
هاشمی افزود: ابتدا به دهیاران ابلاغ شد که از منابع داخلی خود استفاده کنند و ضدعفونی و گندزدایی را انجام دهند. ما برای اینکه مراجعات مردم به فرمانداری‌ها و بخش‌داری‌ها کاهش پیدا کند از شبکه دولت استفاده کردیم.
وی اضافه کرد: دهیاری‌ها در ورود و به ویژه خروج مردم از روستا کنترل دارند و گفته‌ایم فقط برای کارهای ضروری به شهر بیایند و اگر کار خاصی ندارند بهترین کار همین است که در منزل بمانند و ما حتی به نوعی در روستاها برای ترددها ایجاد محدودیت کردیم.
فرماندار مشهد در خصوص اقدامات حمایتی صورت گرفته در مناطق حاشیه شهر خاطر نشان کرد: نگرانی ما برای مناطق کم برخوردار حاشیه شهر مشهد است. بسیج ورود پیدا کرد و بسته‌های معیشتی تهیه شد، کمیته امداد ورود پیدا کرد و به افراد تحت پوشش خود بسته‌های معیشتی داد.
هاشمی افزود: در مناطق حاشیه شهر و کم‌برخوردار ۳۰ نقطه مشخص شده است و ارتش جمهوری اسلامی ایران مساله تب سنجی را در پایگاه‌های سلامت انجام می‌دهد و دستگاه‌های تب‌سنج با مساعدت استانداری خریداری و در اختیار ارتش قرار داده شد و این کار آغاز شود.
وی اضافه کرد: ما بیش از دو هزار نفر از اعضای بسیج را در قالب گروه‌های دو و سه نفره سازماندهی کردیم که این‌ها در برخی محلات فعالیت تب‌سنجی را انجام می‌دهند.
فرماندار مشهد اعلام کرد: ما جلسه‌ای با بهزیستی گذاشتیم و اعلام کردیم که اصول بهداشتی در خصوص آسایشگاه‌های سالمندان باید رعایت شود.
هاشمی گفت: ما اگر بخواهیم مردم داخل بازار نیایند باید محدودیت‌هایی ایجاد کنیم که اتاق اصناف یک سری محدودیت‌هایی ایجاد کرده و برخی از مشاغل غیرضروری مانند بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌های ماشین کاملا تعطیل شده‌اند و برای برخی از فروشگاه‌ها محدودیت ساعتی تعیین شده است.
وی افزود: برای برخی مشاغل محدودیت‌ شدید ایجاد کردیم اما در عین حال ساعت کار برخی مشاغل را افزایش می‌دهیم به عنوان مثال نانوایی‌ها، دارخونه‌ها و سوپرمارکت‌ها از این دست هستند. در مجموع سه نقطه برای ما نگران کننده هستند؛ خبازی‌ها، جایگاه‌های سوخت و سوپرمارکت‌ها.
فرماندار مشهد در خصوص افزایش ساعت کاری نانوایی‌ها اضافه کرد: ما این آمادگی را داریم که اگر ضرورتی وجود داشته باشد ساعت پخت خبازی‌ها را افزایش دهیم اکنون به این علت که فست فودها، رستوران‌ها و هتل‌ها تعطیل هستند رویکرد مردم به نانوایی‌ها بیشتر شده است و به همین دلیل هم ساعت پخت و هم مقدار سهمیه آرد را افزایش خواهیم داد.
هاشمی خاطر نشان کرد: ما جلسه کارگروه ماده ۱۵ و اتحادیه خبازی‌ها را برگزار کردیم و تا کنون فقط پنج جلسه برای خبازی‌ها گذاشته‌ایم و تصمیم‌گیری شد که مجموع ۲۴۵۰ خبازی در شهرستان مشهد همگی مکلف شده‌اند که مواد ضد عفونی کننده در آن‌جا تعبیه شود. ۹۸ درصد خبازی‌ها را به سیستم کارتخوان مجهز کرده‌ایم. ما هشت هزار نیروی کار در نانوایی‌ها داریم که سلامت آن‌ها نیز برای ما مهم است.
وی بیان کرد: در حوزه شهر مشهد ۷۲ جایگاه بنزین وجود دارد و به طور میانگین ۲۰ نفر کارگر مشغول هستند و در آن‌ها هم موارد مختلفی پیش‌بینی شده است.
فرماندار مشهد درخصوص تجمع صورت گرفته در مقابل حرم مطهر رضوی گفت: دیروز که ما این احتمال را دادیم که از طریق رسانه ملی خبر تعطیلی حرمین اطلاع رسانی شود، بلافاصله با اعضای شورای تامین شهرستان جلسه تشکیل دادیم و تدابیر لازم اتخاذ و تصمیمات لازم گرفته شد وقتی که راه ورود به حرم مسدود شد خیلی از دلدادگان به آقا علی بن موسی الرضا(ع) به حرم مراجعه و در آن‌جا تجمع کردند البته با ورود به موقع تیم حفاظتی حرم و نیروی انتظامی زمینه ورود به حرم مطهر برای آن‌ها فراهم نشد.
هاشمی افزود: ما جلسه‌ای با هیئات مذهبی جلسه‌ای داشتیم و خود آقایان هم از این تصمیم دفاع کردند و حمایت کردند چراکه مساله سلامت مردم است و این یک تصمیم فردی نیست.
وی گفت: ما به میراث فرهنگی اعلام کردیم که به هیچ عنوان تحت عنوان خانه مسافر نیرو نگیرد و اماکن پای کار است و اگر موردی باشد قطعا برخورد خواهیم کرد و اکیپ‌های بازرسی ما توسط میراث فرهنگی و نیروی انتظامی فعال هستند.
فرماندار مشهد تصریح کرد: شهرداری اقدامات خوبی را در زمینه ضد عفونی و اطلاع رسانی انجام دادند. در این ایام مبلغی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان از سوی استانداری برای تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی در اختیار قرار داده شد و همچنین سال‌هایی پیش‌بینی شده است که اگر ظرفیت بیمارستان‌ها کافی نبود از سالن‌های بحران استفاده شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.