تمام ملت ایران و فارسی‌زبانان دنیا از مدت‌ها پیش برای رسیدن نوروز و دیدوبازدیدهای عید، روزشماری می‌کردند؛ اما امسال با وضعیتی که به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا پیش‌آمده، شاید برای نخستین بار در تاریخ، ناچار به چشم‌پوشی از بسیاری از رسم و رسوم این عید باستانی به‌ویژه دیدوبازدید هستیم.

مهدی کاهانی مقدم

تمام ملت ایران و فارسی‌زبانان دنیا از مدت‌ها پیش برای رسیدن نوروز و دیدوبازدیدهای عید، روزشماری می‌کردند؛ اما امسال با وضعیتی که به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا پیش‌آمده، شاید برای نخستین بار در تاریخ، ناچار به چشم‌پوشی از بسیاری از رسم و رسوم این عید باستانی به‌ویژه دیدوبازدید هستیم؛ رسمی بسیار زیبا که در روزهای نوروز، نخست به دیدن بزرگان فامیل و طایفه می‌رویم و در بیشتر مواقع نیز همه اعضای خانواده حضور دارند.

امسال اما با توجه به خطر بزرگی که در کمین مردم نشسته است، باید به این کمپین ملی بپیوندیم که «عید ما، بعد از شکست کرونا» و عید را موکول کنیم به زمانی که ویروس کرونا در کشورمان از بین رفته باشد. آن‌وقت می‌توان این رسم کهن را در بهار سلامتی به‌جا آورد و به دیدوبازدید رفت.

درعین‌حال نگرانی جدی متولیان سلامت جامعه این است که بخشی از مردم در روزهای عید، قرنطینه خانگی را رعایت نکنند؛ به دیدوبازدید بروند و ناگهان با انفجار کرونا مواجه شویم؛ آنگاه دیگر حتی امکانات پزشکی کشور نیز جوابگو نخواهد بود و آخرین نوروز قرن جاری، به یک فاجعه انسانی تبدیل خواهد شد.

توصیه مهم برای دفع شر میهمان بی دعوت «کرونا» که چندهفته‌ای است دنیا را با چالش بزرگی درزمینه های مختلف مواجه و زندگی عادی ساکنان این کره خاکی را مختل کرده است، به خصوص در ایام نوروز، همان توصیه قبلی یعنی در خانه ماندن است؛ به‌طورقطع با توجه به روحیه لطیف و فرهنگ و آداب ما ایرانیان، چشم‌پوشی از دیدار بزرگان و عزیزان به‌ویژه در ایام عید، سخت و تحملش دشوار است، اما تردیدی نیست که در این شرایط بهترین کار برای حفظ سلامت این عزیزان به شمار می‌آید.

ازآنجایی‌که در فرهنگ ما نظر بزرگان خانواده و فامیل قابل‌احترام و فصل الخطاب است، تمامی پدر و مادرها و بزرگان خانواده باید اعضای خانواده و نزدیکان خود را از دیدوبازدید و عید دیدنی برحذر داشته و بدون تعارف خود و خانواده‌شان را از پذیرش میهمان در این ایام معذور بدارند.

تعطیلات نوروز اگر مردم از سفر و دیدوبازدیدهای نوروزی پرهیز کنند و جدی‌تر از قبل به پویش ملی «در خانه بمانیم» بپیوندند، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای با هم بودن و پیروزی در برابر ویروس کرونا باشد؛ اما اگر مردم این موضوع را جدی نگیرند، نوروز می‌تواند فرصتی برای شیوع بیشتر ویروس باشد که این اتفاق، قطعاً کنترل بیماری بسیار سخت خواهد کرد.

چند روز پیش بود که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد ظرفیت بیمارستان شریعتی تکمیل شده و دیگر بیماری پذیرش نمی‌کند؛ مگر اینکه ترخیص داشته باشد و جایگزین شود. همچنین۳۰درصد ظرفیت بیمارستان امام رضا(ع) پر شده و چند روز آینده دیگر هیچ بیماری نمی‌تواند پذیرش کند.

اگر فرض کنیم ۷۰درصد جمعیت 3 میلیون نفری مشهد (حدود 2.1 میلیون نفر) بیمار شوند و ۱۰درصد این تعداد یعنی ۲۱۰هزار نفر دچار مشکلات شدیدتری شوند و نصف این تعداد (105 هزار نفر) به تخت بیمارستانی نیاز پیدا کنند، از توان استان و حتی شرق کشور خارج است و این تعداد تخت بیمارستانی اصلاً وجود ندارد.

این هشدار جدی است که علاوه بر مردم، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و اعضای ستادهای کنترل و مقابله با کرونا باید به‌شدت مراقبت کرده و ضمن اجرایی کردن مصوبات قبلی ستادهای ملی و محلی، با استفاده از تفویض اختیاراتی که صورت گرفته، تمام توان و ظرفیت موجود را برای عبور کم‌هزینه‌تر از این بحران به کار گیرند. ازجمله مهم‌ترین اقدام‌هایی که تا امروز مورد غفلت واقع‌شده، اعمال محدودیت‌های جدی برای ورود مسافران است که امیدواریم با توجه به اخبار رسیده از منابع مختلف مبنی بر افزایش تعداد ورودی‌ها به مبادی استان و مشهد، هرچه زودتر جامه عمل بپوشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.