ویروس کرونا بسیاری از اقتصادهای ضعیف را تحت‌تأثیر قرار داده، همان‌گونه که جسم‌های بیمار و ناتوان را تهدید می‌کند، اقتصادهای ضعیف را نیز تحت تأثیرات منفی مختلفی قرار می‌دهد، بنابراین در برابر تهدید و خطرات مرگ ناشی از ویروس‌کرونا، رعایت بهداشت و افزایش سلامت جسمانی مؤلفه مهمی است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین/

ویروس کرونا بسیاری از اقتصادهای ضعیف را تحت‌تأثیر قرار داده، همان‌گونه که جسم‌های بیمار و ناتوان را تهدید می‌کند، اقتصادهای ضعیف را نیز تحت تأثیرات منفی مختلفی قرار می‌دهد، بنابراین در برابر تهدید و خطرات مرگ ناشی از ویروس‌کرونا، رعایت بهداشت و افزایش سلامت جسمانی مؤلفه مهمی است. این موضوع در مسائل اقتصادی هم مصداق عینی و عملی دارد، به این معنا که هرچقدر اقتصاد و عوامل تشکیل‌دهنده آن قوی باشند از این ویروس کمتر ضربه می‌خورند، هر چند که ضربه خوردن آن قطعی است، اما میزان تأثیرپذیری از آن بسته به تمهیدات حمایتی و مقاومت در برابر ریزش‌ها و فروپاشی‌های واحدهای تولیدی است.

امروز بسیاری از اصناف و واحدهای خرد و کوچک در معرض تعطیلی و تهدیدات مستقیم ویروس کرونا قرار دارند، ویروسی که علاوه بر ایجاد خطر بر سلامتی افراد جامعه، بدنه کم‌توان اقتصادی را نیز درگیر کرده و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده است، بنابراین در شرایط کنونی و در ماه‌های پیش‌رو حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط و صنوف مختلف به خصوص صنوفی که از این موضوع متحمل آسیب‌های بیشتری شده‌اند بسیار واجب و حتی ضروری است. حمایت دولت از اصناف، کارفرمایان و کارگران موجب پشت سرگذاشتن این بحران با دغدغه خاطر کمتری می‌شود. هر چند روزهای سختی در پیش‌روی یکایک ماست، اما برای عبوراز بحران نیازمند همیاری وهمکاری هر چه بیشتر با هم هستیم و نقش دولت در این حمایت، همراهی و انسجام‌بخشی به تمامی نهادهای دولتی بسیار تأثیرگذار است.

بسیاری از اصناف اعم از مشاغل خدماتی و کسبه جزء روزهای بسیار تلخی توأم با رکود و عدم‌درآمد را پشت سر می‌گذارند. در حالی که همه آن‌ها برای ایام پایانی سال برنامه‌ریزی کرده بودند، مشاغل خدماتی کوچک‌تر در معرض تهدیدات بزرگ‌تری قرار دارند و بیشتر از سایر واحدهای تجاری و اقتصادی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند، بنابراین خدماتی مانند رستوران‌داران، سینما، دستفروشان، کافی‌شاپ‌ها و گردشگری و کارگران فصلی از جمله صنوفی به شمار می‌روند که باید از آن‌ها حمایت‌های جدی در بسته‌های مختلف اقتصادی و معیشتی به عمل آید.

سبدهای کالایی و معافیت‌های مالیاتی می‌توانند به صورت مجزا در قالب بسته‌های حمایتی مختلف تعریف و به اصناف و کارگران مختلف بسته به میزان نیاز و میزان آسیب‌پذیری آن‌ها داده شود. معافیت مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده و کمک به پرداخت حق بیمه کارگران نیز قابل توجه است.اگر دولت به طور مشخص و با برنامه‌ریزی قاعده‌مند از اصناف ، کارگران و واحدهای تولیدی حمایت مشخصی به عمل نیاورد، قطعاً در بسیاری از حوزه‌ها اعم از افزایش خیل بیکاران و از دست دادن بخش قابل‌توجهی از کسب وکارهای کوچک دور از انتظار نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.