اولین جلسه جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سال ۹۹ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد.

روحانی:در زمینه حمل و نقل هیچ استاندار و مقام محلی حق تصمیم گیری ندارد

قدس آنلاین: اولین جلسه جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سال ۹۹ با حضور رییس جمهور برگزار شد.

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، اظهارداشت: هر قدر تخت بیمارستان‌ها کمتر اشغال شود می‌توانیم به روند عادی و عمومی بازگردیم و قطعاً نیاز دارویی با توجه به تخت‌هایی که اشغال شده است می‌تواند به ما در کنترل این بیماری و بهبود بیماران مبتلا کمک کند. هدف اول ما در این مقطع از مبارزه با بیماری کرونا این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم و افراد مبتلا را با ساده‌ترین روش‌ها درمان کنیم

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها نباید شلوغ بشوند، گفت: براساس مستندات وزارت اطلاعات، هدف اصلی ضد انقلاب تعطیل کردن کار و فعالیت در کشور در مقطع کنونی است.

روحانی توجه به نیازهای پرسنل درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا را از دیگر مباحث مورد تاکید در این جلسه عنوان و تاکید کرد: گروهی که امکانات اعم از ماسک و دستکش برای آن‌ها ضروری است در مرحله اول پرسنل درمانی بیمارستان‌ها هستند و آن‌ها در ردیف اول قراردارند و باید اول این امکانات و وسایل به دست آن‌ها برسد و آن‌ها مطمئن و مجهز باشند و در مرحله بعد هر جایی که لازم است و نیاز به ماسک و دستکش دارند به آن‌ها داده شود تا کار و فعالیت ادامه پیدا کند و پرسنل محفوظ بمانند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر کاری که لازم است باید انجام شود تا سیستم تولید ما حالت عادی به خود بگیرد، افزود: براساس مستندات و مدارکی که وزارت اطلاعات به بنده داده ضد انقلاب توطئه کرده که اقدامی در ایران انجام دهد تا کار و فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل شود و این هدف اصلی آنهاست. ما نباید بگذاریم هدف آن‌ها محقق شود البته در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند و همه باید آن اصول را رعایت کنیم و جاهایی که به عنوان دستور موکد است نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرای آن در تمام استان‌ها باشند.

هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد

وی گفت: از وزارت بهداشت می‌خواهیم برای مردم توضیح دهد اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در چه زمینه‌ها و با چه ویژگی‌هایی باید مصرف شود. باید مردم بدانند که ضروری است چه زمانی و چه افرادی از اقلام بهداشتی استفاده کنند، چه زمانی باید ماسک زده شود، چه زمانی نیاز به دستکش است و ضرورت استفاده از آن در چه مواقعی است تا مصرف این اقلام معتدل‌تر و مشخص‌تر شود. از بخش‌هایی که استفاده از این اقلام بهداشتی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد نیروهای مسلح، انتظامی، پمپ‌های بنزین، گاز، مرزبان‌ها و همه افرادی است که در بخش‌های ضروری به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: سه هزار تخت بیمارستانی هم اکنون برای بیماران آماده است که قابلیت افزایش نیز دارد؛ البته خیلی از این تخت‌ها خالی است نقاهتگاه‌ها نیز آماده است و البته خیلی با استقبال مواجه نشده است. همچنین هفت بیمارستان سیار فعال است و امکانات راه اندازی ۲۰ بیمارستان سیار هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه رفت و آمدها و حمل و نقل هوایی و ریلی یک ستاد می‌تواند تصمیم گیری کند که آیا پروازی برقرار و یا قطع شود و آن ستاد ملی مبارزه با کروناست، گفت: هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد و اگر هم استانداران محترم نظری در این باره دارند نظرات خود را از طریق وزیر کشور ارسال کنند تا در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود و در هر موردی که نیاز باشد تصمیم گیری خواهد شد. تصمیم گیری در زمینه‌های مختلف به شکل متمرکز خواهد بود.

روحانی گفت: موضوع دیگر فضای مجازی است که در جلسه امروز مطرح شد و تخلفات زیادی که در این فضا و برخی از جراید در حال رخ دادن است و در خصوص چارچوبی برای افراد متخلف تصمیم گیری شد. فعلاً مجازات‌ها برای تخلفات در فضای مجازی و یا جراید، شامل تصمیماتی است که امروز اتخاذ شده است و در جلسه آینده اگر قرار است تصمیمی در این زمینه گرفته شود، نهایی خواهد شد. اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی است تعطیلی و انفصال موقت و قطع یارانه، حذف معافیت‌های مالیاتی و ابطال مجوز و ایجاد محدودیت در فضای رسانه‌ای حداقل‌هایی است که در جلسه مصوب شده و امروز ابلاغ می‌شود مواردی هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آن‌ها را تصویب خواهیم کرد.

د، با اشاره به دستورات صادر شده در خصوص تعطیلی مراکز تجاری و پاساژهای پر تردد در کشور خاطر نشان کرد: در این خصوص واحدهای تجاری کوچک و همچنین فروشگاه‌های مواد غذایی و میوه فروشی ها و داروخانه ها موضوع مورد بحث ما نیست، بلکه برعکس، توصیه می‌کنیم که این مراکز در صورت امکان ساعات بیشتری فعالیت کنند و حتی اگر امکان پذیر است فروشگاه های بزرگ مواد غذایی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند تا جمعیت زیاد در یک نقطه جمع نشوند.

وی تصریح کرد: اصل بر این است که جمعیت مردم در یک نقطه متراکم نشود و مردم از خانه خارج نشوند؛ من امروز به وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغ می‌کنم تا بررسی کنند چگونه می توان به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف بدهیم و کسی که از از مغازه خرید می کند مقداری گرانتر برای او تمام شود؛ چراکه خرید اینترنتی از تردد افراد در سطح شهر جلوگیری می کند.

رئیس جمهوری گفت: توصیه من از روز اول این بود که سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد؛ من در جلسه گفتم که توطئه ضد انقلاب این است که کاری کند که کار و فعالیت اقتصادی در کشور تعطیل شود؛ بعدها نیز مدرک مربوط به این توطئه توسط وزارت اطلاعات برای من ارسال شد؛ ما نباید بگذاریم که ضد انقلاب به اهداف خود برسد بلکه همه باید کار کنیم؛ البته در چارچوب پروتکل های بهداشتی که وزارت بهداشت و ستاد کرونا اعلام می‌کند.

روحانی با تاکید بر لزوم تبعیت تام از دستورات ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: اگر این ستاد اعلام می‌کند در جایی وارد نشویم، نباید وارد شویم و همچنین اگر می‌گویند که یک رستوران و یک بازار شلوغ تا مدتی بسته باشد، باید به این حرف گوش کنیم و همکاری کنیم؛ همچنین در مواردی که دستور موکدی صادر می شود، نیروی انتظامی نیز باید ضامن اجرای آن دستورات باشد.

وی با بیان اینکه بهترین مکان برای درمان افرادی که حال وخیمی ندارند خانه است نه بیمارستان اظهار کرد: اگر موردی وجود دارد که فرد بیمار نیازمند تداوم نظارت بر درمان است باید به بیمارستان ها برود؛ ما هر چقدر بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم از این بیماری زودتر عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهوری ادامه داد همه تلاش ما این است که یک مرتبه پیک بیماری کرونا در کشور افزایش پیدا نکند این بدان معناست که اگر طی روزها و هفته‌های آتی با این بیماری دست به گریبان هستیم ما باید اقداماتی انجام دهیم که این بیماری با روند عادی و معمولی طی شود و تعداد مبتلایان با وضعیت بیمارستانها، پرستاران و داروهای موجود همخوانی داشته باشد.؛ وقتی این همخوانی وجود داشته باشد کار با آرامش پیش می رود و تعداد مردم نیز کاهش می یابد.

وی همچنین درباره وضعیت مراکز آموزشی گفت: در جلسه قبل ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا طرح وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین کار مراکز آموزشی آغاز شود، یک ماه به سال تحصیلی افزوده خواهد شد و اگر زمان آغاز به کار مراکز آموزشی دیرتر از ۱۶ فروردین باشد، به سال تحصیلی بیشتر از یک ماه افزوده شود؛ دانشگاه ها نیز تقریباً چنین شرایط دارند و اگر بعد از تعطیلات فروردین ماه فعالیت این مراکز آغاز شود، سه هفته به دوره آموزشی مراکز دانشگاهی اضافه خواهد شد و هر چقدر زمان فعال آغاز فعالیت مراکز دانشگاهی دیرتر از ۱۶ فروردین باشد، به آن سه هفته اضافه خواهد شد.

رئیس جمهوری اعلام کرد: درباره روز آغاز به کار مراکز آموزش عالی در هفته آینده بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.