مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از مهمترین دغدغه‌های فکری و آرمانهای مرحوم دکتر حجت الاسلام محمد مهدی صالحی، معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رییس ستاد ازدواج دانشجویی، وحدت حوزه و دانشگاه بود.

مهمترین دغدغه همیشگی حجت الاسلام صالحی وحدت حوزه و دانشگاه بود

به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید افزود: مرحوم حجت الاسلام صالحی برای بحث وحدت حوزه و دانشگاه، همه فکر و زندگی خود را گذاشته بود،  برای این موضوع راهبرد داشت و در سطح عمومی و نخبگانی برای رسیدن به این هدف، سیاستگذاری داشت و برنامه ریزی و تلاش می‌کرد.
وی بیان کرد: مرحوم حجت الاسلام صالحی در سطح عمومی سعی می‌کرد یک همفکری و همدلی بین حوزه و دانشگاه، همزیستی مسالمت آمیز و تقریب بین ایده‌ها و افکار بین این دو طیف پدید آید و تلاش وی در سطح نخبگانی نیز ارایه یک تفسیر عقلانی و معنوی از آموزه‌های دینی بود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرحوم حجت الاسلام صالحی برآمده از دو نهاد حوزه و دانشگاه بود، یک دانشمند جوان و عالم فرهیخته حوزوی بود که هم دانش خوب آکادمیک در فضای فلسفه و الهیات اسلامی داشت و هم عقلانیت سیاسی و عقلانیت فرهنگی -  اسلام یک دغدغه مهم برای وی بود.
مروارید اظهار داشت: مرحوم حجت الاسلام صالحی به پیروی از مقتدای خود، رهبر معظم انقلاب، اسلام را در دانشگاه‌ها، کارآمد و عزیز می خواست، بصیرت انقلابی را هم در این تفسیر کارآمد از اسلام می‌دید، قدمهایش، افکار و ایده‌هایش همه در این مسیر قرار داشت و در همین مسیر هم الگویی در فضای آینده فکری حوزه و دانشگاه برای حوزویان و دانشگاهیان خواهد بود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: آشنایی من با مرحوم دکتر حجت الاسلام صالحی از سال ۱۳۹۰ شروع شد که ایشان مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فردوسی مشهد بودند، آقای صالحی ویژگیهای شخصیتی جذابی داشتند که به نظر من می تواند الگویی برای کادرسازی و تعاملات فرهنگی و اجتماعی باشد.
مروارید ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام صالحی به معنای واقعی کلمه شخصی متواضع بودند، این تواضع هم در تعاملات اجتماعی و هم در فضاهای گفت و گو و نقادی ظهور و بروز داشت، مدل وی نقد همراه با ادب بود و انتقادپذیر نیز بود، اگر ایده و اعتقادی داشت، این اعتقاد را به شکل غیر متعصبانه بیان می کرد و اگر در جایی هم نقدی بر دیدگاه‌هایش وارد می‌شد بدون تعصب آن نقد را می پذیرفت.
وی اضافه کرد: ویژگی‌هایی که از مرحوم صالحی ذکر شد ویژگیهای یک عالم دینی است که تعهد به علم دارد و علم برای وی یک کمال است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی یکی دیگر از ویژگی‌های مرحوم حجت الاسلام صالحی را صبر وی دانست و گفت: آن مرحوم در عرصه‌های عملی و نظری صبور بود، صبوری وی در عرصه گفت و گو و حل مشکلات ظهور پیدا می‌کرد و بارها شاهد بودیم که در فضاهای دانشگاهی و بروز اختلاف سلیقه‌ها و چالشهای مربوط به مسایل فرهنگی وی با گفت و گو و صبر در ارتباط با طیفهای مختلف مساله را حل می‌کرد.
مروارید اظهار داشت: مرحوم حجت الاسلام صالحی در عرصه نظری نماد روشن اندیشی بود و نظر مخالف را تحمل می کرد، حضور ایشان در جلسات مختلف هم به عنوان شخصیت حقوقی و مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و هم از نظر شخصیت حقیقی و ویژگیهای فردی همراه با آرامش و روشن اندیشی بود.  
وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام صالحی طلبه به معنای واقعی کلمه بود و او طلبه برای جست و جوی حقیقت و در طلب آرامش معنوی و خدمت به خلق بود و  یکی از مزایا و برجستگی‌های شخصیتی ایشان تجربه غنی وی در ارتباط با طیفهای مختلف اجتماعی بود.  
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شخصیت مرحوم حجت الاسلام صالحی به گونه‌ای بود که با طیفهای مختلف، از دانشجو تا طلبه معترض ارتباط و تجربه گفت و گو داشت و سعی می‌کرد شبکه اجتماعی را در راستای اعتلای اسلام، کارآمدی تفکر دینی در دوران معاصر به کار گیرد و شبکه و ظرفیت را فعال کند.
مروارید مرحوم حجت الاسلام صالحی را انسانی پاک دست و اخلاق مدار ذکر و بیان کرد: در سفری که من به همراه سایر دانشگاهیان و آن مرحوم به عتبات عالیات داشتیم تقوا، سلوک معنوی، حب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و کمک به مردم و این که خدا را در کنار مردم می‌دید از ویژگی های روزمره زندگی وی بود.  
وی اضافه کرد: زمانی که مرحوم صالحی مسوولیت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فردوسی را بر عهده داشت به خوبی آن نقش پدر بودن، چتر گسترده و شمول گرایی انقلاب برای طیفهای دانشگاهی را بازی می‌کردند و تلاش می‌کرد گروه‌های منتقد داخل، گروه‌های موثر و منتقد بیرون از دانشگاه را سر سفره انقلاب بیاورد.
او افزود: مرحوم دکتر حجت الاسلام صالحی تلاش می‌کرد در راستای عمل به ایده‌ها و آرمانهای انقلاب اسلامی تفسیری که رهبری از انقلاب اسلامی دارند را توجیه و اقناع سازی کند و تفسیر این مفاهیم اسلامی کارآمد و حیاتبخش را در فضاهای مختلف اجتماعی و فرهنگی دانشگاه و حوزه داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرحوم حجت الاسلام صالحی بعد از اینکه به عنوان معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها منصوب شد، عضو ناظر شورای فرهنگ عمومی استان نیز بود و ما حضور وی را در شورا مغتنم می شمردیم و ایده‌ها و نظرات وی در شورا تاثیر گذار و حل کننده مسایل و مفاهیم فرهنگی استان و شهر ما بود.
مروارید اظهار امیدواری کرد که برکات فرهنگی و اجتماعی و سیره مرحوم حجت الاسلام صالحی باعث علو شان و کمال معنوی در نزد خدای متعال شود و راه و فکر وی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و روشن اندیشی حوزوی و دانشگاهی ادامه یابد.

حجت الاسلام محمدمهدی صالحی ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۸ بر اثر سانحه تصادف در بیمارستانی در تهران بستری شد و در اول فروردین ماه  ۱۳۹۹دعوت حق را لبیک گفت.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.