قدس آنلاین- برف و باران در نخستین روز های بهاری میهمان بسیاری از استان های کشور از شمال تا جنوب شد و ضمن اختلال در تردد هم وطنان در محور های ارتباطی با رانش کوه ، طغیان رود خانه ها و اختلال در تردد خودرو ها و لغو پرواز ها منجر شد.

برف و باران از شمال تا جنوب را فرا گرفت

جاده های مازندران برفی است

گفتنی است همزمان با سومین روز از ماه فروردین محورهای کندوان، هراز، فیروزکوه و کیاسر در استان مازندران برفی و لغزنده گزارش شده است.

فرمانده پلیس راه مازندران روز یکشنبه در همین رابطه اظهار داشت که هم اکنون مسیرهای کندوان ،  هراز و فیروزکوه منتهی به استان مازندران و محور کیاسر به استان سمنان برفی و لغزنده است.

سرهنگ علیرضا قدمی افزود:‌ در محور کندوان در محدوده هزار چم ، در محور هراز در محدوده امامزاده هاشم ، در محور فیروزکوه در در محدوده گدوک  شاهد بارش برف به صورت مقطعی هستیم.

گیلان سیلابی است

مدیرکل بحران استانداری گیلان نیز با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران شدید و احتمال آبگرفتگی و رانش در مسیرهای کوهستانی گفت: براساس گزارش از فرمانداری های استان تا کنون این بارش های گسترده باران و نیز برف در برخی مناطق کوهستانی خساراتی نداشته است.

رضا اسلامی از مردم خواست تا از ترددهای غیر ضروری در مناطق کوهستانی بپرهیزند و در صورت لزوم تردد از استقرار در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.

برف و باران در اصفهان

شهرستان های فریدون شهر و سمیرم در استان اصفهان نیز طی ۲۴ ساعت گذشته با بیشترین حجم بارش ها همراه بودند.

در همین حال اداره هواشناسی اصفهان آب گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده ها، وقوع روان آب و سیلاب محلی، سیلابی شدن مسیل ها در نیمه شمالی استان، اختلال در تردد در مناطق سردسیر غرب و شمال به دلیل بارش برف برای روز های سوم و چهارم فروردین ماه در این استان پیش بینی کرد.

گفتنی است شهرستان سمیرم و روستاهای آن نیز به دلیل بارش برف سپید پوش شد.

تردد در کوهرنگ با زنجیر چرخ

بارش برف در استان چهار محال و بختیاری نیز موجب اختلال تردد در محور های کوهستانی شد و بنا بر گفته مسئول راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کوهرنگ  بارش ها موجب انسداد مسیر ارتباطی ۱۰ روستا و محورهای فرعی این شهرستان  شد که با تلاش راهداران این مسیر ها بازگشایی د.

گفتنی است کولاک و برف در گردنه «شاه‌منصوری» موجب کندی تردد خودرو ها شد و به دلیل بارش برف و کولاک، امکان تردد خودرو در این میسر تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

بارش ۴۰ سانتی متری برف در شمال خوزستان

بارش برف بهاری در نخستین روزهای فروردین ماه ارتفاعات «اندیکا» یکی از شهر های شمالی خوزستان را نیزسفیدپوش کرد .

بنا بر اعلام راهداری و حمل و نقل جاده ای اندیکا در منطقه تاراز حدود ۴۰ سانتی متر برف به زمین نشسته است و  بارش برف سنگین در این فصل از سال در ارتفاعات تاراز بی سابقه گزارش شده است.

طغیان رودخانه های فصلی در سیستان و بلوچستان

فعالیت سامانه بارشی در استان سیستان و بلوچستان نیز افزون بر ۴۰ نقطه در این شهرستان را با گردو غبار، وزش باد و باران درگیر کرد.

بنا بر گفته  مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نخستین سامانه بارشی سال جدید از روز شنبه حداقل در ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان شامل شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، ایرانشهر، چابهار، کنارک، خاش، راسک، بمپور، دلگان و سیب سوران با بارش بباران همراه کرد.

محسن حیدری جاری شدن رواناب، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی را محتمل دانست و گفت: با توجه به شاخص‌های همرفت احتمال برخورد صاعقه و بارش تگرگ نیز وجود دارد.

آماده باش در خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز از آماده باش تیم‌های امدادی و عملیاتی مدیریت بحران استان در پی اخطاریه هواشناسی تا روز سه‌شنبه پنجم فروردین خبر داد.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز یکشنبه افزود: با توجه به ورود سامانه جدید بارشی به استان و صدور اخطاریه هواشناسی از روز گذشته ۹۳ تیم امدادی و عملیاتی شامل نیروهای راهداری، تکنسین‌های اورژانس، پلیس راه، آتش‌نشانی و هلال احمر در استان به حالت آماده باش درآمدند.

وی افزود: مردم در این مدت از قرار گرفتن در بستر و حریم رودخانه‌های فصلی، مسیل‌ها و چرای دام پرهیز کنند همچنین کشاورزان، دامداران، عشایر و گلخانه داران تدابیر لازم را برای کاهش خسارات احتمالی انجام دهند.

بارش برف نوروزی در همدان

ریزش برف نوروزی که از صبح روز یکشنبه در این استان آغاز شده، تا فردا در استان ادامه می یابد و این سامانه دوشنبه از همدان خارج می‌شود.

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی به تدریج از اواخر روز دوشنبه این سامانه از استان خارج می شود و شاهد افزایش دما در همدان خواهیم بود.

بنا بر گزارش این سازمان محور رزن - آوج (گردنه گرمک)، ملایر - بروجرد، بهار - اسدآباد، همدان - تویسرکان، بهار - سنندج، ملایر - بروجرد و همدان - ملایر با بارش پراکنده برف روبروست.

گفتنی است محور گنجنامه - تویسرکان طبق روال هر ساله به علت نبود ایمنی کافی مسدود شده است.

یخبندان شبانه در یزد

اداره کل هواشناسی یزد نیز از بارش برف و باران از بعد ازظهر یکشنبه تا اواخر روز دوشنبه هفته جاری برای این استان خبر داد.

بنا بر این گزارش از یکشنبه شب با کاهش قابل ملاحظه هشت تا ۱۲ درجه سانتیگراد برای استان پیش بینی می شود  طوریکه شاهد یخبندان شبانه در مناطق سردسیر و کوهستانی استان هستیم  و در برخی مناطق دمای هوا، روزهای سه شنبه و چهارشنبه به زیر صفر می رسد.

این سازمان به کشاورزان در همین راستا هشدار داد مراقب یخ زدگی باغات باشند.

گردنه های کهگیلویه وبویر احمد لغزنده است

برف و باران و نزول رحمت الهی همراه با رگبار و رعد و برق تمامی مناطق کهگیلویه وبویراحمد را نیز فرا گرفته و بارش در مناطق سردسیر بویژه گردنه مله شوره در محور یاسوج – شیراز و همچنین محورهای یاسوج- بابامیدان، یاسوج- اصفهان و یاسوج – سی سخت به صورت برف گزارش شده است.

مدیرکل راهداری کهگیلویه وبویراحمد روز یکشنبه گفت: با تلاش نیروهای راهداری از شبانه روز گذشته تاکنون بیش از دهها خودرو گرفتار در برف و سرما در محور یاسوج – شیراز و یاسوج – اصفهان نجات یافته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.