کرونا بلایی است که از بخت بد در عید نوروز بر سر ایرانیان فرود آمده است یعنی زمانی که ایرانیان بیشترین میزان دید و بازدید سالیانه خود را برگزار می کنند و این در حالی است که دفع این بلا در گروی در خانه ماندن و چشم پوشی از دید و بازدیدهاست.

دید و بازدیدها را تا قطع رشته ابتلای کرونا انجام ندهیم

به گزارش قدس آنلاین، چنانکه می دانیم عید نوروز در ایران نقطه اوج ارتباطات خانوادگی در قالب صله ارحام است که یکی از نقاط تلاقی باورهای دینی و اعتقادی با سنن ملی و آیینی ما ایرانیان است.

اما اگر دید و بازدیدها و روبوسی‌های عید نوروز سلامتی والدین، خویشاوندان و دوستان ما را به خطر بیندازد مصلحت این است که از دیدارهای نوروزی چشم پوشی کنیم و با تماس‌های تلفنی یا از طریق ارتباطات فضای مجازی، دید و بازدید را به جای آوریم.

به طور قطع پدربزرگها و مادربزرگها روز اول عید چشم انتظار فرزندان خود هستند تا سال نو را در کنار آنان آغاز کنند اما زمانی که ویروس کشنده کرونا به راحتی می‌تواند در جمع‌های کوچک فامیلی نیز جولان دهد و جان بزرگترهای ما را به خطر بیندازد منطق حکم می کند که میدان را خالی و در نبرد با این ویروس، خانه نشینی اختیار کنیم که راه پیروزی بر این ویروس همین است.

متاسفانه ویروس کرونا به راحتی از طریق روبوسی، دست دادن یا نزدیک شدن با فرد ناقل، قابل انتقال به فرد دیگر است و این ویروس در دید و بازدیدهای نوروزی و تشکیل اجتماعات کوچک خانوادگی می‌تواند به سرعت گسترش یافته و همه را بیمار کند.

بهتر است این روزها دلمان را جای دل کسانی بگذاریم که به خاطر خدمت به مردم برای پیشگیری و مقابله با کرونا از حضور در خانه و تحویل سال نو در کنار خانواده‌ خود محروم شده‌اند که پزشکان و پرستاران و مسوولان بهداشتی و صنفی از آن زمره اند.

تاکنون ۲۱ هزار و ۶۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۶۸۵ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و هفت هزار و ۹۱۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند و از کل مبتلایان کشور  ۸۵۸ نفر از اهالی خراسان  رضوی هستند.

هم اکنون بیمارستانهای شهرمان مشهد مملو از بیماران کرونایی شده است، همه کادر بهداشتی و درمانی گرفتار درمان بیماران هستند و کار به آنجا رسیده که دیگر برخی از مراکز، گنجایش پذیرش بیمار جدید را ندارند لذا توصیه همه متخصصان و پزشکان و مسوولان ماندن در خانه و قطع زنجیره انتقال ویروس است.

درخانه بمانید تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز از جمله افرادی  است که در شرایط کنونی در محل کار خود حضور داشته و همراه دیگر بازرسان در پی کنترل قیمتها، جلوگیری از احتکار اقلام بهداشتی ضروری و گران فروشی است.

امیر دلداری با تاکید بر اجتناب شهروندان از دید و بازدیدهای نوروزی گفت: اگر مردم همین ۱۵ روز تعطیلات عید نوروز را مراعات کنند و از دید و بازدیدهای عید صرف نظر کرده و در خانه بمانند مانع از ضرر بیشتر اقشار مختلف جامعه که به نوعی درگیر تبعات ناشی از کرونا شده‌اند خواهند شد.

وی ادامه داد: پیش بینی‌ها حاکی از قرنطینه یک ماهه تا دو ماهه برای کرونا در کشور است و  اگر فقط مردم ۱۵ روز عید را طاقت بیاورند و در خانه بمانند هم ضرر اقتصادی اصناف را کاهش می‌دهند و هم مدت زمان برگشت روال کشور به حالت عادی را سریعتر می‌کنند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان دیدار با والدین، فرزندان، اقوام و خویشان را آسان کرده و به راحتی می‌توان از طریق فضای مجازی به دیداری و شنیداری صله رحم را به جا آورد، هرچند این دیدارها به هیچ وجه دلتنگی‌ها را کم نمی‌کند اما بهتر از آن است که با دیدار نزدیک احتمال ابتلای عزیزانمان به ویروس کرونا را افزایش دهیم.

دلداری افزود: در خصوص عدم پذیرایی از زائران در مشهد یک تصمیم کلی گرفته شده و دستگاه‌های خدمت رسان هیچ خدمات نوروزی به مسافران و زائران ارائه نمی دهند.

وی ادامه داد: در حوزه مجاوران نیز تمامی صنوف به جز فروشندگان مواد غذایی، داروخانه‌ها، سوپرمارکتها و نانوایی‌ها در مشهد ملزم به تعطیلی شده‌اند که خوشبختانه صاحبان صنوف در این زمینه همکاری زیادی داشتند و در نخستین روز از سال نو تقریبا عمده صنوف مشهد به ویژه مغازه‌های اطراف حرم مطهر رضوی تعطیل بودند.

او اضافه کرد: تعطیلی برای صنوف ضرر اقتصادی زیادی به دنبال دارد اما مردم می‌توانند با در خانه ماندن و اجتناب از دید و بازدیدهای عید، مانع از ضرر بیشتر صنوف شده و مدت زمان تعطیلی آنها را کاهش دهند.

درخانه بمانید تا پرسنل دانشگاه علوم پزشکی وقت استراحت پیدا کنند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخیرا در ابلاغیه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و روسای مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی تهران و نیز سازمان اورژانس کشور بر ضرورت آماده‌باش کامل، پاسخگویی و حضور کارکنان واحدهای ارائه دهنده خدمات درمانی در ایام تعطیلات نوروز ۹۹ تاکید کرده است.

حال که همه کارکنان دانشگاه‌ها موظف به حضور شبانه روزی برای مقابله با کرونا شده‌اند آیا واقعا درست است که با دید و بازدیدهای عید نوروز بر حجم بیماران و افزایش کار کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی  و مراکز درمانی بیفزاییم؟

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: آنچه از سوی مسوولان بهداشتی کشور گفته می‌شود پرهیز از تشکیل اجتماعات و حضور در آنها برای قطع فرآیند انتقال ویروس و شیوع آن در جامعه است و تنها با عمل به این توصیه می‌توان شرایط را به حالت عادی بازگرداند.

علی اصغر حسنی افزود: دید و بازدیدهای عید نوروز منجر به تشکیل اجتماعات کوچک و تماس با اشخاص می‌شود که این مهم، احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد لذا باید تا می‌توان از تماس با افراد خودداری کرد و محیط امن و سالم خانه را به حضور در بیرون از خانه ترجیح داد.

وی اضافه کرد: ماندن در خانه و پرهیز از رفتن به بیرون جز در موارد ضروری باعث می‌شود که هر چه زودتر بتوان کرونا را شکست داد و شرایط بخشهای مختلف جامعه را به حالت عادی باز گرداند و از ضرر بیشتر جلوگیری کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه پرسنل این دانشگاه درگیر و در حال خدمات رسانی برای پیشگیری و مقابله با کرونا هستند و تقریبا هیچ تعطیلی و استراحتی ندارند.

حسنی افزود: زمانی که کارکنان این دانشگاه در خانه حضور می‌یابند بسیار کوتاه است و در همان مدت هم آنکال بوده و در حال خدمت هستند، کنترل بهداشت مواد غذایی و همچنین نظارت بر گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن و محلات و مغازه‌ها از مسوولیتهای کارکنان این بخش است که به صورت شبانه روزی در حالت خدمت هستند بدون آن که بتوانند در عید نوروز ساعاتی را در کنار خانواده بگذرانند.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.