رییس هیات مدیر صنف انیمیشن با اشاره به اینکه فرآیند تولید انیمیشن‌های سینمایی باید با انرژی بیشتری در سینمای ایران دنبال شود از خالی بودن جای انیمیشن در اکران سال جاری خبر داد.

جای خالی «انیمیشن» در اکران ۹۹/ مسیری که باید با انرژی دنبال کرد

قدس آنلاین: امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن سینمای ایران درباره اولویت‌های سینمای ایران در سال ۹۹ گفت: اگر بخواهم اولویت‌های سینمای ایران در حوزه انیمیشن را بررسی کنم، باید به کمبود تولیدات سینمای انیمیشن در کشور اشاره کنم. در واقع سینمای انیمیشن در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هیچ نماینده‌ای نداشت و این خود امری بسیار ناراحت‌کننده بود. در همین راستا می‌توان گفت که در سال ۹۹ نیز هیچ انیمیشنی برای اکران عمومی وجود نخواهد داشت، چرا که پروژه انیمیشنی که در حال ساخت و نزدیک به آماده شدن نسخه نهایی باشد، وجود ندارد.

وی با اشاره به سال ۹۸ و اکران ۲ انیمیشن سینمایی توضیح داد: ۲ انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی در سال ۹۸ اکران شدند و توانستند در این زمینه موفق هم عمل کنند، اما در سال جاری چنین فرصتی برای انیمیشن وجود ندارد، چرا که هیچ انیمیشنی برای اکران تولید نشده است.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن ادامه داد: معتقدم باید حضور انیمیشن‌های سینمایی هر سال در جشنواره فیلم فجر قطعی باشد، چرا که جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای ویترین سینمای ایران برای اکران سال آینده محسوب می‌شود. البته در حال حاضر چند کار سینمایی در حال تولید است و امیدوارم این تولیدات آماده شوند، هرچند برای تولید و پایان یک انیمیشن سینمایی نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

وی تاکید کرد: امیدوارم انیمیشن در بخش‌های مختلف از جمله کوتاه و تلویزیونی نیز مورد توجه قرار گیرد، یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه انیمیشن رخ داد و می‌تواند در سال جدید دنبال شود، این بود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برنامه‌ریزی دقیق تولید فیلم‌های کوتاه انیمیشن خود را با جدیت دنبال کرد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در زمینه انیمیشن‌های کوتاه سرمایه‌گذاری و حمایت می‌کند که این مساله بسیار مهم است.

سحرخیر گفت: مرکز پویانمایی صبا نیز در حوزه تولید انیمیشن‌های تلویزیونی در سال گذشته از حجم بالایی از تولید برخوردار بود که قرار است این روند در سال جدید نیز دنبال شود.

وی تاکید کرد: اما در حوزه آثار سینمایی باید بگویم در سال ۹۸ حجم تولیدات انیمیشن پایین آمد و ۲ فیلم سینمایی که اکران شد نیز جزو انیمیشن‌هایی بودند که در سال‌های قبل تولید شده بود. اما برای سال ۹۹ انیمیشنی که بتوان از آن رونمایی کرد و در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته باشد، وجود ندارد.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن بیان کرد: امیدوارم در سال جاری بخش تولید انیمیشن‌های سینمایی تقویت شود تا آثار قابل توجهی تولید شود، البته روند تولیدات فیلم‌های کوتاه انیمیشن بسیار خوب پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که اکران فیلم‌های سینمایی انیمیشن با موفقیت‌های خوبی همراه بوده و این نشان می‌دهد که فضای موجود به سمتی می‌رود که برای اکران آثار سینمایی در سینماها جای مناسبی باز شود.

سحرخیز در پایان گفت: امیدوارم در سال جاری بخش سینمایی انیمیشن با انرژی بیشتری دنبال شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.