مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد کشورهای عضو این اتحادیه برای موافقت صندوق بین‌المللی پول با پرداخت وام درخواستی ایران و ونزوئلا تلاش خواهند کرد.

بورل: از درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌کنیم

قدس آنلاین: «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه مدعی شد که اعضای اتحادیه اروپا از درخواست ایران و ونزوئلا برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول به‌منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا حمایت خواهند کرد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که طی هفته‌های آینده  محموله‌هایی از کالاهای ضروری به ارزش 20 میلیون یورو از اروپا به کشورهای ایران و ونزوئلا ارسال خواهد شد.

وی افزود: اتحادیه اروپا بر ارائه کمک‌های انسانی به کشورهای آسیب دیده از ویروس کرونا از جمله ایران و کشورهای دیگر که هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفتند تاکید کرد.

بورل گفت: به ایران کمک می‌کنیم زیرا بیشتر از هر کشور دیگری از ویروس کرونا آسیب دیده و کمک به این کشور مخالفت و نقض تحریم‌های آمریکا نیست.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: نیاز به ارسال کمک‌های انسانی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد.

ماه گذشته در پی تشدید بحران کرونا در جهان و درگیر شدن بیش از 100 کشور با این بحران، «کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی آماده است تا با استفاده از منابع خود به ارزش 1 تریلیون دلار به کشورهای عضو صندوق برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا کمک کند.

متعاقباً بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اواسط اسفندماه درخواست خود برای دریافت یک وام 5 میلیارد دلاری را به صندوق بین‌المللی پول ارائه داد.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه این درخواست در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: «روز جمعه 16اسفند ماه، نامه‌ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول، نوشته اعلام کردم؛ "براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضا، از جمله ایران، و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره‌مندی از«تسهیلات تأمین مالی سریع، RFI» درحدود 5 میلیارد دلار می‌باشیم.»

وی افزود: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب‌دیده، باشد. امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش به‌سرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود، به‌مانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر مشکلات استفاده خواهد کرد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.