زاهدان- ورود سامانه بارشی جدید به استان سیستان و بلوچستان شرایط ناآرام و جوی ناپایداری را برای این استان رقم زد و موجب انسداد بسیاری از راه های ارتباطی و در محاصره قرار گرفتن بسیاری از روستا ها شد.

سیل آرامش سیستان و بلوچستان را بر هم زد/ارسال امکانات سپاه برای کمک به سیل زدگان

قدس آنلاین-گروه استان ها: در چهارمین روز از سال جدید وزش باد شدید همراه با نفوذ گرد و غبار غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به هزار و ۱۰۳میکروگرم بر متر مکعب معادل هفت برابر حد مجاز رسید  و سرعت توفان با رسیدن به ۶۵ کیلومتر در ساعت شعاع دید شهروندان سیستانی را به حداقل رساند.

وزش باد و شدت گرد و غبار در مسیر زابل - سه‌راهی دشتک به دلیل کاهش دید موجب شد تا پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان این‌ محور را تا اطلاع بعدی مسدود اعلام کند.

گفتنی است اگر چه شمال استان سیستان و بلوچستان با وزش باد شدید و گرد و غبار همراه بود اما در جنوب استان بارش های سیل آسا موجب طغیان رودخانه ها ؛ تخریب پل ها و آب گرفتگی مزارع و معابر شد.

بارندگی ۴۸ ساعت گذشته در جنوب استان سیستان و بلوچستان و طغیان رودخانه‌های فصلی هم چنین موجب تخریب سه دهنه پل در محور ارتباطی بزمان -بم و انسداد راه ارتباطی ایرانشهر - بم شد.

گفتنی است بر اثر جاری شدن سیل هم چنین سه مسیر فنوج - اسپکه، دلگان - زهکلوت و دلگان - ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان روز دوشنبه مسدود شد.

روستاهای میرجاوه و تفتان در محاصره سیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در همین رابطه از جاری شدن سیلاب و انسداد مسیر ارتباطی ۹۱ روستای شهرستان‌های میرجاوه و تفتان خبر داد.

ایوب کرد اظهارداشت: سیلاب اخیرعلاوه‌بر قطع راه ارتباطی روستاهای ذکر شده سبب تخریب مسیرهای فرعی میرجاوه - جون آباد و چاه احمد - گوهر کوه و همچنین آب بردگی جاده در مسیر کورین - قلعه بید شد.

روستاهای جنوب استان در محاصره سیلاب

سرپرست فرمانداری دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان نیز از آبگرفتگی و محاصره ۴۰ روستای این شهرستان خبر داد.

جمشید سارانی با اشاره به خسارت های وارده ناشی از سیل در دشتیاری گفت: این خسارت ها در حوزه راه، زیرساخت‌های روستایی و تاسیسات برق حادث شده است.

وی ادامه داد: با همکاری جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تمهیدات لازم از قبیل پیش‌بینی بالگرد و چندین فروند قایق برای جابجایی مردم سیلزده اندیشیده شده است.

گسیل امکانات سپاه برای کمک به سیل زدگان

در همین حال سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی برای گسیل فوری امکانات و ظرفیت‌های مهندسی و امدادی سپاه به مناطق سیل‌زده استان‌های جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه سپاه نیوز، سردار «رمضان شریف» سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اعلام این خبر گفت: در پی نزولات آسمانی و بارش‌های اخیر در کشور و وقوع سیل در بخش‌هایی از استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی دستوری به فرماندهان نیروها و سپاه‌های استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و نیز فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ابلاغ کرد به فوریت امکانات و ظرفیت‌های مهندسی و امدادی خود را برای کمک به مردم سیل زده مناطق سیل‌زده گسیل دارند.

وی افزود: فرمانده کل سپاه در این ابلاغ با ابراز تاسف از وقوع مجدد حادثه سیل در مناطقی از کشور و ضرورت رسیدگی فوری به مشکلات و رفع نیازمندی‌های مردم سیل‌زده بر لزوم سازماندهی و بسیج امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات مهندسی و ظرفیت‌های امداد و خدمت رسانی سپاه و بسیج را مورد تاکید قرار دادند.

وی همچنین ازتاکید سرلشکر سلامی به فرمانده نیروی دریایی سپاه در اعزام بالگردهای امدادی مورد نیاز به مناطق سیل زده خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.