۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 697895

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه از مرمت و ساماندهی ۹ بنای تاریخی شهرستان طی سال گذشته با هزینه‌ بیش از هفت میلیارد ریال و با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

۹ بنای تاریخی در تربت‌حیدریه مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، علی محمدی  افزود: از جمله این آثار می‌توان به حمام حاج رییس و رباط لاری اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در سطح روستاها و شهرهای تابعه شهرستان تربت حیدریه مشارکت بسیار خوبی در حوزه مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی صورت گرفته است و یکی  از اعضای انجمن در حوزه ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی مشارکت مالی داشت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه گفت: بیشتر بناهای تاریخی شهرستان مالک وقفی یا خصوصی دارند که خوشبختانه ادارات متولی و مالکان، مشارکت بسیار خوبی برای مرمت و احیای آنها داشته اند هرچند متاسفانه در سال گذشته دو اثر غیر ثبتی که دارای مالک خصوصی بودند به دلیل مشکلاتی بین ورثه تخریب شد.
محمدی افزود: باتوجه به تعدد آثار تاریخی در سطح شهرستان تربت حیدریه و کمبود امکانات و اعتبارات دولتی، حفاظت و پاسداری از آثار تاریخی وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی باید در این حوزه مشارکت کنند چون این آثار به مثابه هویت و شناسنامه شهرستان است.
وی افزایش حفاری‌های غیرمجاز را یکی دیگر از معضلات حوزه میراث فرهنگی شهرستان ترتب حیدریه عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته پنج باند حفاری غیر مجاز  با مشارکت نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر و برای سیر مراحل حقوقی به مقامات قضایی تحویل داده شدند.
شهرستان تربت حیدریه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و دارای ۳۲۰ جاذبه تاریخی و گردشگری است که ۵۲ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.